2020-01-30, 10:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Nej, ca. 60% kommer dö som har smittats av viruset. Det står klart och tydligt i samtliga medier, men den obegåvade "fb-eliten" förstår såklart inte. Orsaken till detta är givetvis deras oförmåga till att utbidla sig, deras hjärnor klarar helt enkelt inte av det.

var döda = 170, tillfriskade = 124;

[döda]/[döda+tillfriskade] ~ 60%.

60% DÖR!!!!

Med din logik så får resterande 40% evigt liv?
Citera
2020-01-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Som tur är så har utvecklingen av lunginflammationsbehandlig gjort stora framsteg de senaste 20 åren. Enligt länken nedan så är det numera circa 16% dödlighet om man får ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome) men har tillgång till state of the art-behandling (hålls nedsövd, prone position). Detta ska jämföras med 40% dödlighet för 20 år sedan, om enbart en ventilator kopplades in på samma sätt som gjordes på 90-talet.

Risken är väl dock att man inte kommer få den bästa behandlingen om det är stor belastning på sjukvårdssystemet - såsom blir fallet under ett stort sjukdomsutbrott. Kan tänka mig att det är läget just nu i t.ex. Wuhan.
https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ

Efterfrågan på Getinges produkter (ventilatorer m m) har ökat. De är huvudleverantör till Kina och även Wuhan, berättar VDn här.

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/-getinges-vd-landat-in-precis-dar-vi-sa-vi-skulle-gora/
Citera
2020-01-30, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Rimligen så flyttar man de sjukaste/mest komplexa fallen till ett universitetssjukhus, där mer avancerad vård kan bedrivas.

Exakt, vilket innebär att vi inte kan säga att dödligheten är 11%.
Citera
2020-01-30, 10:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vissa jämför med SARS. MEN 2019-ncov-Wh lämnar SARS i backspegeln.
SARS : 8000 personer blev smittade under loppet av 2 månader, innan man klarade av att begränsa/kontrollera spridningen och dödligheten.

Det här nya viruset har smittat LÅNGT fler än så - på bara två veckor.

SARS 2 månader - 8000 pers
NCov 2 VECKOR - 12000 pers
Citera
2020-01-30, 10:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi

Nej, jag skrev ju det?
Att det fortfarande var 57 stycken av de allvarligast sjuka, som var kvar på sjukhus när forskarrapporten slutsammanställdes.
Citera
2020-01-30, 10:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Syrgas eller respirator är nog det bästa man kan erbjuda. Det finns praktiskt taget inga läkemedel som har effekt på virus. Men jag har läst rykten om att man har satt in HIV-mediciner och Tamiflu. Men effekten av dessa är troligen minimal.
Sedan kan man söva patienten och ge febernedsättande och smärtstillande så klart.
Syrgas är kosmetiskt. Som att sätta ett plåster på ett brutet ben. Lunginflammation är en infektion.

Men jag tror det är smart att sätta in HIV-mediciner för de brukar få lunginflammation orsakade av HIV....
Citera
2020-01-30, 10:07
Medlem
kazangass avatar
Det är en inflammation. Som kan orsakas av virus, bakterier eller kemikalier.
Citera
2020-01-30, 10:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi

Fast om du räknar så ser du att det kommer att behövas fler än 20 miljoner intensivvårdsplatser på sjukhus bara för nCov inom 30 dagar. Tror du världen kommer att bygga 20 miljoner intensivvårdsplatser till slutet på februari? Vad tror du antalet sängplatser kommer att uppnå i slutet på mars? Jag har ingen aning för jag fattar att det inte spelar någon roll när det tog fem år att bygga sjukhuset i stan jag bor.
Citera
2020-01-30, 10:09
Medlem
Läste nyss att Ericsson stoppat alla resor till Kina, undantag ges bara om ledningsgruppen anser att resan är absolut nödvändig.
Citera
2020-01-30, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag tycker inte att det är en helt orimlig misstanke att ett laboratorium som forskat på SARS-liknande virus på fladdermöss skulle haft problem med hanteringen. USA varnade Kina redan 2017 att det var vansinne att bygga labbet så pass nära stora städer.

https://metro.co.uk/2020/01/24/us-warned-virus-escape-lab-near-coronavirus-epicentre-12114591/

"The SARS virus – which between 2002 and 2004 infected 8,098 people and killed 774 – had infact ‘escaped’ multiple times from a lab in Beijing prior to Wuhan’s lab opening, according to the Nature article. China installed the first of a planned five to seven biolabs designed for maximum safety in Wuhan in 2017, for the purpose of studying the most high-risk pathogens, like SARS."
Citera
2020-01-30, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Man blir ganska trött på all Kina bashing i denna tråd... Det kan ha funnits en bra anledning till att inte offentliggöra det, precis som man även i USA, Sverige och andra länder spelar ner på det. Att försöka få kontroll över det i det tysta utan att skapa panik kanske var ett intelligent agerande just då, för att gå in 110% om det skulle spåra som man nu gjort, vi vet helt enkelt inte. Har för övrigt svårt att tänka mig något annat land agera lika handlingskraftigt som Kina gör med alla resurser man nu satt in, Sverige erkänner ju inte ens att det är ett problem öht, trots allt vi vet nu? (I mina ögon ännu värre)

Tror du vi i Sverige kommer ha resurser på sjukhus och för att t.e.x spärra av städer? Har väldigt svårt att tro det... Vi har ju inte ens förmågan att spärra av en liten förort med 5000 personer...

Vi vet fortfarande för lite, det finns många teorier men min uppfattning är att vi fortfarande vet väldigt lite om situationen. Många verkar ta för givet att viruset uppstått på en marknad eller pga bristande hygien, men inte ens det vet vi säkert. Jag hoppas att tiden utvisar och ger oss mer svar.

Bra skrivet. Ett problem när det gäller informationen från Kina är all politik och motsättningar som bli inmixad. Exempelvis, om någon från Hongkong lägger upp en video från hemska Kinas beteende, är det då sant?
Men deras jävla mathållning suger.
Citera
2020-01-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Snälla, tänk.

Vem var studiet gjort på? De som låg på akuten!

Vem hamnar på akuten? Dem som drabbas värst och är svagast.

Av DESSA gamlingar dog 11%.
Jo, men om smittan fortsätter spridas exponentiellt så miljoner blir sjuka, då blir hundratusentals så sjuka att de behöver respiratorvård - och så många respiratorer / intensivvårdsplatser finns inte. En tältsäng i en idrottshall, kanske - då lär letaliteten gå upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in