Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det är du som gillar det där med skumma genetiska släktband hur långt tillbaka i tiden som helst, trots att vi alla är släkt med judar som bodde i Israel på kungadömenas tid. Sen är du besatt av det här med stater och att det bara är via sådana individer kan ha rättigheter.
Nej, det är jag inte. Min argumentation att Israel skall finnas bygger inte på ett specifikt argument utan en holistisk argumentation. Israel behövs, Palestina behövs inte. Sen kan man tycka vad man vill, man kan tycka att Palestina skall finnas vilket är en annan femma.
Citat:
Som sagt, alla, i alla fall Västvärlden, har släktband med judar från den tiden så varför skulle det faktum att du har ett visst namn bevisa något?
Det är inte det jag argumenterar, jag argumenterar att Arafat inte var född där och var därför kolonisatör på samma sätt som sionisterna. Om man skall använda den argumentation som ni använder.
Citat:
Ja, för dig är uppenbarligen en generation och 2000 år, dvs typ 100 generationer, detsamma.
Ja, ungefär. Jag är inte född där och Arafat var inte född där. Varken Arafat ELLER jag. Men ni argumenterar att Arafat hade MER rätt till området och då känns det som vi ska börja räkna antal generationer som faktiskt bott där. Hur många generationer av anfäder kan Arafat styrka ha levt i landet? (edit: dessutom var Gaza aldrig del av Israel så han kan ju inte ens teoretiskt styrka anspråk på hela mandatet).
Citat:
En totalt odefinierad släktskap detsamma som identifierade föräldrar. Detta gäller dock naturligtvis inte alla för då skulle kaos uppstå runt jorden när folk började kräva att få flytta "tillbaka" till områden där de anser att deras förfäder en gång i tiden bott utan detta är något unikt för just judar.
Du menar de judar som tvingades fly till Israel eller räknar du bort dom? Varför tar du alltid enbart ställning till de araber som tvingades fly och aldrig judarna som tvingades fly om du inte gillar att bli misstänkt för att vara antisemit?