Citat:
Absolut jag håller med med att många stater inte är så gamla som vi kan tro, eller har funnits länge med varierande gränser. Kartan i bla Europa har målats om många många gånger.
Men om då Judarna faktiskt haft en självständig stat för tusentals år sedan, och palestinierna aldrig haft det så gör det deras krav har mindre autencitet enligt mig, dvs att det har funnits ett område som romare, britter och andra kallat palestina men en stat har inte funnit förräns nu? Jag menar att en palestinsk stat är en ny ide.
Nu erkänner jag och jag tror de flesta skulle göra det att området har haft fler folk som passerat än många andra platser, dvs folk och kulturer har blandats ordentligt. Också enligt wiki så är ursprunget till palestinierna "complex och diverse", och om idag palestinerna anser sig vara araber så är området inte ursprungligen arabiskt. Men av artikeln att döma så finns även palestinier som inte identifierar sig som araber.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinians#Origins
Jag har inte övermod att säga att palestinierna kom från område X eller land Y, för jag vet verkligen inte. Min poäng är att palestiner som nationell identitet och med en självständig stat är en nyare ide än judarnas. Vilket inte är samma sak som att det inte SKA ha en stat. Det enda jag uttrycker är att argumentationen för denna inte är så solid som förespråkare ibland ger sken av.
Absolut jag håller med med att många stater inte är så gamla som vi kan tro, eller har funnits länge med varierande gränser. Kartan i bla Europa har målats om många många gånger.
Men om då Judarna faktiskt haft en självständig stat för tusentals år sedan, och palestinierna aldrig haft det så gör det deras krav har mindre autencitet enligt mig, dvs att det har funnits ett område som romare, britter och andra kallat palestina men en stat har inte funnit förräns nu? Jag menar att en palestinsk stat är en ny ide.
Nu erkänner jag och jag tror de flesta skulle göra det att området har haft fler folk som passerat än många andra platser, dvs folk och kulturer har blandats ordentligt. Också enligt wiki så är ursprunget till palestinierna "complex och diverse", och om idag palestinerna anser sig vara araber så är området inte ursprungligen arabiskt. Men av artikeln att döma så finns även palestinier som inte identifierar sig som araber.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinians#Origins
Jag har inte övermod att säga att palestinierna kom från område X eller land Y, för jag vet verkligen inte. Min poäng är att palestiner som nationell identitet och med en självständig stat är en nyare ide än judarnas. Vilket inte är samma sak som att det inte SKA ha en stat. Det enda jag uttrycker är att argumentationen för denna inte är så solid som förespråkare ibland ger sken av.
Du kan tycka det men det förändrar inte att det är Israel som håller miljontals palestinier under ockupation. Det är inte som om två rörelser krigar om vem som är först att skapa en självständig stat utan ena staten finns och förtrycker miljontals invånare.
Skillnaden är att judarna inte bodde där på 2000 år med väldigt lite personer som undantag. Palestinier har sitt ursprung i området och har sedan kommit att ses som araber och palestinier. De har sina rötter där oavsett hur du försöker slingra och prata bort det.
Nu har du fått lära sig att palestinier inte är främmande till marken utan tvärtom och även det att nationalstater är något nytt så att det inte funnits ett självständigt Palestina gör inte palestiniernas krav svagare.
Nu när genetik och koppling till land tas upp så är denna studien intressant.
Citat:
The origins of Ashkenazi Jews remain highly controversial. Like Judaism, mitochondrial DNA is passed along the maternal line. Its variation in the Ashkenazim is highly distinctive, with four major and numerous minor founders. However, due to their rarity in the general population, these founders have been difficult to trace to a source. Here we show that all four major founders, ~40% of Ashkenazi mtDNA variation, have ancestry in prehistoric Europe, rather than the Near East or Caucasus. Furthermore, most of the remaining minor founders share a similar deep European ancestry. Thus the great majority of Ashkenazi maternal lineages were not brought from the Levant, as commonly supposed, nor recruited in the Caucasus, as sometimes suggested, but assimilated within Europe. These results point to a significant role for the conversion of women in the formation of Ashkenazi communities, and provide the foundation for a detailed reconstruction of Ashkenazi genealogical history.
https://www.nature.com/articles/ncomms3543
https://www.nature.com/articles/ncomms3543
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-29 kl. 22:01.
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-29 kl. 22:01.