Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Men jag förstår inte vad som har "fortgått" sedan 1947. Det var ju arabledarna som sade nej till delningsplanen.
Det var väl inte konstigt att dom sa nej. Israel säger ju nej nu! Samma argument som Israel har för sin existens gäller även för Palestina, men det är tydligen skillnad. Kom nu inte med någon dum kommentar att Palestinier kan flytta till arabländerna. I så fall kan väl Israel flytta till USA? Ni verkar ju komma så bra överens och dom skulle ta emot er med öppna armar.
Citat:
Men konflikten orsakades och fortsätter eftersom en part som vill utplåna den andra.
Det där argumentet är föga imponerande. Det du kritiserar Hamas för är ju redan uppnått från Israels sida. Den starka parten ser till att den svagare inte ens får existera som nation. För mig är det solklart vem som därmed beter sig mest illa. Det rimliga är ett ömsesidigt erkännande, finns inget alternativ. Du kan inte ens sträcka dig till att båda ska få finnas.
Citat:
Islam måste reformeras inifrån om man vill ha verklig fred i området och hela muslimska världen för den delen.
Inte för att jag har emot reformer inom Islam, men att Israel inte kan ordna fred utan behöva reformera en religion - med 1,5 miljarder utövare - är ju en överdrift. Tillbaka till 1967 så ska du se att det händer saker.
Citat:
När Japan anföll Pearl Harbour greps japanska amerikaner och placerades i fångläger. När nazisterna terrorbombade London sprängde Royal Air Force bort hela tyska städer fulla med civila. Men min fråga handlade mer om varför du vill bojkotta Israel men inte hundra(tals) andra länder. Vad beror det på?
Som jag sagt tidigare anser jag att USA/Israel utgör det största hotet mot FN och folkrätten. Att jämföra och rangordna olika folkrättsbrott verkar vara en klassisk retorik av sionister. Självklart är jag emot dödande av civila, oavsett var det sker. Nu handlar dock tråden om Israel och Palestina.
Citat:
...men palestinierna i Gaza och på Västbanken har det bättre än folket de flesta arabländerna. För att inte tala om Israel, där araberna har bäst levnadsvillkor i hela MENA.
"Fångarna på Guantanamo får mer mat än majoriteten i Etiopien. Varför klagar Amnesty? "Din kommentar har inget med konflikten att göra. Upphör med ockupationen och ge Palestinierna sin rättmätiga del av landet.
Citat:
Israel ska inte ha rätt till självförsvar pga förintelsen?
Självförsvar är en del av folkrätten som även gäller ett ockuperat folk. Men du kan inte selektivt göra anspråk på folkrätten när det handlar om rättigheter, det är kopplat till skyldigheter också.