2020-01-29, 21:51
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99

Absolut jag håller med med att många stater inte är så gamla som vi kan tro, eller har funnits länge med varierande gränser. Kartan i bla Europa har målats om många många gånger.

Men om då Judarna faktiskt haft en självständig stat för tusentals år sedan, och palestinierna aldrig haft det så gör det deras krav har mindre autencitet enligt mig, dvs att det har funnits ett område som romare, britter och andra kallat palestina men en stat har inte funnit förräns nu? Jag menar att en palestinsk stat är en ny ide.

Nu erkänner jag och jag tror de flesta skulle göra det att området har haft fler folk som passerat än många andra platser, dvs folk och kulturer har blandats ordentligt. Också enligt wiki så är ursprunget till palestinierna "complex och diverse", och om idag palestinerna anser sig vara araber så är området inte ursprungligen arabiskt. Men av artikeln att döma så finns även palestinier som inte identifierar sig som araber.

https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinians#Origins

Jag har inte övermod att säga att palestinierna kom från område X eller land Y, för jag vet verkligen inte. Min poäng är att palestiner som nationell identitet och med en självständig stat är en nyare ide än judarnas. Vilket inte är samma sak som att det inte SKA ha en stat. Det enda jag uttrycker är att argumentationen för denna inte är så solid som förespråkare ibland ger sken av.

Du kan tycka det men det förändrar inte att det är Israel som håller miljontals palestinier under ockupation. Det är inte som om två rörelser krigar om vem som är först att skapa en självständig stat utan ena staten finns och förtrycker miljontals invånare.

Skillnaden är att judarna inte bodde där på 2000 år med väldigt lite personer som undantag. Palestinier har sitt ursprung i området och har sedan kommit att ses som araber och palestinier. De har sina rötter där oavsett hur du försöker slingra och prata bort det.

Nu har du fått lära sig att palestinier inte är främmande till marken utan tvärtom och även det att nationalstater är något nytt så att det inte funnits ett självständigt Palestina gör inte palestiniernas krav svagare.

Nu när genetik och koppling till land tas upp så är denna studien intressant.

Citat:
The origins of Ashkenazi Jews remain highly controversial. Like Judaism, mitochondrial DNA is passed along the maternal line. Its variation in the Ashkenazim is highly distinctive, with four major and numerous minor founders. However, due to their rarity in the general population, these founders have been difficult to trace to a source. Here we show that all four major founders, ~40% of Ashkenazi mtDNA variation, have ancestry in prehistoric Europe, rather than the Near East or Caucasus. Furthermore, most of the remaining minor founders share a similar deep European ancestry. Thus the great majority of Ashkenazi maternal lineages were not brought from the Levant, as commonly supposed, nor recruited in the Caucasus, as sometimes suggested, but assimilated within Europe. These results point to a significant role for the conversion of women in the formation of Ashkenazi communities, and provide the foundation for a detailed reconstruction of Ashkenazi genealogical history.

https://www.nature.com/articles/ncomms3543
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-29 kl. 22:01.
Citera
2020-01-29, 21:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
En snabb googling ger
10 Major Companies Tied to the Apple Supply Chain och inte ett enda är israeliskt. Däremot finns det amerikanska, taiwanesiska, kinesiska företag listade som major companies.

Är du helt dum i huvudet? Apple har R&D i gissa? Israel:

https://finder.startupnationcentral.org/mnc_page/apple

Citat:
Apple Israel is Apple's second-largest R&D center in the world. The company's activity in Israel focuses on four areas: storage, system-on-a-chip design, WiFi component manufacturing, and Bluetooth for some of the company's products and features to be used in future cameras. The center also develops technology related to augmented reality that will play a central role in the next generation of Apple products, including the iPhone.
Citera
2020-01-29, 22:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Världens största företag inom biotech är dock inte israeliska, vilket betyder att andra är duktigare på området.

För att upplysa vad biologisk kontroll är, det är ett koncept inom jordbruk när man använder ex. rovdjur för att kontrollera skadeinsekter istället för att använda kemiska bekämpningsmedel. Det är ett koncept som helt och hållet uppfanns i Israel och idag är något som alla proffsodlare använder, även ofta hobbyodlare brukar köpa ex. Bacillus thuringiensis israelensis. Att du skulle ha köpt mat i affären en gång i livet där inte israelisk agrotech varit involverad är helt obefintlig ens om du var född tidigt 70-tal.
Citera
2020-01-29, 22:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De bodde där, räcker inte det?

Nej det gör det fan inte. Enligt din egna argumentation: Arafat skulle alltså ha rätt till ett land som inte existerade någon gång i världshistorien för att hans föräldrar var födda i en ort som råkade befinna sig på en sida av en gräns i det Ottomanska riket när det Ottomanska riket hade inkorporerat Palestinamandatet. Så ditt argument att judarna INTE ska ha rätt till en stat bygger på att Ottomanska riket fanns innan och efter två specifika punkter i historien som du valt ut som någon slags måttstockar på rätt och fel.
Citera
2020-01-29, 22:37
Medlem
Melange5738s avatar
Hela diskussionen sviktar på just punkten att det inte handlar om att palestinierna skall ha en stat utan att judar INTE ska ha en stat. Arafat får rätt till HELA palestinamandatet trots att han inte var född där utan enbart hade föräldrar som kom från en DEL av palestinamandatet som ALDRIG var en del av Israel utan just Gaza. Varför bara göra anspråk på Israel isåntfall? Varför inte säga att Arafat hade anspråk på hela det Ottomanska riket? Han var ju trots allt släkt med stormuftin och den stolta SS-officeraren Al-Husseini.

Enligt er egen argumentation, vem har rätt till Lappland? Svenskarna eller samerna? Jag försöker i min enfald försöka komma på vem som har rätt till den enligt Xenonens och TKD_1337s logik men jag kan inte komma fram till något annat än att ingen har rätt till den.
Citera
2020-01-29, 22:42
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De har inte haft en egen stat, men vad har det med saken att göra? Kan någon grupp flytta till Skåne och ta över med argumentet att det aldrig funnits en självständig skånsk stat? De bodde där, räcker inte det?

Till betydande del är de av allt att döma ättlingar till de judar som blev kvar i området som sen blandats ut med andra folk som flyttat till området, medan dagens judar är ättlingar till de judar som emigrerade och blandades ut med de folkgrupper som bodde i de områden där de hamnade.

Ser du till perioder om ett par tusen år har folk flyttat runt en hel massa så det blir vansinnigt att som sionisterna kräva rätt till ett land som ens möjliga förfäder bebodde för 2000 år sedan.

Jo det har med saken att göra på det sättet att i argumentationen vem som har rätt till landet så anser jag att judarna har bättre bevisning, kort och gott, judar var där innan både muslimer och kristna. Salomons tempel byggdes 1000 år före Kristendomen och 1600 år innan Islam. Judarna var där först, och om vi nu säger att palestinsk nationalism och självständighet är nya saker, vilket jag hävdar att de är. Ja då har Judarna en otroligt mycket bättre anledning till att vara där. Liknelsen med Skåne förstår jag inte.

Jag har inga problem alls i att se absurditeten i att en jude vars familj levt de senaste 100-tals åren i ex Köpenhamn kan ha större rätt till boende i Jerusalem än en palestinsk familj som flydde eller fördrevs under kriget 1967.

Om vi alla skulle återvända dit våra förfäder kom ifrån så har jag ingen aning om vart jag skulle hamna, alla araber skulle först återvända till Yemen (?) och därefter skulle alla världens kontinenter tömmas för att vi återvände till Afrika. Så iden med att alla folk skulle återvända "hem" kanske fungerar, eller inte. En massiv fråga jag inte har ett svar på.
Citera
2020-01-29, 22:48
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det gör det fan inte. Enligt din egna argumentation: Arafat skulle alltså ha rätt till ett land som inte existerade någon gång i världshistorien för att hans föräldrar var födda i en ort som råkade befinna sig på en sida av en gräns i det Ottomanska riket när det Ottomanska riket hade inkorporerat Palestinamandatet. Så ditt argument att judarna INTE ska ha rätt till en stat bygger på att Ottomanska riket fanns innan och efter två specifika punkter i historien som du valt ut som någon slags måttstockar på rätt och fel.

Citat:
Hela diskussionen sviktar på just punkten att det inte handlar om att palestinierna skall ha en stat utan att judar INTE ska ha en stat. Arafat får rätt till HELA palestinamandatet trots att han inte var född där utan enbart hade föräldrar som kom från en DEL av palestinamandatet som ALDRIG var en del av Israel utan just Gaza. Varför bara göra anspråk på Israel isåntfall? Varför inte säga att Arafat hade anspråk på hela det Ottomanska riket? Han var ju trots allt släkt med stormuftin och den stolta SS-officeraren Al-Husseini.

Enligt er egen argumentation, vem har rätt till Lappland? Svenskarna eller samerna? Jag försöker i min enfald försöka komma på vem som har rätt till den enligt Xenonens och TKD_1337s logik men jag kan inte komma fram till något annat än att ingen har rätt till den.

Du får fråga din lokala rabbi om mediciner eller något för hur du raljerar är fan otroligt. Arafat var från området. Föräldrar från Gaza respektive Jerusalem. Gaza var en del av Palestina. Däremot hade de ryska och östeuropeiska judiska invandrarna en svag koppling till Palestina. De hade mycket större, färskare och längre koppling till Budapest, Kishinev, Warszawa, Kiev, Berlin, Wien, Moskva och så vidare.

Lappland tillhör Sverige och folket som bor här. Ni muslimhatare och judar brukar gilla blanda kort. Israel ockuperar ett folk och har precis annonserat att de tänker göra bantustans till officiell policy. Allt annat du spottar ut ändrar inte detta faktum. Israel är en ockupationsmakt och de flesta judar har visat sig vara riktiga monster i samband med Israels skapande och alla sju decennier efteråt. Det är sanningen. Det finns fina och ganska många undantag men det judiska folket har inte betett sig bra.
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-29 kl. 22:58.
Citera
2020-01-29, 23:12
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Du kan tycka det men det förändrar inte att det är Israel som håller miljontals palestinier under ockupation. Det är inte som om två rörelser krigar om vem som är först att skapa en självständig stat utan ena staten finns och förtrycker miljontals invånare.

Skillnaden är att judarna inte bodde där på 2000 år med väldigt lite personer som undantag. Palestinier har sitt ursprung i området och har sedan kommit att ses som araber och palestinier. De har sina rötter där oavsett hur du försöker slingra och prata bort det.

Nu har du fått lära sig att palestinier inte är främmande till marken utan tvärtom och även det att nationalstater är något nytt så att det inte funnits ett självständigt Palestina gör inte palestiniernas krav svagare.

Nu när genetik och koppling till land tas upp så är denna studien intressant.

Både Judar och Palestinier hade kunnat få egna stater 1948 och vi vet hur det gick. Så palestinierna har fått chansen, och flera gånger till enligt vissa. Men idealet "From the river to the sea - Palestine will be free" kan skrämma till att inte ge upp en millimeter av israeliskt territorium. Om du tycker Israel förtrycker palestinier så säger jag ok, men jag skulle lägga till att både Hamas och PA är ännu värre. Så palestinierna kanske är förtryckta av alla? Jag tänker när Arafat åkte ut från Jordanien till palestinska flyktingläger i Libanon.

Jag vet inte exakt varifrån palestinier kommer ifrån, visste jag det och kunde bevisa det så skulle debatten vara över. Så jag håller mig till att ursprunget är komplext. Att de skulle ha sina rötter i dagens Israel svarar jag nog nja på, återigen jag har inte det exakta svaret.

En Judisk källa säger:

"Though the definite origins of the word Palestine have been debated for years and are still not known for sure, the name is believed to be derived from the Egyptian and Hebrew word peleshet. Roughly translated to mean rolling or migratory, the term was used to describe the inhabitants of the land to the northeast of Egypt - the Philistines. The Philistines were an Aegean people - more closely related to the Greeks and with no connection ethnically, linguisticly or historically with Arabia - who conquered in the 12th Century BCE the Mediterranean coastal plain that is now Israel and Gaza."

https://www.jewishvirtuallibrary.org/origin-of-quot-palestine-quot
Citera
2020-01-29, 23:15
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Är du helt dum i huvudet? Apple har R&D i gissa? Israel:
Möjligen har du ett begränsat ordförråd som inte låter dig skilja på producera och tillverka.
R&D står för forskning och utveckling, inte tillverkning.

Citat:
Ja, både Apple och Intel producerar hårdvara i Israel
Citat:
En snabb googling ger
10 Major Companies Tied to the Apple Supply Chain och inte ett enda är israeliskt. Däremot finns det amerikanska, taiwanesiska, kinesiska företag listade som major companies.

Som sagt, en sökning på google och de stora underleverantörerna till Apple är alltså inte israeliska. Förstår inte alls varför du försöker haussa Israel inom elektroniksammanhang när landet varken är känt för tillverking (eftersom du nämnde hårdvara) eller återfinns bland topp 10 företag som sysslar med halvledare.

The World's Top 10 Semiconductor Companies

Intel.
Samsung.
Taiwan Semiconductor.
SK Hynix.
Micron Technology.
Broadcom.
Qualcomm.
Texas Instruments.
Citera
2020-01-29, 23:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Gaza var en del av Palestina.

Ja, men en mer korrekt definition är att säga att Gaza var det enda Palestina, plus Ashdod och Sderot. Jerusalem tillhörde aldrig Filisteen.

Citat:
Lappland tillhör Sverige och folket som bor här.

Varför heter det Lappland då och varför tillhör det Sverige om samerna var där innan?

Citat:
Israel är en ockupationsmakt och de flesta judar har visat sig vara riktiga monster i samband med Israels skapande och alla sju decennier efteråt. Det är sanningen.

Tack där kom den. Fint att se att de riktiga skitfärgerna kommer fram tillslut, det luktade lite äckligt några gånger men nu vet vi.
Citera
2020-01-29, 23:17
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Både Judar och Palestinier hade kunnat få egna stater 1948 och vi vet hur det gick. Så palestinierna har fått chansen, och flera gånger till enligt vissa. Men idealet "From the river to the sea - Palestine will be free" kan skrämma till att inte ge upp en millimeter av israeliskt territorium. Om du tycker Israel förtrycker palestinier så säger jag ok, men jag skulle lägga till att både Hamas och PA är ännu värre. Så palestinierna kanske är förtryckta av alla? Jag tänker när Arafat åkte ut från Jordanien till palestinska flyktingläger i Libanon.

Jag vet inte exakt varifrån palestinier kommer ifrån, visste jag det och kunde bevisa det så skulle debatten vara över. Så jag håller mig till att ursprunget är komplext. Att de skulle ha sina rötter i dagens Israel svarar jag nog nja på, återigen jag har inte det exakta svaret.

En Judisk källa säger:

"Though the definite origins of the word Palestine have been debated for years and are still not known for sure, the name is believed to be derived from the Egyptian and Hebrew word peleshet. Roughly translated to mean rolling or migratory, the term was used to describe the inhabitants of the land to the northeast of Egypt - the Philistines. The Philistines were an Aegean people - more closely related to the Greeks and with no connection ethnically, linguisticly or historically with Arabia - who conquered in the 12th Century BCE the Mediterranean coastal plain that is now Israel and Gaza."

https://www.jewishvirtuallibrary.org/origin-of-quot-palestine-quot

Palestinierna accepterade Israel lika lite som Israel skulle acceptera att araber i det som nu är Israel och har arabisk majoritet ska bli självständigt. Efter det har det varit en kamp och palestinierna har till slut accepterat en kompromiss. Israel vill inte ha en riktig tvåstatslösning som du nyss fått höra av Netanyahu och Trump.

Du har fått källor som visar var palestinier härstammar från. De är från Palestina.
Citera
2020-01-29, 23:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Njo det är en bra poäng, Jordanien skulle kunna betraktas som en palestinsk stat med sin stora andel palestinier, likaså är Gaza palestinskt och självständigt samt delar av västbanken. Judar verkar vara ganska chill med att palestinska stater finns, men som du säkert också vet så har PLO i sin loga hela moderna Israel och de palestinska områdena. Något där indikerar att de inte är helt genuina i erkännandet av Israel.

Kanske stämmer att om palestinerna lade ned sina vapen så blir det fred, skulle Israel lägga ned sina vapen så ja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in