2020-01-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Korrekt. USA evakade ett gäng, alla kollade o testades - ingen hade det.

Och det går lite hand i hand med den här tysken va.

Tysken som fått viruset av kinesiskan.
Hade han ätit fittan på henne, eller varför blev bara han smittad men inte allihopa? (eller nån mer var det kanske, men inte alla 40)

Vi vet väl inte om de 40 kollegorna är smittade?
Citera
2020-01-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Danskarna får hjälp att komma hem nu. Bara tidsfråga innan svenskar erbjuds också. Är de smarta samordnar de med danskarna.
Varför danskarna men inte vi? Än. Förmodligen på grund av mer kompetenta politiker. Det är bara att rusa iväg, vid nästa val, och rösta på våra kära partier, V, S, SD, M, C och M. Fatta att antagligen så är målet för de flesta att komma in i riksdagen och bära upp alla förmåner det innebär. När resten av världen och många andra regeringar har börjat reagera, inför olika restriktioner och skyddsåtgärder samt ser till att anskaffa skydds- och annan utrustning så vaggas vi i en mantra att "låg eller ingen risk förekommer i Sverige...". Redan idag klarar inte våra redan överbelastade sjukhus (folk ligger i korridorerna) att ta hand om patienterna, hur skulle det se ut med anstormning av Coronavirus drabbade. Men få verkar bry sig, svenska folket sväljer den ena efter den andra lögnen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Vi vet väl inte om de 40 kollegorna är smittade?

De testades ju direkt, igår, och det stod ju idag att de inte var smittade.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Stämmer det med tre miljarder smittade innan 1 mars med nuvarande tempo?

Ökningen är ca 1.5 gånger varje dag så till 1 mars (30 dagar) borde det bli ca 20000 gånger fler än idag vilket innebär drygt 1 miljard om den exponentiella tillväxten håller i sig (vilket är osannolikt).
Senast redigerad av DickeFix 2020-01-29 kl. 21:32.
Citera
2020-01-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwanstein
Kan man lita på folkhälsomyndigheten? Finns det risk att vi i Sverige redan har fall av Coronaviruset?
Då jag träffar mycket folk på dagarna är man ju faktiskt lite orolig.
Kan folkhälsomyndigheten tona ner eller rent av mörka information om Coronaviruset i Sverige för att inte skapa panik och hamstring i butiker osv?

När man läser om folkhälsomyndigheten blir man ju lite febrig
https://samnytt.se/svenske-mickael-kan-bara-pa-corona-viruset-smittskyddet-sager-att-det-ar-fritt-fram-att-komma-hem/

http://www.palbergstrom.com/news/2018-06-11/83618-registrerade-fall-av-biverkningar-morkar-folkhalsomyndigheten-faran-med-hpvvaccinet

En äldre släkting till mig fick en vanlig urinvägsinfektion med feber och yrsel för två veckor sedan. Jag ville efter ett par dagar besöka min släkting på infektionskliniken men fick inte ens komma in, trots att det var under ordinarie besökstid för anhöriga. Sköterskan sa att vi kan i nuläget inte ta emot besök, men du kan besöka din släkting i något som liknar en sluss. En separat ingång från utsidan.

Tre-fyra dagar senare fick jag komma in i en sluss igen då min släkting skulle skrivas ut. Tyckte det verkade mystiskt på infektionskliniken men eftersom det var första gången jag var där så tänkte jag att det är normalt för en infektionsklinik.

Någon med inblick i hur en infektionsklinik fungerar får gärna komma med lugnande information!

Sjukvården har skylldighet enligt lag att informera närstående och patienter om sjukvårds procedurerna till fullo.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Med tanke på att det är extremt smittsamt lär vi få se många fler fall i Finland inom 1-2 Veckor, nu är det snart kört, bunkra på nu för fan innan allt tar slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De testades ju direkt, igår, och det stod ju idag att de inte var smittade.

4 blev smittade https://www.reuters.com/article/us-china-health-germany/four-co-workers-in-germany-contract-coronavirus-after-chinese-colleague-visits-idUSKBN1ZR057
Citera
2020-01-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Japaneserna lyfter ut sina medborgare, men så in i helvete för sent men åtminstone tidigare än USA och AU medans Röven runkar på huvet upstoppat i sitt arsle!
https://www.youtube.com/watch?v=BChnDM8skYc

A chartered plane carrying American consulate personnel and citizens from an area of China at the center of a coronavirus outbreak has been cleared to proceed to California after making a refueling stop at an airport in Anchorage, Alaska, Tuesday night.

https://www.nbcnews.com/news/us-news/plane-carrying-americans-coronavirus-hit-china-lands-alaska-n1125306
Citera
2020-01-29, 21:26
Medlem
Nu inför de fjorton dagars karantän hemma i Kina -tröttnat på att folk slår sönder sjukhusen eller platsbrist? Verkar lite farligt dock om det börjar brinna... https://twitter.com/PacoHk/status/1222517524463403009?s=20
Citera
2020-01-29, 21:27
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Genomsnittliga inkubationspeaken ska vara nu..(7 dagar).

Senast jag läste om inkubationstid verkar det som att runt 50% insjuknar dag 3-5 och runt 80% visade symptom senast dag 8. Så det borde vara som allra värst mellan idag och tre dagar framåt kan man tycka.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Låter lite väl alarmistiskt. I Europa och väst verkar det gå väldigt långsamt med ökningen just nu.

Kan tyckas, men det kan hela tiden komma in nya smittbärare i europa nu som gör situationen värre. OM Europa skulle stänga gränserna i dag men inte lyckas förhindra den smittspridning som pågår inom gränserna så skulle vi ha åtta miljoner smittade innan 1 mars. Men vi stänger INTE gränserna idag, så därför kommer vi ha långt fler än åtta miljoner smittade om en månad.
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Har du lust att berätta hur många smittade i Sverige din modell kommit fram till? Så vi kan jämföra med facit om någon vecka.

Inom 3v från första konstaterade fallet i Sverige är riket lamslaget. Vården är överbelastad och ingen hjälp finns att tillgå utifrån då hela EU är drabbat. Våld och hot mot vårdpersonal som inte kan ta emot folks anhöriga. Tomma butiker pga sammanbrott i logistikkedjorna. Börsen har kraschat på riktigt trots att man i desperation stängt all handel för att försöka rädda upp det som gick. Folk är livrädda för viruset, har förlorat alla sina besparingar och var helt oförberedda på situationen.

"Viruset fanns ju inte här sade ju Tegnell".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in