2020-01-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Ja, de sjukast åker in först och främst. Men borde jämföra dessa döda med antal smittade för den tidpunkten som de blev smittade vilket bara det gör det svårt i pågående utbrott.
Inte antalet just idag tex. Det är irrelevant då de eventuellt dör om veckor.
Då man inte har någon aning om det faktiska antalet smittade (vilket jag är säker på är många många gånger fler än 7000), varken nu eller för en månad sedan, så finns det ju inget att jämföra med. Slår man statistik på enbart de som sökt vård pga allvarligare besvär ser det såklart dystert ut, precis som för vilken influensa som helst.
Citera
2020-01-29, 21:19
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I Kina då eller?

Globalt. Men främst i Kina.
Citera
2020-01-29, 21:19
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Stämmer det med tre miljarder smittade innan 1 mars med nuvarande tempo?
Svar: Ja +
Citera
2020-01-29, 21:20
Medlem
schwansteins avatar
Kan man lita på folkhälsomyndigheten? Finns det risk att vi i Sverige redan har fall av Coronaviruset?
Då jag träffar mycket folk på dagarna är man ju faktiskt lite orolig.
Kan folkhälsomyndigheten tona ner eller rent av mörka information om Coronaviruset i Sverige för att inte skapa panik och hamstring i butiker osv?

När man läser om folkhälsomyndigheten blir man ju lite febrig
https://samnytt.se/svenske-mickael-kan-bara-pa-corona-viruset-smittskyddet-sager-att-det-ar-fritt-fram-att-komma-hem/

http://www.palbergstrom.com/news/2018-06-11/83618-registrerade-fall-av-biverkningar-morkar-folkhalsomyndigheten-faran-med-hpvvaccinet

En äldre släkting till mig fick en vanlig urinvägsinfektion med feber och yrsel för två veckor sedan. Jag ville efter ett par dagar besöka min släkting på infektionskliniken men fick inte ens komma in, trots att det var under ordinarie besökstid för anhöriga. Sköterskan sa att vi kan i nuläget inte ta emot besök, men du kan besöka din släkting i något som liknar en sluss. En separat ingång från utsidan.

Tre-fyra dagar senare fick jag komma in i en sluss igen då min släkting skulle skrivas ut. Tyckte det verkade mystiskt på infektionskliniken men eftersom det var första gången jag var där så tänkte jag att det är normalt för en infektionsklinik.

Någon med inblick i hur en infektionsklinik fungerar får gärna komma med lugnande information!
Citera
2020-01-29, 21:20
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Svar: Ja +

Men tempot borde väl sjunka desto fler som blir smittade och sedan immuna?
Citera
2020-01-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Sorry men detta har jag missat.. har man alltså testat 100st amerikanska medborgare som befunnit sig i Wuhan i Januari och ingen av dem hade viruset?

Korrekt. Smittningen förefaller alltså vara väldigt relativ. Extremt smittsamhet beroende på omständigheter.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Globalt. Men främst i Kina.

Låter lite väl alarmistiskt. I Europa och väst verkar det gå väldigt långsamt med ökningen just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men är det smart att bara ta hem dom? Bättre att kanske göra som Australien. Samla alla i en håla under minst 2 veckor så de inte smittar någon.

Ja det har du rätt i!
Jag skulle inte vilja träffa nån som kom med flyget därifrån just nu.

Så..var kan man samla hemvändande nordbor i karantän? Norra Norge 🏔, Gotland, en obebodd ö.. Fler förslag!
Senast redigerad av popll 2020-01-29 kl. 21:25.
Citera
2020-01-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men är det smart att bara ta hem dom? Bättre att kanske göra som Australien. Samla alla i en håla under minst 2 veckor så de inte smittar någon.
Ännu bättre att låta dem stanna där de, det måste ändå vara det minst riskabla, för Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Låter lite väl alarmistiskt. I Europa och väst verkar det gå väldigt långsamt med ökningen just nu.

Genomsnittliga inkubationspeaken ska vara nu..(7 dagar).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Sorry men detta har jag missat.. har man alltså testat 100st amerikanska medborgare som befunnit sig i Wuhan i Januari och ingen av dem hade viruset?

Korrekt. USA evakade ett gäng, alla kollade o testades - ingen hade det.

Och det går lite hand i hand med den här tysken va.

Tysken som fått viruset av kinesiskan.
Hade han ätit fittan på henne, eller varför blev bara han smittad men inte allihopa? (eller nån mer var det kanske, men inte alla 40)
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är förnekelse och det är naturligtvis väldigt svårt att ställa om hela sitt tänkande. Det är knappt någon som har gjort det fullt ut ännu. Personer som jag träffade idag var precis som vanligt och planerade saker långt in i framtiden.

Snart är det dags att gå in i survival mode. Det handlar bara om att överleva. Allt annat kan man bara glömma.

Varför är det märkligt att folk planerar för framtiden, du gör ju det. Har du grävt din grav än?

Fattar du inte att du skrämmer upp folk helt i onödan, en samhällsfara, svaga personer kan ju ta livet av sig på grund av dina känslobaserade utsagor.

Du har inte ett enda bevis som talar för att den yttersta dagen snart är här.

Förresten, har smittan kommit till Finland än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in