2020-01-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Bl.a därför att smittspridningen verkar vara väldigt aggressiv och sprids innan symptom inträtt . Det är redan spritt sig till flera kontinenter. Jag har verkligen försökt hitta någon anledning till att spridningen skulle kunna bromsas upp men går bet. Kan du berätta hur din modell ser ut? I min sprids just nu virus i bl.a Sverige där folk går runt och tror att det där Corona det finns bara i Kina.

Någon måste först och främst vara en bärare. Över hundra amerikanare från Wuhan hade inte det.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
3 000 000 smittade om två veckor med nuvarande spridningstempo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Globalt nödläge på Torsdag. Vad det innebär i praktiken återstår att se. Det borde i praktiken innebära förbud mot allt onödigt resande i hela världen. Ingen turism öht.
Sedan borde det innebära att man satsar allt man har på att producera skyddsutrustningar och sjukvårdsmateriel. Infrastrukturen och matproduktionen måste upprätthållas så långt det går.
Det borde också gå ut väldigt tydlig information till alla hur man skyddar sig och att man skall hålla sig inomhus.
Vidtar man dessa åtgärder nu kan vi kanske se en inbromsning av spridningen i världen. Men man måste vara uthållig. Detta kan ta månader och kanske år innan risken är borta. Världen blir tyvärr aldrig sig lik mer.
Jag lyssnade på en radiosändning där en ”expert” svarade på lyssnarnas frågor. Har för mig att frågan om ett globalt nödläge var uppe då. En sak som kunde tala emot det är att tydligen måste alla länder då vara beredda att skicka iväg sjukvårdsresurser till andra länder som kanske behöver de mer. Kan nog bli svårt att motivera inrikespolitiskt om det blir svårt i alla länder...
Citera
2020-01-29, 21:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Bl.a därför att smittspridningen verkar vara väldigt aggressiv och sprids innan symptom inträtt . Det är redan spritt sig till flera kontinenter. Jag har verkligen försökt hitta någon anledning till att spridningen skulle kunna bromsas upp men går bet. Kan du berätta hur din modell ser ut? I min sprids just nu virus i bl.a Sverige där folk går runt och tror att det där Corona det finns bara i Kina.

Har du lust att berätta hur många smittade i Sverige din modell kommit fram till? Så vi kan jämföra med facit om någon vecka.
Citera
2020-01-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Var redan två dagar sedan som man förlängde det. Klart det kommer att svida ekonomiskt, men skulle bli värre om hundratusen låg på sjukan i 2+ veckor.
Aha ok. Lite sent på det.
Citera
2020-01-29, 21:13
Medlem
747 landade den 27 jan på Heathrow med britter från Wuhan, ingen kollades för smitta, endast en liten pamflett delades ut med ett telefonnummer de skulle ringa om de kände sig krassa! Japp där rök Imperiet!
Citera
2020-01-29, 21:13
Medlem
NormanRosemonts avatar
Stämmer det med tre miljarder smittade innan 1 mars med nuvarande tempo?
Citera
2020-01-29, 21:14
Medlem
Hermankarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Ryssland har stängt alla gränsövergångar och avbrutit och inställt alla Kinesiska rundresor i storstäderna Moskva St Petersburg etc.

Ett tips är att se hur ryssen agerar och agera därefter.
Ryssen skippar all bullshit och går direkt till handling. Säger dom att det är allvarligt, agera nu, eller om Putin är lugn, Sitt still i båten...
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
3 000 000 smittade om två veckor med nuvarande spridningstempo.

I Kina då eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Någon måste först och främst vara en bärare. Över hundra amerikanare från Wuhan hade inte det.

Sorry men detta har jag missat.. har man alltså testat 100st amerikanska medborgare som befunnit sig i Wuhan i Januari och ingen av dem hade viruset?
Citera
2020-01-29, 21:15
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är förnekelse och det är naturligtvis väldigt svårt att ställa om hela sitt tänkande. Det är knappt någon som har gjort det fullt ut ännu. Personer som jag träffade idag var precis som vanligt och planerade saker långt in i framtiden.

Snart är det dags att gå in i survival mode. Det handlar bara om att överleva. Allt annat kan man bara glömma.

Att på kort varsel ställa om från "men jag måste ju till jobbet" till överlevnad genom isolering ligger nog inte i svenskens naturliga dna.
Citera
2020-01-29, 21:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Danskarna får hjälp att komma hem nu. Bara tidsfråga innan svenskar erbjuds också. Är de smarta samordnar de med danskarna.

Men är det smart att bara ta hem dom? Bättre att kanske göra som Australien. Samla alla i en håla under minst 2 veckor så de inte smittar någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in