2020-01-29, 21:02
Medlem
Danskarna får hjälp att komma hem nu. Bara tidsfråga innan svenskar erbjuds också. Är de smarta samordnar de med danskarna.
Citera
2020-01-29, 21:05
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Dom räknar på en snällare smittspridningsmodell än vad vi gör generellt gör i denna tråd.

I tråden utgår vi ifrån att smittan kan spridas via en på avstånd kastad blick. Better safe than sorry!
Citera
2020-01-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Nej det här har alla möjligheter att helt förändra vardagen för större delen av världen. Än så länge har bara en bråkdel satt sig in i vad som faktiskt håller på att hända. Det snackas obekymrat om aktieportföljer, weekendresor och fotbollsallsvenskan. Skulle man nämna att man tvivlar på att det ens kommer spelas någon allsvensk fotboll denna säsong skulle folk i nuläget garva läppen av sig.

Det är förnekelse och det är naturligtvis väldigt svårt att ställa om hela sitt tänkande. Det är knappt någon som har gjort det fullt ut ännu. Personer som jag träffade idag var precis som vanligt och planerade saker långt in i framtiden.

Snart är det dags att gå in i survival mode. Det handlar bara om att överleva. Allt annat kan man bara glömma.
Citera
2020-01-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är från BBC just nu: (till virusförnekarna: BBC är en ganska respekterad källa)

The director-general added that the WHO "deeply regrets" referring to the worldwide risk from the virus as "moderate" in three reports last week instead of "high".

He described the person-to-person spread of the illness in Germany, Vietnam and Japan as worrying, and said experts would consider it on Thursday when deciding whether to declare a global emergency.

Sen länkas också videon från Wuhan med de instängda människorna som skrek i kör utfrån höghusen att "Kämpa, Wuhan klarar detta". När jag såg denna för några dagar sedan så fick jag kalla kårar men trodde absolut att den var fejk för att överdriva. Men uppenbarligen inte, nu fick jag fullständig skräck. Detta kan vara Stockholm om en dryg månad.

Det börjar komma bilder på att de stänger igen lägenheter nu - frågan är om det är människor är inne https://twitter.com/PacoHk/status/1222517524463403009?s=20
Citera
2020-01-29, 21:07
Medlem
Idag på mitt jobb har det börjat komma in rapporter om att det kinesiska nyåret förlängs till 10 februari och ingen skall gå till jobbet tills dess. Detta kommer att slå hårt mot deras ekonomi samt alla europeiska bolag där.
Citera
2020-01-29, 21:07
Medlem
KrossedOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Danskarna får hjälp att komma hem nu. Bara tidsfråga innan svenskar erbjuds också. Är de smarta samordnar de med danskarna.
Svenska exilwuhaneser har redan fått hjälp med kommande evakuering.
Citera
2020-01-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermankarlsson
Den här tråden påminner om den stora tråden om svininfluensan.. I allafall dom första dagarna.. Tror att detta Virus är betydligt aggressivare och denna tråd kommer ta en helt annan vändning.

Har vi några bekräftade fall i Ryssland.. Gör Ryssarna nåt för att förhindra att det kommer över gränsen dit?

Ryssland har stängt alla gränsövergångar och avbrutit och inställt alla Kinesiska rundresor i storstäderna Moskva St Petersburg etc.
Citera
2020-01-29, 21:09
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Varför skulle det bli så mycket värre än 2009?

Bl.a därför att smittspridningen verkar vara väldigt aggressiv och sprids innan symptom inträtt . Det är redan spritt sig till flera kontinenter. Jag har verkligen försökt hitta någon anledning till att spridningen skulle kunna bromsas upp men går bet. Kan du berätta hur din modell ser ut? I min sprids just nu virus i bl.a Sverige där folk går runt och tror att det där Corona det finns bara i Kina.
Citera
2020-01-29, 21:10
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Stänga gränsen? Har du levt i samma land som jag gjort de senaste åren?
Sveriges regim skulle inte tveka att ta emot flyktingar från Wuhan och sprida ut dem för att underlätta integrationen mellan smittade och oss som skall betala för kalaset.

Och när hela landet är pestsmittat kräver vi att även övriga EU ska ta ansvar innan vi inte gör ett skit åt det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Svenska exilwuhaneser har redan fått hjälp med kommande evakuering.
Vad? Du menar kineser som bor i Sverige? Annars har jag inte hört nåt om andra svenskar, kanske är de för få i området.,
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Idag på mitt jobb har det börjat komma in rapporter om att det kinesiska nyåret förlängs till 10 februari och ingen skall gå till jobbet tills dess. Detta kommer att slå hårt mot deras ekonomi samt alla europeiska bolag där.

Var redan två dagar sedan som man förlängde det. Klart det kommer att svida ekonomiskt, men skulle bli värre om hundratusen låg på sjukan i 2+ veckor.
Citera
Medlem
Nedan är en Thai som bor i Wuhan och uppdaterar dagligen med bilder osv

https://www.facebook.com/637328099/posts/10157056292743100/?d=n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in