2020-01-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Bland annat säger artikeln att "This is an extended descriptive study on the epidemiology
and clinical characteristics of the 2019-nCoV, including data on 99 patients who were transferred to Jinyintan Hospital from other hospitals across Wuhan."

De har alltså samlat ett antal patienter på ett sjukhus. Vad avgjorde att de fallen skulle transporteras till sjukhuset Jinyintan? De allra svåraste fallen??

Dessutom så säger artikeln att kvinnor kan vara skyddade kanske tack vare könshormonernas inverkan på det medfödda immunförsvaret eftersom fler män än kvinnor är sjuka...

Jag tror dödligheten är högre än 2%, men inte baserat på den här artikeln. Den säger oss inte mycket alls....
Nä, oftast när något är väldigt smittsamt så är det mindre dödligt. Denna är mycket mer smittsamt än SARS. Vilket gör det rimligt att tro att dödligheten ligger runt redovisade siffror. 2-3%
Citera
2020-01-30, 09:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast det är ju en studie på de mest sjuka. Alltså 20% utav totalen
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200128-sitrep-8-ncov-cleared.pdf
Endast ca 2-3% dör om man slår ut der

Absolut, men vi är väl mest intresserade av det värsta som viruset kan orsaka.
De allra flesta som smittas bli inte allvarligt sjuka, och söker heller inte vård.

Men om du är rimligt frisk utan kroniska sjukdomar, så kommer du inte att bli allvarligt sjuk.
Med största sannolikhet, sen kan det finnas udda fall med.
Citera
2020-01-30, 09:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag storhandlade och var klar i måndags. Jag kommer jobba hemifrån tills det är över. Tack för att du inte får mig att känna mig dum i huvudet.

Alla som säger att det här är lugnt. Ni har rätt. Gå ut och lev som vanligt. Var bland stora folkmassor. Tvätta inte händerna. Dra några skämt med en corona-öl. Glöm inte lime-biten.

Vad är senaste officiella siffrorna? Det är tyst nu.
Senaste officiella siffrorna har blivit uppskrivna med ytterligare 4500 fall att plussa på de tidigare.

China's National Health Commission reports 12,167 suspected cases, an increase of 4,148 compared to yesterday. This is in addition to 7,711 confirmed cases in China.
https://mobile.twitter.com/BNODesk/status/1222671766012690432
plussa på mellanskillnaden 7711 & 7783 = 72 = 12 167 + 72 = 12 239 smittade.
Citera
2020-01-30, 09:55
Medlem
Dominick529s avatar
Corona viruset är inte så farligt som alla säger det är lite halsont och feber alla de som dött har haft en tidigare sjukdom så jag tycker inte att vi behöver oroa oss så mycket
Senast redigerad av Dominick529 2020-01-30 kl. 09:59.
Citera
2020-01-30, 09:56
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, 75% (av 99 fall) drabbades av lunginflammation, men de flesta (76%) fick endast syrgas som behandling.

Endast ett fåtal behövde avancerad vård för lunginflammationen.

Nej, det där är en feltolkning (jag gjorde samma )

De 99 fallen hade alla lunginflammation som följd av Novel Corona. Men inte alla får lunginflammation (hur många framgår inte av publikationen)

Av alla 99 med lunginflammation hade 75% dubbelsidig (bilateral) lunginflammation.

Så tolkar jag det nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, 75% (av 99 fall) drabbades av lunginflammation, men de flesta (76%) fick endast syrgas som behandling.

Endast ett fåtal behövde avancerad vård för lunginflammationen.

Men är dessa 99 personer verkligen representativt för hela jordens befolkning?

40% av de sjuka hade historik av kronisk hjärt/kärl-relaterad sjukdom.
68% av de sjuka var män.
47% av de sjuka hade utsatts för "något" från Hunan Seafood market.
63% var egenföretagare.
67% var i åldern 50-70 år.

Med denna bakgrund tycker i alla fall inte jag att man kan dra slutsatser för hur viruset kommer slå mot världen generellt.

Med detta i åtanke har jag en fråga:
Finns det några medicinska belägg för att "hög utsättning" för viruset kan resultera i starkare sjukdomsreaktion? De personer som arbetat på marknaden måste ju ha badat i viruspartiklar.
Skulle det teoretiskt sett kunna innebära att en låg utsättning av viruset (t.ex från någon som befinner sig i inkubationstiden) resulterar i lindrigare sjukdom?
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Hur svarar man människor som påstår att det är läkemedelsbolag som har tagit fram detta virus ?
Citera
Medlem
Fram till kl 12.00 i dag har Thailand haft 14 fall och varav 6 har friskförklarats

Under 2 Jan - 30 Jan så har eller haft 202 personer under observation. 67 har fått åkt hem. Flera av dem har haft "vanlig" influensa.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1846999/sixth-patient-discharged-8-remain-at-hospital

Dock är artikeln lite konstigt skriven, speciellt sista stycket med det ovan.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Alltså 11 pers utav den 20% som blir sjuka. Det är ca 2-3% TOTALT sätt.
De flesta blir INTE allvarligt sjuka
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200128-sitrep-8-ncov-cleared.pdf
Det stora frågetecknet är ditt " 20% ".. Vi vet inte om det faktiskt är så många som blir så pass sjuka att de går till sjukhus. Förhoppningsvis så är det betydligt färre än så - kanske 5% ? Det som tyder på att så kan vara fallet är att vi har så få döda utanför Kina (tror inte en enda person har dött än utanför Kina?)

För att använda ditt räkneexempel, det kan mycket väl komma att visa sig att det är 0.5% dödlighet ( 5% x 11% ). I så fall skulle det var ungefär 4-5 ggr så farligt att få den här sjukdomen jämfört med den vanliga influensan.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Bland annat säger artikeln att "This is an extended descriptive study on the epidemiology
and clinical characteristics of the 2019-nCoV, including data on 99 patients who were transferred to Jinyintan Hospital from other hospitals across Wuhan."

De har alltså samlat ett antal patienter på ett sjukhus. Vad avgjorde att de fallen skulle transporteras till sjukhuset Jinyintan? De allra svåraste fallen??

Rimligen så flyttar man de sjukaste/mest komplexa fallen till ett universitetssjukhus, där mer avancerad vård kan bedrivas.
Citera
2020-01-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast det gäller enbart efter 100% av sjukdomstiden har fortlöpt. Du måste dela alla de döda med de som fått sjukdomen för 14 dagar sen. D.v.s 170 döda genom färre än 100 bekräftade fall = mer än 100% dödlighet. Nu är det givetvis så enkelt att vi inte visste hur många som var smittade för 14 dagar sen men du kan inte dela döda med antal smittade idag.
Fast återigen nej. Det är tydligt att endast ca 20% blir allvarligt sjuka. Det är utav dessa 20% som ca 10% dör.
Alltså ca 2% totalt sett. 2-3% (alltså en extra procent tar hänsyn till en ännu inte visad ökning).
Citera
2020-01-30, 09:57
Medlem
Citat:
50 räknas som äldre men inte gammalt

Dessutom, en 50-årig man, uppväxt i Kina, jobbar på djurmarknad, har förmodligen sämre hälsa från början än en svensk man i samma ålder.
Smog och rökning frestar på lungorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in