2020-01-29, 14:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Titta på du. Det räcker med att vi lyfter sanktionerna mot Iran så blir Israel omkörda inom en femårsperiod. Max. På de flesta områden. (vilket är roten till Israels agg mot landet och inget annat).

Du menar att bojkotten av Israel inte skall vara frivillig, ex. som din hypotetiska bojkott av Kina som du aldrig skulle kunna tänka dig utan bojkotten skulle vara obligatorisk av alla?

Citat:
Vad snackar du om? Grejen är det att vad Israel kan erbjuda i form av varor och tjänster kan världen lätt klara sig utan.

På vilket sätt kan inte världen klara sig utan Saudis olja?

Citat:
Ligger naturligtvis med i ekvationen huruvida man stöder landet eller inte. Värre är det med den saudiska oljan. Den kanske skulle kunna täckas upp med andra leverantörer men det till ett betydligt mycket högre pris och instabilitet i världen.

Precis, betydligt högre pris och instabilitet i världen ja. Vi som lever i den verkliga världen fattar att detsamma gäller israeliska produkter och tjänster.

Citat:
Skulle vilja se en post där du som sionist utvecklar hur tokigt Trumps beslut är och hur mycket det kan skada Israels sak. För det är ganska uppenbart att det kommer det att göra.

Jag har postat om Trumps dumheter till ända på det här forumet och jag stör mig på att Trump fortfarande är såpass populär som han fortfarande är i Israel (han är dock inte speciellt populär längre, hans nuvarande siffror är sämre än Obamas när Obama var som minst omtyckt i Israel). Jag fattar också att Likuds dagar är räknade men jag är inte för en tvåstatslösning längre vilket jag argumenterat om många gånger. Jag fattar att palestinierna själva inte heller vill ha en tvåstatslösning och egentligen inte heller en enstatslösning, det är bara som de säger. Om du diskuterar med dem tillräckligt länge så är det viktiga inte en stat utan att de får muslimsk prestige och kredibilitet genom att utplåna judarna.
Citera
2020-01-29, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Smart move av Netanyahu (OCh Trump) faktiskt, de vet att palestinska ledning kommer aldrig acceptera så Israel kan säga "vi försökte" och annektera palestinska områden, kanske hela Jerusalem.
Det fungerar bara om andra än redan fanatiska sionister tycker att det är ett förslag som är sådant att palestinierna borde acceptera det. Nu är reaktionen i världen snarare den motsatta. Som det nu är gör planen vare sig till eller ifrån, Israel kan annektera och verkar på väg att göra det, men
Citat:
Och det är palestiniernas eget fel. Det är islamistiska Hamas och Palestinska myndigheten(Fatah) som står i vägen för freden.

Jomenvisst. Det var naturligtvis de som satte sig i Basel 1897 och var med och beslutat om att judarna skulle skaffa sig ett land i Palestina Det handlade om en erövring av en grupp europeiska judar. Varför skulle de som bodde där acceptera det? Det var klassisk kolonialpolitik bestämd från rökiga rum i europeiska storstäder där britterna "gav bort" land de inte ägde till både judar och araber och fransmän samtidigt.
Citera
2020-01-29, 14:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Har du några konkreta exempel på denna mitiska teknologi som du tar upp sedan så långt jag kan minnas?

Ingen svensk har troligtvis hållit en israelisk produkt i sin hand om det inte rör sig om citrusfrukter.

Jasså minsann. Tror du att israelerna militariserade USB-flashdriven före alla andra för att de är smartare än alla andra eller för att det faktiskt var en israelisk uppfinning? Vad har du för mobiltelefon? Vad har du för dator? Vad har du för bil? Vad äter du för mat som inte är producerad med israelisk agrotech?
Citera
2020-01-29, 14:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så här skrev du när jag drog upp etniska rensningen av Lydda:

(FB) Bästa lösning på Israel-Palestina-konflikten?

Vilket är sant och även för att det är sant betyder inte att Israel inte hade kunnat låta den icke-fientliga civilbefolkningen bo kvar. Men i krig så fattas inte beslut på det sättet, det är tyvärr en realtitet precis som civila dödsoffer inte går att undvika helt även om det är olyckligt. Din logik verkar mest vara att det är tragiskt om det är araber som dör men inte när det rör sig om judar. Hur många gånger har du uttryckt något missnöje när araber dödat israeler?
Citera
2020-01-29, 14:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vilket är sant och även för att det är sant betyder inte att Israel inte hade kunnat låta den icke-fientliga civilbefolkningen bo kvar. Men i krig så fattas inte beslut på det sättet, det är tyvärr en realtitet precis som civila dödsoffer inte går att undvika helt även om det är olyckligt.
Så inte ens när Israel fysiskt tvingar upp befolkning på lastbilar och kör ut dem i öknen kan du ta ordet "etnisk rensning" i din mun utan försöker bagatellisera det hela som en helt naturlig del i krig, inget att bry sig om.
Citera
2020-01-29, 14:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så inte ens när Israel fysiskt tvingar upp befolkning på lastbilar och kör ut dem i öknen kan du ta ordet "etnisk rensning" i din mun utan försöker bagatellisera det hela som en helt naturlig del i krig, inget att bry sig om.

Kan du nämna en gång när du uttryckt åtminstone något som kan liknas vid missnöje när araber dödat judar?
Citera
2020-01-29, 15:19
Medlem
Citat:
Jasså minsann. Tror du att israelerna militariserade USB-flashdriven före alla andra för att de är smartare än alla andra eller för att det faktiskt var en israelisk uppfinning? Vad har du för mobiltelefon? Vad har du för dator? Vad har du för bil? Vad äter du för mat som inte är producerad med israelisk agrotech?

Det ligger många oumbärliga män begravda Grekerna uppfann kniv och gaffel, Carl von Linné upptäckte syret, radioaktivitet hittades av en fransman. Vad vill du ha sagt?
Citera
2020-01-29, 15:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du menar att bojkotten av Israel inte skall vara frivillig, ex. som din hypotetiska bojkott av Kina som du aldrig skulle kunna tänka dig utan bojkotten skulle vara obligatorisk av alla?
Bojkott! Jag avskyr bojkotter och andra sanktioner. Det gäller även mot Israel. Lyft dem alla. Problemet för Israel skulle dock vara att man blev omsprungen av länder som Iran då. På alla fronter.

Citat:
På vilket sätt kan inte världen klara sig utan Saudis olja?
Se nedan

Citat:
Precis, betydligt högre pris och instabilitet i världen ja. Vi som lever i den verkliga världen fattar att detsamma gäller israeliska produkter och tjänster.
Nej, det fattar jag verkligen inte. Hur bra produkter och tjänster Israel än producerar gör de inte det till den omfattningen att världen inte skulle klara sig utan det. Saudi med sin nästa största oljefyndighet och näst största produktion av olja är en helt annan femma. Ett bortfall där skulle få mycket allvarliga följder även om man på annat sätt skulle kunna möta efterfrågan. Kan du verkligen inte se den skillnaden?

Citat:
Jag har postat om Trumps dumheter till ända på det här forumet och jag stör mig på att Trump fortfarande är såpass populär som han fortfarande är i Israel (han är dock inte speciellt populär längre, hans nuvarande siffror är sämre än Obamas när Obama var som minst omtyckt i Israel). Jag fattar också att Likuds dagar är räknade men jag är inte för en tvåstatslösning längre vilket jag argumenterat om många gånger. Jag fattar att palestinierna själva inte heller vill ha en tvåstatslösning och egentligen inte heller en enstatslösning, det är bara som de säger. Om du diskuterar med dem tillräckligt länge så är det viktiga inte en stat utan att de får muslimsk prestige och kredibilitet genom att utplåna judarna.
Om ni slutar indoktrinera era ungar om de hemska "arab"-problemet och att ni är ett utvalt folk så kanske de blir lite vänligare inställda till er. Jag ser också hellre en enstatslösning faktiskt. Om det sedan ska vara ett Storisrael eller Storpalestina är frågan. Jag tror det sistnämnda ligger bättre i linje med regionens historia dock.
Citera
2020-01-29, 15:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Det ligger många oumbärliga män begravda Grekerna uppfann kniv och gaffel, Carl von Linné upptäckte syret, radioaktivitet hittades av en fransman. Vad vill du ha sagt?

Jag svarade på en fråga om vardagliga israeliska saker som en typisk svensk håller i varje jävla dag förrutom apelsiner.
Citera
2020-01-29, 15:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bojkott! Jag avskyr bojkotter och andra sanktioner. Det gäller även mot Israel. Lyft dem alla. Problemet för Israel skulle dock vara att man blev omsprungen av länder som Iran då. På alla fronter.

Irans tekniksektor är inte bojkottad och du borde kunna motivera varför folk skulle välja att köpa iransk teknologi framför israelisk.

Citat:
Nej, det fattar jag verkligen inte. Hur bra produkter och tjänster Israel än producerar gör de inte det till den omfattningen att världen inte skulle klara sig utan det.

Det är ingen som påstår heller. Det jag påstår är att inget land kommer att bojkotta Israel och inget gör det. Inte ens de som påstår att de ska göra det kommer att göra det när de fattar vad de måste göra för att implementera bojkotten.

Citat:
Saudi med sin nästa största oljefyndighet och näst största produktion av olja är en helt annan femma. Ett bortfall där skulle få mycket allvarliga följder även om man på annat sätt skulle kunna möta efterfrågan. Kan du verkligen inte se den skillnaden?

Nej. Saudi är inte "näst störst", USA är näst störst. Iran producerar inte så pyttenyttiga mängder heller att en bojkott av Iran är så omöjlig. Lägger man ihop Irans och Iraks oljeproduktion är man i närheten av Saudis. Så frågan är varför ett specifikt land ska singlas ut som "untouchable", i synnerhet av den rättfärdiga svenska pryttryttarregeringen. ELLER, eftersom de är villiga att använda svenska skattemedel att finansiera självmordsbombare kanske det inte handlar om att hjälpa palestinierna öht. Bara en tanke.

Citat:
Om ni slutar indoktrinera era ungar om de hemska "arab"-problemet och att ni är ett utvalt folk så kanske de blir lite vänligare inställda till er.

Och om du försöker använda hjärnan innan du postar kanske folk slutar förolämpa dig. Koranen skrevs innan du och jag föddes. Läs den innan du postar vidare.
Citera
2020-01-29, 15:54
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Palestina är en idé. Landområdet heter Israel, Palestina är ett grekiskt namn på en del av området som motsvarar Gaza, Ashdod och lite till av kusten.

Något väldefinerat område som hetat Israel har aldrig funnits. Termen "Israels land" förekommer i Gamla testamentet och beskriver en historiskt felaktig bild av de landområden som beboddes av de israeliska stammarna.

Namnet Palaestina dyker först upp efter att romarna slagit ner ett folkligt uppror i Judéen. Därefter kom området att kallas för Palestina eller det Heliga landet:

https://www.youtube.com/watch?v=C7_ib_9tkSM

Citat:
Haaretz i all ära men Mideastmonitor och Aljazeera har samma trovärdighet som Fria Tider. Skulle du ta Fria Tider som en seriös källa i sammanhanget?

Att det är i praktiken omöjligt för palestinier som bor i östra Jerusalem att erhålla israeliskt medborgarskap är inte något som Mideastmonitor hittat på. Du har mängder med källor som säger i princip samma sak.
Citera
2020-01-29, 17:15
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:

Så gott som alla nationer kan stoltsera med någon eller några enstaka uppfinningar. Förstår inte varför det enda exemplet du tar upp är USB-flashdrive. Min kommentar vände sig mot dina inlägg om israeliska teknologier när landets största export är bearbetade diamanter.

På konsumentmarknaden lyser israeliska produkter men sin frånvaro, och ytterst få beställer hem en missil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in