2018-06-01, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Ditt påstående om Hamas motsägs av... Hamas TV. Deras mål är att utrota judar, det är vad de lär sina barn. https://youtu.be/0ORAM-usqhQ
Det enda som stoppar dem från att begå folkmord är brist på styrka, låtsas inte något annat. Sluta rättfärdiga terrorism!

Jag ser ingen större skillnad mellan Hamas och Israel. Den möjliga skillnaden är att Hamas använder verbala attacker om att döda judar. Israel pratar inte lika mycket, men dom gör i princip samma sak. En total blockad av Gaza och fullständig likgiltighet för civila Palestinier kan enligt mig likställas med Hamas metoder.
Citera
2018-06-01, 09:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Flera hundra tusen blev fördrivna från gränsområdena av AL under 1948 under parollen att de snart skulle få återvända.
Du klarar tydligen fortfarande inte att förstå skillnaden mellan evakuering undan pågående strider och fördrivning.
Citat:
Palestinierna är själva för blockaden. Hur kan palestinierna vara mot den och för den på samma gång?
Belägg för att palestinierna är för blockaden? Och nu talar jag om folket, inte om en korrupt ledare som vill slippa konkurrens.
Citat:
16% av befolkningen i Palestinamandatet i början av 1900-talet var judar, oavsett vad du vill kalla dem.
Att inte klara att skilja på judar som folk och sionism som ideologi är ett tecken på antisemitism. Är du antisemit?
Citat:
Om de förklarar krig mot dig så kan man definitivt göra det, det har vi sett ganska många gånger nu.
Att en grupp invandrare ensidigt utropar en stat mot den infödda befolkningens vilja och börjar fördriva denna är om något en krigsförklaring.

Du försöker ständigt byta ämne och slingra dig undan att sionisterna var en grupp invandrare som med vapenmakt erövrade ett redan bebott land, fördrev större delen av den tidigare befolkningen, och senare i flera vågor erövrat mer land som de via folkrättsvidriga bosättningar försökt permanenta sitt innehav av.
Citera
2018-06-01, 11:54
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Jag ser ingen större skillnad mellan Hamas och Israel. Den möjliga skillnaden är att Hamas använder verbala attacker om att döda judar. Israel pratar inte lika mycket, men dom gör i princip samma sak. En total blockad av Gaza och fullständig likgiltighet för civila Palestinier kan enligt mig likställas med Hamas metoder.
Israel är ett fritt land, ingen terrorgrupp. Folk tillåts vara olika, så hur kan "Israel" prata/göra X?

Det enda alternativet mot blockaden är en fullskalig invasion. Du vet, det alternativet som de flesta andra länder brukar välja...
Citera
2018-06-01, 12:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du klarar tydligen fortfarande inte att förstå skillnaden mellan evakuering undan pågående strider och fördrivning.

Man kan diskutera hur Israel skötte det i efterhand men jag ser ingen lösning, att bara släppa in folk som är uppfostrade att hata judar och spränga sig i småbitar bara för att de hävdar att de härstammar från de här områdena är helt orimligt.

Tycker du Sverige ska straffas idag för saker som Sverige gjorde på 40-talet?

Citat:
Belägg för att palestinierna är för blockaden? Och nu talar jag om folket, inte om en korrupt ledare som vill slippa konkurrens.

Har redan postat det flera gånger i tråden, kan du sluta vara så jävla trög?

Citat:
Att inte klara att skilja på judar som folk och sionism som ideologi är ett tecken på antisemitism. Är du antisemit?

Nej.

Citat:
Du försöker ständigt byta ämne och slingra dig undan att sionisterna var en grupp invandrare som med vapenmakt erövrade ett redan bebott land, fördrev större delen av den tidigare befolkningen, och senare i flera vågor erövrat mer land som de via folkrättsvidriga bosättningar försökt permanenta sitt innehav av.

Med din definition så är 100% av planeten befolkad så vi har inte plats med dig, varför tar du inte livet av dig med en gång så vi slipper ha såna här diskussioner. Sluta slösa "vår" luft.
Citera
2018-06-01, 12:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man kan diskutera hur Israel skötte det i efterhand men jag ser ingen lösning, att bara släppa in folk som är uppfostrade att hata judar och spränga sig i småbitar bara för att de hävdar att de härstammar från de här områdena är helt orimligt.
Så ni fördriver dem och sen tar ni det hat detta skapar som intäkt för att inte släppa tillbaka dem. Genialt!
Citat:
Tycker du Sverige ska straffas idag för saker som Sverige gjorde på 40-talet?
Men Israel har ju aldrig slutat! De bygger än idag ut bosättningar och tränger ihop infödingarna på mindre och mindre yta.
Citat:
Har redan postat det flera gånger i tråden, kan du sluta vara så jävla trög?
Nej, det har du inte. Du har postat en länk till att Abbas hatar Hamas så mycket att han skiter i hur det går för folket i Gaza bara man trycker ned Hamas. Det är inte nödvändigtvis detsamma som vad palestinierna tycker.
Citat:
Nej.
Är du inte antisemit tycker jag du skall sluta blanda ihop judar och sionister.
Citat:
Med din definition så är 100% av planeten befolkad så vi har inte plats med dig, varför tar du inte livet av dig med en gång så vi slipper ha såna här diskussioner. Sluta slösa "vår" luft.
Du blir bara löjligare och löjligare med dina försök att ta retoriska poäng, men det är väl så att du inser det sjuka i er sak så du klarar inte att argumentera sakligt.
Citera
2018-06-01, 12:51
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Så ni fördriver dem och sen tar ni det hat detta skapar som intäkt för att inte släppa tillbaka dem. Genialt!

Men Israel har ju aldrig slutat! De bygger än idag ut bosättningar och tränger ihop infödingarna på mindre och mindre yta.

Nej, det har du inte. Du har postat en länk till att Abbas hatar Hamas så mycket att han skiter i hur det går för folket i Gaza bara man trycker ned Hamas. Det är inte nödvändigtvis detsamma som vad palestinierna tycker.

Är du inte antisemit tycker jag du skall sluta blanda ihop judar och sionister.

Du blir bara löjligare och löjligare med dina försök att ta retoriska poäng, men det är väl så att du inser det sjuka i er sak så du klarar inte att argumentera sakligt.

Det faktiskt sjukt att många som antyder på att kritik gentemot israelisk utrikespolitik eller statsideologi alltid i varierande grad är motiverat av anti-semitisk övertygelse. Att alla judar skulle sympatisera med den brutala ockupationsmakten som denna föreställning i praktiken innebär är en anti-semitisk myt. Fast Israel har ju samarbetet med ny-nazister i Argentina, El salvador och Guatemala samt Sydafrika under sin historia så föraktet för den judiska diasporan är något förekommande hos sionismens grundstadgar.

Så som jag uppfattat är du inte nödvändigtvis emot Israels existens då den som många andra stater blivit bildad genom en orättvisa och att det är orealistiskt att kräva att åtgärda illdåd i sin helhet när det hände för över 70 år sedan.
Citera
2018-06-01, 13:01
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Det faktiskt sjukt att många som antyder på att kritik gentemot israelisk utrikespolitik eller statsideologi alltid i varierande grad är motiverat av anti-semitisk övertygelse. Att alla judar skulle sympatisera med den brutala ockupationsmakten som denna föreställning i praktiken innebär är en anti-semitisk myt. Fast Israel har ju samarbetet med ny-nazister i Argentina, El salvador och Guatemala samt Sydafrika under sin historia så föraktet för den judiska diasporan är något förekommande hos sionismens grundstadgar.

Så som jag uppfattat är du inte nödvändigtvis emot Israels existens då den som många andra stater blivit bildad genom en orättvisa och att det är orealistiskt att kräva att åtgärda illdåd i sin helhet när det hände för över 70 år sedan.
Bara för att mångas Israelhat grundas i antisemitism betyder det inte att alla judar eller israeler är för allt som utförs på Västbanken. Jag förstår inte vad som gör det förstnämnda till en "myt".

P.S. Sedan när hade demokratier statsideologier?
Citera
2018-06-01, 13:02
Avstängd
Citat:
Helt riktigt. Det var fel att Israel bildades, men det var som sagt 70 år sedan. Däremot får Israel se till att erkänna sin skuld, ersätta offren och dra sig tillbaka från ockuperat territorium.
Citera
2018-06-01, 13:07
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Helt riktigt. Det var fel att Israel bildades, men det var som sagt 70 år sedan. Däremot får Israel se till att erkänna sin skuld, ersätta offren och dra sig tillbaka från ockuperat territorium.
Tack, du bevisade just min poäng. Ni antisemiter tycker inte ens att en enda judisk stat ska ha rätt att existera.
Citera
2018-06-01, 13:11
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Bara för att mångas Israelhat grundas i antisemitism betyder det inte att alla judar eller israeler är för allt som utförs på Västbanken. Jag förstår inte vad som gör det förstnämnda till en "myt".

P.S. Sedan när hade demokratier statsideologier?

Sionismen är inskriven i konstitutionen.

Människor som försvarar Israel från kritik med att det skulle vara anti-semitiskt att framföra given kritik antyder även om omedvetet som att alla judar är sympatiskt inställda till Israelisk brutalitet i de ockuperade områdena.
Citera
2018-06-01, 13:14
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Tack, du bevisade just min poäng. Ni antisemiter tycker inte ens att en enda judisk stat ska ha rätt att existera.

Halmgubbe. Det var väl hur och under vilka omständigheter denna stat bildades.

Vet inte om Xenonen skulle vara emot en judisk stat om det genuint hade inneburit ett land utan folk till ett folk utan land. Nu ledde denna stats skapelse till att palestinierna fördrevs och ett internationellt sanktionerande av konfiskation av arabisk mark.
Citera
2018-06-01, 13:20
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Sionismen är inskriven i konstitutionen.

Människor som försvarar Israel från kritik med att det skulle vara anti-semitiskt att framföra given kritik antyder även om omedvetet som att alla judar är sympatiskt inställda till Israelisk brutalitet i de ockuperade områdena.
Inte nödvändigtvis. Enligt din logik vore det inkorrekt att kalla Hitler för antisemit eftersom vissa judar hjälpte nazisterna. Vad de flesta judar tycker om X är irrelevant, det som avgör om Israelhatare är antisemiter är huruvida de baserar sin kritik på judehat eller ej.

Sionism = Idén om att Israel har rätt att existera
På samma sätt är ju "svenskismen" inskriven i Sveriges grundlagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in