2020-01-29, 00:22
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Fortsätt ät fladdermus-soppa sprinklad med råttsvans och ormlever. Är gärna den delikata rätten allihopa ur en och samma skål med händerna, eller varför inte suga upp det med näsan? Det dräller mindre då.

Jag bryr mig ärligt inte - men sprid fan inte hit er dynga!

Citat:
There was just one problem. The video wasn’t set in Wuhan at all, where bat isn’t a delicacy. It wasn’t even from China. Instead it showed Wang Mengyun, the host of an online travel show, eating a dish in Palau, a Pacific island nation.

But as it turns out, the market may not have been the cause of the outbreak at all. A new study shows that the early known victims had no contact with the market.

https://foreignpolicy.com/2020/01/27/dont-blame-bat-soup-for-the-wuhan-virus/
Senast redigerad av boored 2020-01-29 kl. 00:26.
Citera
2020-01-29, 00:23
Medlem
liarsenics avatar
Frågan är varför Hubeiprovinsen är så hårt drabbade med antalet smittade av viruset samtidigt som det är fler i allvarligt tillstånd än resten av världen?

Kan viruset ha muterat till en svagare version i ett senare skede?

Det jag vet om viruset efter lite artiklar är att det är uppbyggt av RNA-strängar som gör att mutationer sker snabbare än DNA-strängade virus.

Källa: https://twitter.com/DrEricDing?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp% 7Ctwgr%5Eauthor
Senast redigerad av liarsenic 2020-01-29 kl. 00:26.
Citera
2020-01-29, 00:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Frågan är varför Hubeiprovinsen är så hårt drabbade med antalet drabbade av viruset samtidigt som det är fler i allvarligt tillstånd än resten av världen?

Kan viruset ha muterat till en lindrigare version?

Det jag vet om viruset är att det är uppbyggt av RNA-strängar som gör att mutationer sker snabbare än DNA-strängade virus.

Också haft den tanken, men jag tror mer på Ockham faktiskt. Ground Zero var Wutan/Hubei och just därför tog det i genomsnitt längre tid innan de fick vård för smittan. Det gick fortare ju fler som smittades utanför då man var mer förberedd.
Citera
2020-01-29, 00:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Den enda slutsatsen jag kan dra, eftersom ändå 5 miljoner stack, är att de befinner sig på någon motsvarighet till en radioaktiv punkt av de förbannade djuren. Kritiska fallen står inte alls i proportion till andra delar av världen, inte heller insjuknade. Jag har svårt att se hur det området ska ta sig ur den här situationen innan ett vaccin kommer.

Det är något som inte är bra i Wuhan, förutom smittan då. Wet market har de bränt upp och sanerat men ändå så ökar det mest där samt att de verkar vara mer allvarligt sjuka just där
Citera
2020-01-29, 00:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Frågan är varför Hubeiprovinsen är så hårt drabbade med antalet drabbade av viruset samtidigt som det är fler i allvarligt tillstånd än resten av världen?

Kan viruset ha muterat till en svagare version i ett senare skede?

Det jag vet om viruset efter lite artiklar är att det är uppbyggt av RNA-strängar som gör att mutationer sker snabbare än DNA-strängade virus.

Källa: https://twitter.com/DrEricDing?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp% 7Ctwgr%5Eauthor
Enligt Agenda-free TV (https://www.youtube.com/channel/UCshCsg1YVKli8yBai-wa78w) stack 5 miljoner pers från Wuhan innan karantänen men enbart 4 000 av dem lämnade fastlandskina så det är ganska logiskt att närområdet drabbats så hårt med alla dessa potentiella smitthärdar som dräller omkring utanför avspärrningarna.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-29 kl. 00:31.
Citera
2020-01-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Också haft den tanken, men jag tror mer på Ockham faktiskt. Ground Zero var Wutan/Hubei och just därför tog det i genomsnitt längre tid innan de fick vård för smittan. Det gick fortare ju fler som smittades utanför då man var mer förberedd.

Det finns ingen mediciniskt reversibel process mot detta än, så vård är ganska irrelevant. Det är mest för att försöka hålla folk borta. Det mest troliga är att de både får detta viruset + något annat skit. Det har inte utesluts komma sjukdomar orsakade från flera källor.
Citera
2020-01-29, 00:30
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Enligt Agenda-free TV stack 5 miljoner pers från Wuhan innan karantänen men enbart 4 000 av dem lämnade fastlandskina så det är ganska logiskt att närområdet drabbats så hårt med alla dessa potentiella smitthärdar som dräller omkring utanför avspärrningarna.

Förvisso.. dock är 4000 människor i rörelse på flygplatser och flygplan med ett RO-tal på mellan 2-3 inte lite människor. För tidigt att dra förutfattade slutsatser. Vi behöver nog avvakta en vecka till innan vi vet hur allvarligt det är globalt.
Citera
2020-01-29, 00:31
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Det enda som kan döda oss är brist på mat eller ett virus som är immun mot amoxicillin & penicillin, och att viruset anpassar sig till alla klimat och är/blir luftburet därefter muteras att kunna leva utan en bärare.

Alla virus är tyvärr immuna mot amoxicillin och andra penicilliner som bara hjälper mot bakterier. Influensavirus kan "överleva" flera dygn utanför kroppen. Vet inte hur länge Coronavirus kan göra det men troligen flera timmar iaf.
Citera
2020-01-29, 00:33
Medlem
Nu verkar bilden av detta klarna och det ser inte alls så farligt ut längre. Som jag förstår saken så var anledningen till att det blev så illa i Wuhan att det kom in en massa människor med lunginflammation till sjukhusen och personalen trodde det var vanlig lunginflammation så de behandlades utan skydd. Då blev personalen smittad och gick hem och smittade anhöriga. De sjuka blev aldrig friska trots att de behandlades med antibiotika. Först efter någon månad kom man på att det var ett nytt virus som var orsaken.Men efter att man kom på det så har smittspridningen mer eller mindre upphört. Det verkar även som att viruset har muterat till en lindrigare form.

Var smittan ursprungligen kom ifrån kan man spekulera i men jag skulle inte bli förvånad om det var ett konstgjort virus. Det kan också vara orsaken till att viruset snabbt tappar kraft när det muterar. Virus tjänar egentligen inte på att döda värdorganismen.
Citera
2020-01-29, 00:34
Medlem
Kedoslavs avatar
Förstår på riktigt inte hur man kan, låta folk åka hur dom vill till Kina och sedan bara ta första bästa flyg till en annan kontinent, Kineserna som sitter och äter insekter och ja allt möjligt ja ni får skylla er själva, men förf*n stäng gränserna till detta jävla aplandet innan de spårar ur fullständigt och vi oskyldiga som inte äter ja allt möjligt smittas.
Citera
2020-01-29, 00:36
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NontoxicPlaydoh
Bara för att de är veganer betyder det inte att de är immuna mot viruset. Det finns fortfarande en luftburen smittrisk, och helt ärligt så skiter viruset i om du är en vegan eller ej.

Ingen är immun mot viruset förstås!
Djurhållningen har försämrats statiskt sedan jordbruksrevolutionen och därför så är det en ökad risk att man kan dö pga maten. (2020 is the year God answered their prayers)

Innan mod hoppade in var det tal om vitaminbrist med vilseledande slutsatser.
Människor dör pga de äter (onyttigheter) men till regel är det är en fråga om man är kapabel till att överleva. (Våra hjärnor bestämmer det) Så bara för att man är vegan så betyder inte det att man äter hälsosammare.

Argumentationsfelet.
Vitamin B12 (finns basic i animalier)
Man skulle få allvarliga problem med nervsystemet vid brist av den.
Vitamin C. Man skulle dö vid brist av den.

Balance to topic.
Hur ser det ut i Malmö/Skåne i nuläget? Över hundra tyskar blivit smittade och de turistar i Sverige som bilister på löpande band.
Citera
2020-01-29, 00:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu verkar bilden av detta klarna och det ser inte alls så farligt ut längre. Som jag förstår saken så var anledningen till att det blev så illa i Wuhan att det kom in en massa människor med lunginflammation till sjukhusen och personalen trodde det var vanlig lunginflammation så de behandlades utan skydd. Då blev personalen smittad och gick hem och smittade anhöriga. De sjuka blev aldrig friska trots att de behandlades med antibiotika. Först efter någon månad kom man på att det var ett nytt virus som var orsaken.Men efter att man kom på det så har smittspridningen mer eller mindre upphört. Det verkar även som att viruset har muterat till en lindrigare form.

Var smittan ursprungligen kom ifrån kan man spekulera i men jag skulle inte bli förvånad om det var ett konstgjort virus. Det kan också vara orsaken till att viruset snabbt tappar kraft när det muterar. Virus tjänar egentligen inte på att döda värdorganismen.

Intressant, var har du fått det här ifrån, var kan vi läsa mer?

Är inte lunginflammation smittsamt, varför var man inte skyddad när man behandlade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in