2020-01-29, 00:13
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Tycker det är anmärkningsvärt att USA överväger att ställa in alla flyg emellan länderna samtidigt som senaste officiella siffrorna från Kina tyder på att antalet smittade sjunkit sen igår.

Borde väl inte ge det resultatet kan man tycka?
Dom har frisknat till alltså ? (Eller dött ?)
Citera
2020-01-29, 00:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hubei verkar ha råkat mest illa ut. Gissar att det kommer vara så framöver också, även om det är lite tidigt att säga något.

Hur kan man tolka utvecklingen i övriga kinesiska städer och provinser, kan isoleringen av Wuhan ha dämpat utvecklingen i övrig Kina, eller är det för tidigt att dra någon preliminär slutsats?
Citera
2020-01-29, 00:15
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nu är det iofs som så att jag inte tillhör dem som har förespråkat panik. Däremot så är det som så att smittspridningen ökar och vi kommer säkert att få smittan till Sverige. Även de siffror vi ser på allvarligt sjuka nu skulle ställa till det helt enormt för samhälle och vården om det blir en omfattande epidemi. Det tror jag även du förstår...

Det kommer dock inte bli varken omfattande, eller en epidemi.
Hela världen arbetar tillsammans för att förgöra ett virus, viruset är upptäckt, vi vet vad det är och vi har viruset isolerat i labb för att arbeta på ett vaccin.
Även isolerat majoriteten utav människorna smittade, detta kommer bara bli ett virus i mängden vi har totalt krossat och rövknullat genom åren på precis samma sätt dem andra virusen har krossats på 2000 talet.

Människan är för pr0 idag på precis allting, ropar du efter en enda expert idag inom ett specifikt område hoppar 1000 upp som kan precis lika mycket om området.

Det enda som kan döda oss är brist på mat eller ett virus som är immun mot amoxicillin & penicillin, och att viruset anpassar sig till alla klimat och är/blir luftburet därefter muteras att kunna leva utan en bärare.
Då jävlar kan jag lova att jag kommer få panik och prata om domedagen, spelar ingen roll hur mycket Soldatens Ärtsoppa jag köper och gräver ned mig.
Citera
2020-01-29, 00:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Viruset har antingen spridits som en löpeld mellan folk eller så befinner de sig på en olycklig punkt. eller både och.

Tror att de befinner sig på fel plats
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Ny uppdatering: There are currently 5,572 confirmed cases worldwide, including 131 fatalities.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Dom har frisknat till alltså ? (Eller dött ?)

Antalet nya fall i Kina är mindre än den igår. Borde väl tyda på att man har kontroll på läget? Antingen det eller så mörkar man. Svårt att veta utifrån infon just nu. Denna officiella siffra kanske bara gäller Hubeiprovinsen?
Citera
2020-01-29, 00:17
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Mycket riktigt. Tänk hur många vi alla, som enskilda människor, stöter på varje dag. Chansen är alltså ganska stor att någon av dessa tyskar kanske har träffat någon, som den blir smittad och som i sen tur smittar en annan som ev. kanske flyger till sverige. Sen är vi körda.

Chansen? Du menar risken. Men det handlar varken om chans eller risk, det handlar om tid. Tids nog har vi alla snoriga näsor

Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Svar ja, vi är alla redan döda, detta är slutet, vänta lite glömde min foliehatt i köket

Att veta att smittan kommer hit är inget man behöver vara foljehatt för att fatta.
Citera
2020-01-29, 00:19
Medlem
JontenZs avatar
Verkar som om många hittills bekräftat smittade utanför Kina är i stabilt skick och kan återhämta sig. Viruset ser inte ut att vara mycket allvarligare än en säsonginfluensa, trots allt. Jag som var så spänd på alla rapporter om ”dödliga” viruset.
Citera
2020-01-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan man tolka utvecklingen i övriga kinesiska städer och provinser, kan isoleringen av Wuhan ha dämpat utvecklingen i övrig Kina, eller är det för tidigt att dra någon preliminär slutsats?

Den enda slutsatsen jag kan dra, eftersom ändå 5 miljoner stack, är att de befinner sig på någon motsvarighet till en radioaktiv punkt av de förbannade djuren. Kritiska fallen står inte alls i proportion till andra delar av världen, inte heller insjuknade. Jag har svårt att se hur det området ska ta sig ur den här situationen innan ett vaccin kommer.
Citera
2020-01-29, 00:21
Medlem
Snarkarens avatar
Med tanke på att dom säger att det här smittar värre än förkylningsvirus betyder ju att vi alla kommer bli drabbade tids nog, slutet är nära gott folk.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Tror det är för tidigt att säga, men jag tror att karantäner kommer få effekt.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Antalet nya fall i Kina är mindre än den igår. Borde väl tyda på att man har kontroll på läget? Antingen det eller så mörkar man. Svårt att veta utifrån infon just nu. Denna officiella siffra kanske bara gäller Hubeiprovinsen?

Tror inte det har avtagit. Vi diskuterade i helgen varför siffrorna inte ändrade sig nämnvärt. Förmodligen berodde det på att test-kit var slut. Sedan fick de fler test-kits och poff så ökade det mycket igår,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in