2020-01-30, 01:27
Medlem
Ska vi nu bli smittade är det alltså bättre att bli smittad nu tidigt, då har svenska vården en chans att hjälpa dig. När det väl trillar in 1000 akuta / kritiska fall varje dag så är IVA platserna slut, lite som när svininfluensan slog till.
Citera
2020-01-30, 01:27
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
2% dör. Det krävs alltså i snitt 50 personer smittade för ett dödsfall. Vi har inte 50 smittade personer utanför Kina ännu.
Jo, runt100? Snarare är det ju så att när det var 50 smittade så kommer en av dö men dröjer nån vecka.
Och det är mot dom 50 du ska räkna då 2%, inte mot vad antal smittade är vid dödstillfället.
Citera
2020-01-30, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toyZ
Det som oroar mig mycket är att svensken är egoist.
Stor del av befolkningen skiter i om dom känner lite snuva, förkylning etc, utan dom går fritt och vandrar och hostar på i varuhus, gym, restauranger, etc.

Speciellt en tid som denna.

Promenerade på bandet innan på gymmet, en tjej börjar promenera på bandet bredvid mig, ja det var ju inte kul när hon börja hosta flera gånger.
Visst jag är nog inte oroad att hon ska ha smittats ÄN då det inte verkar ha nått till Sverige, speciellt min lilla stad, men ändå..
man får ta och visa hänsyn speciellt när det börjar bli alarmerande. detta är inlednings fasen, vad händer vid peaken? Det vill jag inte veta dock

Du borde se hur det ser ut på våra akutmottagningar på stora sjukhus i Stockholm: folk ligger i korridorer, hostar, nyser och kräks. Man kan ju inte säga att dessa är ego för de kan ju inte hjälpa att de är sjuka, men jag tänker på situation då viruset finns i landet. Vad fasiken ska akutmottagningarna göra när de redan går på knäna? Det finns alltså inte PLATS för flera patienter. Man ligger redan som sillar. Tänk att bryta benet vid det läget när Coronarisken finns inom landet. Då vill man inte besöka akuten..
Citera
2020-01-30, 01:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Där måste jag säga emot dig. Ett virus omges av mikroskopiska vätskedroppar som i kallt väder hjälper viruset att färdas längre.

Det där måste du förklara lite mer i detalj, hur långt, luftburet?

Vad har vätskedropparna med livslängden på viruset att göra?

Med mikroskopiska vätskedroppar menar du aerosol?
Citera
2020-01-30, 01:29
Medlem
En miljon döda 21:a februari enligt detta:

http://i.4cdn.org/pol/1580337793305.png

Dock sa VitruvianskaMannen att vi kommer ha 1 miljon döda den 15:e. Så vi får se.
Citera
2020-01-30, 01:29
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Vartifrån rapporteras dessa statistiker?

Varje sjukhus rapporterar in till hälsomyndigheten i provinsen som sammanställer en rapporter. En bra sammanställning över det globala läget med källanvisningar görs på denna sida:

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-01-30, 01:30
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har fel, vi vill inte ha någon trådsanning, citat;

Tillverkaren har uppget till oss att filtret är god för minst 20 år i sin förpackning. Vid användning som partikel (virus/damm) filter är filtret god tills det blir svårt att andas genom den (den blir täppt av partiklar) Vid användning mot giftiga stridsgaser är det rekommenderat att byta filter varje dag i kontaminerad stridsområde men vid användning mot icke ...

Källa: Bodyarmour.com

Dags att begära lite kvalitet på ABF-kurserna, kan inte bara sitta och fika.

Okej, rättar mig efter ditt inlägg.
Mycket riktigt var det stridsgas man skulle byta ut det vid (detta är information jag fick under militärtjänstgöring men det var 2007 så mitt minne svek mig)
Oavsett, är man vid filtret och fingrar så har man viruset på fingrarna, så det är en del procedur för att ta av och på sig masken, samt lagring, eftersom viruset finns på masken.
Just detta virus verkar kunna stanna på ytor i flera timmar uten att dö ut.
Citera
2020-01-30, 01:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Där måste jag säga emot dig. Ett virus omges av mikroskopiska vätskedroppar som i kallt väder hjälper viruset att färdas längre.

Hur långt då, då? I Alaska rör det sig om enorma avstånd mellan bosättningarna. Och virus klarar inte många timmar utanför värd hur eller hur. Bakterier kan klara sig mycket längre på ytor o.s.v..
Citera
2020-01-30, 01:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där måste du förklara lite mer i detalj, hur långt, luftburet?

Vad har vätskedropparna med livslängden på viruset att göra?

Med mikroskopiska vätskedroppar menar du aerosol?

Jag menar att kall väderlek inte är någon garanti för att slippa bli smittad.
Citera
2020-01-30, 01:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Men om den inte redan gör det så kommer den absolut att göra det ifall inte restriktioner beordras

Tycker Du. Smittskyddsinstitutet har förmodligen dock mer utbildning än vad Du har i nuläget, så... well.. Du har mailat Smittskyddsinstitutet med dina farhågor antar jag.. Vad var deras svar?

Citat:
- bla stängd flyglinje inkommande från Kina.

Endast vissa regioner i Kina är under karantän.
Om "Svappavara" fann en sjukdom som var obotlig, skulle Du se med blida ögon på att Din stad belades med utreseförbud?

Citat:
De kan väl åtminstone bry sig om att ta reda på om de som anländer på dessa plan är smittade eller ej.

HUR menar du att man skulle ta reda på huruvida passagerarna är smittade eller ej?

Citat:
Till skillnad från Kina har vi möjligheten att vara prokativa, men vi klantar bort den chansen

I kill people who are seen as a (definite) threat to me. How'd You do the screening?
Citera
2020-01-30, 01:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
En miljon döda 21:a februari enligt detta:

http://i.4cdn.org/pol/1580337793305.png

Dock sa VitruvianskaMannen att vi kommer ha 1 miljon döda den 15:e. Så vi får se.

Ingen uppdatering från idag?
Tack för tabellen för övrigt, mkt. intresssant.
Citera
2020-01-30, 01:32
Medlem
Frågan är ju ifall dödsfall kommer att beräknas i statistiken nu i början, speciellt utanför Kina. Kan inte tänka mig att de kommer testa varenda människa som kommer in med influensa-symptom. Utan endast de som varit i Kina eller haft kontakt med kineser från Wuhan. Så låt oss säga någon dör i lunginflammation idag, risken är stor att ingen kommer testa de för Corona-viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in