2020-01-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man är nästan rädd för att vakna på morgonen nu, och finna att man inte kan andas, typ...
Inget ont som inte har något gott med sig. Det är inte vettigt av miljömässiga skäl, att vi skickar efter prylar ända från Kina. Nu får vi lära oss att klara oss utan det, och då kommer vi att märka att det går utmärkt.
Jag kan på ett sätt hålla med dig. Jag har länge ryckt att man mer eller mindre skulle bojkotta Kina av flera skäl. Miljö, mänskliga rättigheter och att de har fått för stor makt i världen. Men nu är det som det är och detta kommer att påverka alla.
Sedan är ju naturligtvis det värsta att det inte bara kommer att bli Kina som drabbas.
Citera
2020-01-28, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Fin siffra... men tyvärr total bullshit.

Sveriges sjukvård går ju för fan på knäna idag när det INTE är någon epidemi här... än... får vi en epidemi här i Sverige med lika många drabbade som i Kina så skulle även vår sjukvård falla som ett korthus.

Visst att vi skulle klara enstaka fall, det gör nog de flesta länderna... det är när det börjar bli större mängder sjuka som det blir intressant på riktigt...

Kom för övrigt på en ironisk sak när jag tittade på livekartan... kan NK tacka sin lyckliga stjärna över att de blivit isolerade från omvärlden under lång tid?

NK stänger alltid gränsen när epidemier rullar på. Då deras sjukvård klarar knappt av vanliga sjukdomar.

jag litar mer på experter än på människors tyckande på nätet.
Citera
2020-01-28, 08:23
Medlem
Om Wuhans borgmästare har dragit fötterna efter sig så verkar de statliga sjukhusen varit raskare. En förfrågan gått ut till världen på olika utrustning, här luftreningsapparater, där leveransen gick redan dagen efter.

We received an urgent request from Government owned hospitals in China. The situation required fast reaction in our end; the first products were ready for delivery to China already the next day”, says Aleksi Ahti, COO of Genano.

Pressmeddelandet är från 23 januari så måste ha fått förfrågan några dagar tidigare.

https://www.genano.com/news/genano-delivers-air-decontamination-units-to-hospitals-in-china
Citera
2020-01-28, 08:24
Medlem
Går i ett universitet i England där massa kineser vistas. Önska mig lycka till! Då drar man.
Citera
2020-01-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
NK stänger alltid gränsen när epidemier rullar på. Då deras sjukvård klarar knappt av vanliga sjukdomar.

jag litar mer på experter än på människors tyckande på nätet.
Det hade varit trevligt om någon kunnat sammanställa en lista på experter, för det jag har läst utifrån länkarna i tråden, är att alla experter är oense om hur det ligger till. Experten från hong-kong säger, att alla måste ha mask och vi måste stänga ner allt resande, de svenska experterna säger det är ingen fara på isen (betvivlar starkt att fabror staten vet vad de sysslar med), Experter från Syd korea säger, att det finns inga bevis för att det smittar under inkubationstid, folkhälsomyndigheten säger det kan smitta under inkubationstid.
Det jag vill komma till är att det verkar vara så att ingen vet någonting, och att ta det säkra före det osäkra och stänga ner gränsen i 1 månad kanske inte är en så dum ide.
Citera
2020-01-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Går i ett universitet i England där massa kineser vistas. Önska mig lycka till! Då drar man.
stanna hemma fan.
Citera
2020-01-28, 08:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Det hade varit trevligt om någon kunnat sammanställa en lista på experter, för det jag har läst utifrån länkarna i tråden, är att alla experter är oense om hur det ligger till. Experten från hong-kong säger, att alla måste ha mask och vi måste stänga ner allt resande, de svenska experterna säger det är ingen fara på isen (betvivlar starkt att fabror staten vet vad de sysslar med), Experter från Syd korea säger, att det finns inga bevis för att det smittar under inkubationstid, folkhälsomyndigheten säger det kan smitta under inkubationstid.
Det jag vill komma till är att det verkar vara så att ingen vet någonting, och att ta det säkra före det osäkra och stänga ner gränsen i 1 månad kanske inte är en så dum ide.

Håller med. Men vår regering tar alltid det säkra före det osäkra åt andra hållet. Bättre att inte förarga någon, och i synnerhet inte på något sätt som kan tyckas diskriminerande mot någon viss etnisk grupp, så länge som det finns en möjlighet att inte halva befolkningen kommer att gå åt i smittan, typ...
Citera
2020-01-28, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl

Jo för kostnaden skulle bli extrem och folk skulle börja dö av annat i Sverige. Vad vi än tycker så är världen Global. Stora delar av NK som kan stänga gränsen lever på medeltidsnivå. Jag tror inte vi vill det.
Citera
2020-01-28, 08:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nästan alla har svårt att fatta allvaret i situationen. Man hoppas på mirakel. Men i nuläget har vi inget att förlora. Man måste agera proaktivt om man vill rädda något.
Men kanske är det så med detta virus att det inte går att skydda sig hur man än gör. Ett litet fåtal människor kanske överlever på grund av total isolering eller något extremt immunförsvar.
Det blir som så många gånger i historien en reset. Det är som floden i Bibeln. Endast arken överlevde floden.
Jag tror det enda sättet att överleva är att bygga en ark väldigt snart. Fylla den med förnödenheter och bege sig ut på havet under en längre tid. Alla som skall med måste sitta i en karantän på minst två veckor innan de får gå ombord.
Hur länge man måste vänta innan man kommer tillbaks vet jag inte. Man väntar nog så länge det är möjligt. Man får försöka fiska och proviantera på obebodda öar. Men enkelt blir det inte om man skall var ute på havet mer än ett år, kanske flera år.

Precis vad jag hävdat flera gånger. Myndigheterna är så jävla oansvariga. Massor av plan från Kina kommer dagligen till Europa och tillåts att promenera rätt in i vårt samhälle.
Det är nu som vi har en chans att stoppa en pandemi här om kanske endast några dagar är det redan försent

Måste posta igen en tragikomisk kommentar som någon skrivet på twitter

Virus: knock knock
Europe: whos there?
Virus: someone that can kill your entire population
Europe: ok come in
Senast redigerad av 57Emma 2020-01-28 kl. 09:07.
Citera
2020-01-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med. Men vår regering tar alltid det säkra före det osäkra åt andra hållet. Bättre att inte förarga någon, och i synnerhet inte på något sätt som kan tyckas diskriminerande mot någon viss etnisk grupp, så länge som det finns en möjlighet att inte halva befolkningen kommer att gå åt i smittan, typ...
Ja det är fan tragiskt, hellre stänga gränsen, så att folk kan känna sig lite säkrare tills man vet mer, för alla säger hela tiden det är ovisst det är för tidigt att säga osv. Kanske ska smida järnet när det är varmt, istället för att vänta tills shits hit the fan.
Citera
2020-01-28, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo för kostnaden skulle bli extrem och folk skulle börja dö av annat i Sverige. Vad vi än tycker så är världen Global. Stora delar av NK som kan stänga gränsen lever på medeltidsnivå. Jag tror inte vi vill det.
Vad kostar 5000 smittade ? bra jävla mycket.
Citera
2020-01-28, 08:33
Medlem
Hupats avatar
Varför i helvete är alla så rädda för det här viruset? Menar, det som dött är väl bara några gamlingar och redan sjuka? Symptomen är väl ungefär samma som influensa + lunginflammation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in