2020-01-28, 22:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Nä men scenariorna är relativt osannolika. Tagit på ett dörrhandtag? om det är så pass känsligt lär ju varenda jävel i ett område med en smittad kinesturist förr eller senare få viruset i någon form. Fint för sjukvården.

En nysning eller att hosta är väl inget osannolikt. Inte heller att viruset skulle kunna hamnat på hennes hand och först över via sekundär beröring.

Mer troligt än att de idkade samlag på kontoret eller hånglade på AW:n.
Citera
2020-01-28, 22:16
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Nä men scenariorna är relativt osannolika. Tagit på ett dörrhandtag? om det är så pass känsligt lär ju varenda jävel i ett område med en smittad kinesturist förr eller senare få viruset i någon form. Fint för sjukvården.

Eh, ja. Nästan.

Virus klarar sig ett tag utanför kroppen. Vissa virus i upp till två veckor. Däremot så avtar deras förmåga att infektera relativt snabbt. Så visst räcker det med att man tar i ett handtag någon sjuk just tafsat på. Men har det gått ett tag sedan viruset hamnade där så är man relativt safe.

Sedan räcker det iofs inte med att få viruset på händer. Det måste in i kroppen. Vilket sker genom att folk pillar sig i näsan, kliar sig i mungipan eller ögon, eller slickar sig om fingrarna.
Citera
2020-01-28, 22:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag hade sjukskrivit mig i 2 veckor. Men inte just för ditt yrke, mest generellt. Se hur saker och ting utvecklar sig. Framförallt omvärlden följer jag med stort intresse.
1 vecka först och sedan med läkarintyg, för vadå? Ångest?
Du behöver nog något mer påtagligt för att smita undan.
Citera
2020-01-28, 22:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Ärligtalat ja ska iväg till Thailand på fredag och ville köpa en mask idag för luften i Bangkok är inte så bra klart varenda liten mask i Sverige är slut är ni så hysteriska verkligen?
Ursäktar tråden att jag upprepar mig, vet inte hur många gånger jag skrivit om det eller lagt in länkar tråden.
Det råkar vara så att kineser köper upp och skicka till sina släktingar i Kina. Eller så är det t o m LANDET Kina som köper direkt från Apotekets inköpstjänst - och de har gjort slut i alla lager, t o m hos tillverkare.

Det bor ju ändå ganska många människor i Kina.
Citera
2020-01-28, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker detta också låter som ett ganska sannolikt sätt för ett smittsamt virus att spridas. En bra beskrivning, alla dessa små vardagshändelser som man inte ens är medveten om sprider viruset vidare.

Om inte detta är världens första gränsmedvetna virus, så lär det inte känna till att det bara ska spridas mellan människor inne i Kina. Riktigt så kompetent tror jag inte viruset är.

Det där med gräns är bara larv, det är högst intressant att se hur spridningen ser ut i de länder där viruset har hittats.

Har vi till dags dato några exempel på att viruset har börjat spridas i olika länder?

Jag betvivlar inte att de smittade som har fångats upp har hunnit smitta någon inom landet, men har det skett, finns det något konkret fall där någon invånare hipp som happ har smittats utan någon känd koppling till Wuhan, antingen direkt eller indirekt?
Citera
2020-01-28, 22:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Uppenbarligen hög dödlighet bland de som drabbas av viruset och det verkar spridas snabbt - men hur ser situationen ut för de som drabbats av viruset men överlevt? Är de fortfarande sjuka, eller har de återhämtat sig? Finns det några uppgifter om hur lång tid det från att man blivit smittad till dess man är frisk alt. avlider?

För övrigt är man ju orolig att myndigheterna mörkar uppgifter om hur illa det egentligen är. De är säkerligen mycket angelägna om att inte sprida panik och är beredda att gå ganska långt för att hålla sanningen borta från allmänheten.

Dödligheten är inte särskilt hög. Friskförklarad verkar man kunna bli mellan dag 11-14. De flesta som dött har gjort det mellan dag 7-11.
Citera
2020-01-28, 22:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoteX
Efterbliven fråga. Men jag jobbar med containrar. Där jag bland annat är inne och sopar, städar och inspekterar. Många containrar är från Kina.

Inte kan väl ett virus hålla i sig så jävligt? Jag tänker om nån smittad kines har varit inne och flåsat.
48 timmar utanför värd på t ex kläder, dörrhandtag verkar vara konsensus.

"vanligt" förkylningsvirus kan hålla sig kvar i några timmar så det här 2019-ncov-Wh är verkligen "the gift that keeps on giving".
Citera
2020-01-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ursäktar tråden att jag upprepar mig, vet inte hur många gånger jag skrivit om det eller lagt in länkar tråden.
Det råkar vara så att kineser köper upp och skicka till sina släktingar i Kina. Eller så är det t o m LANDET Kina som köper direkt från Apotekets inköpstjänst - och de har gjort slut i alla lager, t o m hos tillverkare.

Det bor ju ändå ganska många människor i Kina.

Men dem har väl förfan egna fabriker o material?
Citera
2020-01-28, 22:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Men dem har väl förfan egna fabriker o material?
Som är helt tomskrapade - vad är det du inte begriper?

Material till maskerna ska tillverkas, sen sättas ihop, sen paketeras, sen skeppas.
Citera
2020-01-28, 22:26
Medlem
Jag tror en sak till som tillför den snabba spridning i Kina beror på att i asien delar du alltid måltider och förorenar maten med saliven från dina fingrar, ätpinnar eller sked du äter med andra, i många andra länder delar vi inte maten på samma sätt när vi äter.
Varför pratar inte folk mer om detta?
Citera
2020-01-28, 22:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med gräns är bara larv, det är högst intressant att se hur spridningen ser ut i de länder där viruset har hittats.

Har vi till dags dato några exempel på att viruset har börjat spridas i olika länder?

Jag betvivlar inte att de smittade som har fångats upp har hunnit smitta någon inom landet, men har det skett, finns det något konkret fall där någon invånare hipp som happ har smittats utan någon känd koppling till Wuhan, antingen direkt eller indirekt?

Jag vet inte varför det skulle vara larv när jag raljerade lite över varför detta skulle vara världens första gränsmedvetna virus. För det låter faktiskt på dig som du på fullt allvar hävdar att viruset bara skulle spridas i Kina men inte utanför Kina.

Varför skulle ett mycket smittsamt virus, som sprids mellan människor med faktor R0=3 enbart spridas mellan människor inom Kina? Kan du ge någon anledning till varför det skulle vara så?
Citera
2020-01-28, 22:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
N95-ansiktsmasker är slutsålda på samtliga Clas Ohlson-butiker i Oslo, samma med nätsidan till butiken.
Tycker det luktar hamstring här, vilket gör mig ganska förbannad.
När folk börjar dö så ska vissa tjäna en mindre summa för att andra ska få leva.
Det är kineserna som kommer börja sälja dom först då det är de som köpt upp dem. Jag har pratat med folk på apoteken och byggfirmor. Alla säger samma sak. Kineser skickar hem till sin släkt. Vet du hur många miljarder människor det bor i Kina?

De är f.ö. slut i hela Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in