2020-01-29, 14:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Nä, men handtvätt och andra hygienåtgärder hindrar inte heller viruset med den logiken.

Tror att du missförstod mig.
Jag tänker på vanliga munskydd, inte sådana saker som halv/helmasker.

Visst kan munskyddet ha en funktion, men man ska inte förlita sig på detta skyddet.
Självklart så finns det ett mekaniskt skydd för omgivningen om du nyser i ditt munskydd.
Men du är inte skyddad vad gäller risken att smittas om du andas genom detta skydd.

Att tvätta händerna noga, och undvika att ta sig i ansiktet på allmänna platser har en funktion genom att man minimerar ytan där viruset kan komma in i kroppen.
Citera
2020-01-29, 14:46
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Huawei Sverige inför karantänsregler.

https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/t_attachment/zltjvfoxbcy5ih0r7rtv.pdf

Citat:
Huawei uppdaterar rekommendationer kring Corona-virus
Huawei följer kontinuerligt utvecklingen kring spridningen av det nya Corona-viruset.
Med anledning av den senaste informationen vi har tillgängligt har vi infört och
implementerat nya åtgärder enligt nedan.
• Affärsresor till Kina är inställda tills vidare besked ges.
• Alla Huaweis anställda och deras familjer som har anlänt till Sverige från Huabei-
provinsen efter 13 januari ska isoleras i hemmet i minst 14 dagar och ska mäta
sin kroppstemperatur dagligen, samt direkt vid ankomst rapportera till Huawei HR
i Sverige.
• Anställda och deras familjer som anlänt till Sverige från andra regioner i Kina
efter 13 januari ska isoleras i hemmet i minst 7 dagar men mäta sin
kroppstemperatur dagligen i 14 dagar.
• Alla anställda som har varit i direkt kontakt efter 13 januari med personer som
faller under någon av kategorierna ovan ska rapportera detta till sin närmaste
chef samt Huawei HR i Sverige och isolera sig enligt samma principer som ovan.
• Anställda som under observationsperioden upplever symtom såsom hosta eller
feber ska söka medicinsk behandling och informera närmaste chef och HR
omedelbart. Om inga symtom har visat sig under observationsperioden behöver
den anställda inte längre vara isolerad i hemmet.
• Från 27 januari kan anställda och besökare få hjälp att mäta sin
kroppstemperatur i receptionen vid vårt svenska huvudkontor i Solna. Anställda
som inte känner sig helt friska uppmanas att stanna hemma.
Nya åtgärder och rekommendationer kommer att införas löpande vid behov. Om det
finns frågor kring våra åtgärder, kontakta Carina Axelsson kommunikationschef
Huawei i Sverige, +46-73-920 80 66.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det är inte en helsäker investering då vaccinet kan orsaka andra problem och orsaka problem för läkemedelsföregaet som kanske går i konkurs tack vare skandaler att 99% av männen blev infertila.
Sådant friskriver läkemedelsbolagen sig ifrån.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Du kan ju resa till Wuhan utan munnskydd. Strosa runt på gatorna. Jag betalar flyget!!!

Okej, men vad vinner man på detta?
Antingen så blir jag sjuk eller så blir jag inte det.

Oavsett, så vet vi inte vilken skillnad munskyddet gör för risken att smittas.
Man måste testa på en mycket större grupp.
Citera
2020-01-29, 14:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tror att du missförstod mig.
Jag tänker på vanliga munskydd, inte sådana saker som halv/helmasker.

Visst kan munskyddet ha en funktion, men man ska inte förlita sig på detta skyddet.
Självklart så finns det ett mekaniskt skydd för omgivningen om du nyser i ditt munskydd.
Men du är inte skyddad vad gäller risken att smittas om du andas genom detta skydd.

Att tvätta händerna noga, och undvika att ta sig i ansiktet på allmänna platser har en funktion genom att man minimerar ytan där viruset kan komma in i kroppen.
Det finns olika typer av andningsskydd. Dels lappar med snöre till riktiga skydd som även skyddar mot bakterier och virus.
Citera
2020-01-29, 14:51
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om 25 minuter !!!

Live broadcast - WHO press conference on new Coronavirus - Today at 15h Geneva time
Today

08:05 AM

From: WorldHealthOrganizationNews@who.int
To: undisclosed-recipients:;
Subject: Live broadcast - WHO press conference on new Coronavirus - Today at 15h Geneva time
Date: Jan 29, 2020 5:05 AM
Dear journalists,

WHO will hold a press conference today at 15h Geneva time in the UN building in Geneva on the situation regarding New Coronavirus

Speakers will be:

• Dr Michael Ryan, Executive Director, WHO Health Emergencies Programme
• Dr Maria VAN KERKHOVE, Head a.i., Emerging Diseases and Zoonosis, WHO

The press conference will be broadcast live on WHO Twitter account: @WHO

Please send your questions using: #AskWHO

Best Regards
WHO Media Team

OBS!

Please note today's 15:00 press conference has been postponed until 17:00 in the UN building in Geneva on the situation regarding new coronavirus
Citera
2020-01-29, 14:51
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Helt otroligt att man läser saker som "jaha blev det inte värre än såhär" när det gäller ett virus av denna typ. Den stora spridningsfasen har ju inte ens börjat.

Just nu jazzar det omkring folk i Europa utan symptom. De åker kollektivt i rusningstrafik, hämtar barn på dagis, går på fotboll, äter middagar med vänner och sprätter runt på gymmet. Folk sover verkligen något oerhört djupt och glosan "riskanalys" verkar borttagen ur SAOL.

Det är smittan under inkubationstiden som är problemet. Detta leder till en väldigt lömsk fördröjning. Det kan i värsta fall brisera som en bomb om någon vecka eller två i landet lagom. Det här har inte ens börjat och fler och fler experter undrar vad WHO sysslar med. WHO verkar mer vara WTO just nu. Kortsiktigt tänk präglar världen. Viktigare att hålla affären öppen en dag till än att det finns kunder om ett år. Man borde inte vara förvånad men häpnar ändå.

Afrika löper risk att halvt gå under. De har både en Ebola-epidemi OCH en mässlingsepidemi som härjar i detta nu. Nu kommer 2019-nCoV också. Jag är rädd att vi har ett mycket jobbigt och tråkigt år framför oss.
Citera
2020-01-29, 14:52
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Är det bara jag som tycker det rent matematiskt borde vara osannolikt att bara 5500 av 11 miljoner i wuhan är smittade? Hur är det då möjligt att det spridit sig till så lätt till många andra länder. Jag menar bara 0.0005% av befolkningen är ju smittade i wuhan, det känns osannolikt att så många fall upptäckts på andra platser med den extremt lilla mängden officiellt smittade.

Brasklapp, den här räkneövningen är bara för nöjes skull och är inte på något sätt tillförlitlig: Jag tog andelen bekräftade smittade delat på andelen registrerade hubei-bor här i stan (där det inte är kaotiskt på något sätt utan ordning och reda) och fick 0,0067. Applicerat på Wuhan skulle det innebära 75.000 smittade.
Citera
2020-01-29, 14:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det finns olika typer av andningsskydd. Dels lappar med snöre till riktiga skydd som även skyddar mot bakterier och virus.

Ja, och vilken typ av skydd är vanliga bland asiater i allmänhet?
De med enkla snoddar och ett vitt filtermaterial.
Det som på engelska kallas "surgical mask".

https://qz.com/299003/a-quick-history-of-why-asians-wear-surgical-masks-in-public/
Citera
2020-01-29, 14:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då har vi inte gått i samma skola.. Vad jag kan se så pekar det mot att vi kan förvänta oss miljontals döda.

Att ett liknande coronavirus skulle döda miljontals, när SARS och MERS inte ens dödade 1000 personer känns lite väl tilltaget?
Citera
2020-01-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Den som lever får se. Äntligen kanske vi får användning av SÖS katastrofsjukhus som bara stått och dammat sedan kalla kriget?
Frågan är väl om det finns personal att bemanna detta katastrofsjukhus.
Citera
2020-01-29, 14:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Helt otroligt att man läser saker som "jaha blev det inte värre än såhär" när det gäller ett virus av denna typ. Den stora spridningsfasen har ju inte ens börjat.

Just nu jazzar det omkring folk i Europa utan symptom. De åker kollektivt i rusningstrafik, hämtar barn på dagis, går på fotboll, äter middagar med vänner och sprätter runt på gymmet. Folk sover verkligen något oerhört djupt och glosan "riskanalys" verkar borttagen ur SAOL.

Det är smittan under inkubationstiden som är problemet. Detta leder till en väldigt lömsk fördröjning. Det kan i värsta fall brisera som en bomb om någon vecka eller två i landet lagom. Det här har inte ens börjat och fler och fler experter undrar vad WHO sysslar med. WHO verkar mer vara WTO just nu. Kortsiktigt tänk präglar världen. Viktigare att hålla affären öppen en dag till än att det finns kunder om ett år. Man borde inte vara förvånad men häpnar ändå.

Afrika löper risk att halvt gå under. De har både en Ebola-epidemi OCH en mässlingsepidemi som härjar i detta nu. Nu kommer 2019-nCoV också. Jag är rädd att vi har ett mycket jobbigt och tråkigt år framför oss.

Visst kan det vara så. Men finns inget som verifierar det just nu. Så det kan lika gärn vara lugnare än en öde gata också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in