2020-01-29, 23:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vet vi?

Se min post här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik.

Du får gärna redovisa tidslinjen om du har tillgång till den. Hade f ö missuppfattat det. Hon besökte inte provinsen utan fick besök av sina föräldrar som var därifrån.

Ja, det är intressant och vi kommer att få svar när inkubationstiden går mot sitt slut.

Mitt intryck är att smittan avtar i virulens ju längre den kommer från Wuhanprovinsen. De som ådragit sig den där - eller av människor smittade där verkar ha förmågan att sprida det hela vidare men frågan är om virulensen sedan avtar så att "tredje ledet" inte smittar andra så lägg (om än alls).

Time will tell.

Varför inte se på WHOs konferens själv, jag vill minnas att de pratade om 6 led.
https://www.youtube.com/watch?v=Mx6FzezCPXM
Citera
2020-01-29, 23:53
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Svårt att säga, de senaste rapporterna säger att viruset kommer från en orm och sedan till en fladdermus och sedan människa, men det verka som så att virusets styrka börjar avta utomlands och WHO pratar om katalysator för de första smittade som gjorde dem extra sjuka och det kanske avtar men det är inte bekräftat.

Ok tack, Intressant för jag vet att andra sjukdomar och virus har spridits från djur som människor äter. Tyvärr rör det sig ofta om råttor, apor etc. Kineserna är överjävliga till o äta all möjlig skit
Citera
2020-01-29, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Dom har det jobbigt i Wuhan

Hubei province
(including Wuhan) Sjuka 4,586 Döda 162 Tillstånd 711 serious, 277 critical

Var hittade du dessa siffror?
Citera
2020-01-29, 23:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Varför inte se på WHOs konferens själv, jag vill minnas att de pratade om 6 led.
https://www.youtube.com/watch?v=Mx6FzezCPXM
Observerat inom Wuhansprovinsen eller utanför den?

Tack för länken, men 1 h och 18 min är för långt för att sätta sig med vid midnatt - får bli imorgon det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte men militären sprutar staden nattetid med desinfektionsmedel och insektsmedel eftersom fladdermössen lever på insekter. Hoppas verkligen denna anläggning har stängts för gott och allt smittsamt material har förstörts.
Stackars fladdermöss. Hur kan man komma på att äta dem? De är uppe på natten och det är nog meningen att de ska lämnas ifred. Tillbaka till basic natur och djur kunskap. Zoologer borde engagera sig mer och informera folk med risken att beblanda sig med djur. Men de är väl ett tyst släkte. De skulle behöva nån som Trump!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
3 000 000 smittade om två veckor med nuvarande spridningstempo.

Pratar vi rapporterade fall så är nog 30k smittade och max 1000 avlidna vid den tidpunkten mer realistiskt.
Citera
2020-01-29, 23:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Det var väl härifrån:
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Hos BNO News: https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur länge tror ni att flashback kommer att finnas kvar? Allt kommer ju att drabbas inklusive elförsörjningen. Jag måste skaffa en gammal radio också. Det sägs ju vara det sista som försvinner i en nödsituation så att man kan få information om läget när inget annat fungerar.

Nu kommer ju inte alla att insjukna samtidigt och EL och Vatten är högprioriterade samhällsfunktioner som kommer att fungera in i det längsta. Det finns prioriteringslistor för sånt.

Dessutom kommer inte alla att vara mottagliga och långt färre att bli allvarligt sjuka.
Citera
Avslutad
Edit, borde inte läst länken så snabbt som jag gjorde.
Citera
2020-01-29, 23:56
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Runt 300st kritiska nu. Denna siffra är intressant att följa i uppdateringarna liksom hur många som anges som serious. Antalet döda följer mönstret. Hoppas vi får se någon hoppingivande trend snart, att dödstalen viker i takt med att man behandlar på ett optimalt sätt. Tyvärr är det väl vårdkapaciteten som inte mäktar med.
Citera
2020-01-29, 23:56
Medlem
Citat:

Postat dem 2 ggr nyss i tråden.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto