2020-01-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du räknar på hur många som avlidit i förhållande till smittade vid en viss tidpunkt. Det är inte mortalitet.

Edit. Egentligen så har alla fel i tråden. Mortalitet anger antal döda, inte procent. Det som avses i den här tråden är egentligen letalitet, som anges i procent som avlider av antal sjuka.
Man anger visst mortaliteten i procent.
SARS ligger på 10%
MERS på 35%
Vanlig influensa på 0,17%
Och Wuhan Corona virus ligger för tillfället på 2-3%

Ju mer smittsam desto lägre mortalitet tycks viruset ha
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-28 kl. 12:42.
Citera
2020-01-28, 12:38
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Du räknar på hur många som avlidit i förhållande till smittade vid en viss tidpunkt. Det är inte mortalitet.

Edit. Egentligen så har alla fel i tråden. Mortalitet anger antal döda, inte procent. Det som avses i den här tråden är egentligen letalitet, som anges i procent som avlider av antal sjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo! Men som sagt... Om DU inte tror mig att procenten är runt 3% så får du visa andra siffror.
Och jo antalet döda i förhållande till antalet bekräftade smittade är mortaliteten. Jag är väldigt säker på att den kommer fortsätta ligga på 3%.
Och så länge du inte kan visa andra siffror så var tyst

Hann editera mitt inlägg medan du skrev. Läs gärna, googla och förstå. Du har fel.
Citera
2020-01-28, 12:39
Medlem
kazangass avatar
När vi nu har en sjuk man i Tyskland som påvisats vara smittad av corona/Wuhan.
Han hålls isolerad och får vård.
Vi utgår även från att smittspårningen bland kollegor och vänner är utförd.

Om vi tänker oss att R0 för detta virus är 2 alternativt 100.
Hur många personer i Tyskland kommer att smittas av denna mannen?

Mannen kanske överlever, eller inte.
Citera
2020-01-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Ordet pandemi = hela folket (grekiska) betyder att den är global inte svensk. Vi är bara en del av den. Sedan kan man ju drabbas lite olika men troligen pandemisk de drabbar den alla hörn av världen.
Vem som är foliehatt får vi se om några veckor.
Lilla du... jag vet vad pandemi betyder. Men det som är av intresse för mig är att jag är säker på inte kommer spridas i Sverige. Endast några enstaka fall isf....
Men javisst! Vi ser om några veckor
Citera
2020-01-28, 12:41
Medlem
Citat:
Hann editera mitt inlägg medan du skrev. Läs gärna, googla och förstå. Du har fel.
Nej tack! Jag vet hur mortalitet anges.
Citera
2020-01-28, 12:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo! Men som sagt... Om DU inte tror mig att procenten är runt 3% så får du visa andra siffror.
Och jo antalet döda i förhållande till antalet bekräftade smittade är mortaliteten. Jag är väldigt säker på att den kommer fortsätta ligga på 3%.
Och så länge du inte kan visa andra siffror så var tyst

Mortaliteten i gruppen som fått smitta konstaterad genom att söka vård
, ange det i så fall.

Också intressant vem som söker vård och varför inte alla smittade söker vård.
Citera
2020-01-28, 12:43
Medlem
Magnetars avatar
För er som är seriösa (dvs är tillräckligt insatta och intelligenta för att inse att svenska myndigheter är inkompetenta och som inser att nyhetsmedia som DN eller SVT inte har någon koll alls) så kan jag berätta följande:

Viruset dödar genom att fördärva lungfunktionen. Lungorna fylls med blod och slem och till slut så kvävs man. Det är därför folk trillar omkull och "spyr" upp blod, det är inte en spya utan en upphostning av vad de hade i lungorna. Diarre är också vanligt, så det sprutar ut bajs där bak och blod där fram. Ett förstklassigt apokalypsvirus med andra ord.

Du är smittförande under inkubationsperioden som är upp till fjorton dagar och du kan även vara sjuk, smittförande och symptomfri. Man har upptäckt detta genom att man sett för viruset karakteristiska vävnadsförändringar i lungorna hos symptomfria smittade. Det är troligen dessa sjuka men symptomfria som utgör de som går på gatan och plötsligt säckar ihop när deras lungor inte orkar längre och de blir medvetslösa av syrebrist.

Kineserna behandlar allvarliga fall genom inkoppling av en ecmo-maskin som på konstgjord väg syresätter blodet så patienten överlever tills hans lungor fungerar igen. Övrig medicinering består av stora doser kortisol. Även om man överlever så är det inte alls kul att vara konvalescent med trasiga lungor, det tar månader innan man får flåset tillbaka.

Det verkar som om det här viruset precis som SARS orsakar en så kallad cytokinstorm som ger en kraftig inflammation av infekterade vävnader. Det finns några hundra ecmo-maskiner i Sverige så det är ingen fara, det räcker till alla!

Jag kommer inte ihåg var jag läste det någonstans men viruset är nära släkt med ett redan existerande coronavirus som man hittar i fladdermöss. Det verkar också ha delar från humant herpesvirus 8, så en cell som tillhört en fladdermus eller en kines har varit infekterad av båda virusen och när de har kopierats samtidigt så blev det en mix av två och ett av dessa mixade virus gav storvinst i form av denna smitta. Möjligen är det därför viruset är så effektivt på att sprida sig mellan människor till skillnad från SARS, herpes är rätt så effektivt på att hoppa mellan människor.

Dödligheten är ännu okänd men det verkar som om nästan alla som dör är 55+. Det låter kanske lite med 3% dödlighet men när de här 3% drabbar 25% av folket, så blir dödligheten 12% för de som tillhör dessa 25%. I värsta fall så kan alltså var åttonde svensk över 55 stryka med. Det är synnerligen osannolikt att viruset inte kommer att få fäste i Sverige.

Kom ihåg att dödligheten fortfarande är okänd men att det är rätt så säkert att det nästan bara är 55+are som ryker. Är du en hivpositiv bög, en rökare, har astma eller KOL eller liknande så är du också i riskzonen. Är du en vanlig svenne så kan du räkna med att om du blir sjuk och kryar på dig på egen hand så kommer du att ha försvagade lungor under flera månader efteråt så flåset kommer att bli lidande.

Jag hyser inte någon större fruktan för egen del eftersom jag har tillgång till en "medicin" som boostar kroppens interferonproduktion rejält. Det är egentligen en billig industrikemikalie som även är en effektiv antiviral. Medicinen kommer inte att förhindra att jag blir infekterad men när infektionen bryter ut i feber så kommer jag att ha en virusbelastning som är en bråkdel av vad en vanlig doktorn-vet-bäst svenne kommer att ha och mitt lidande kommer därför att bli reducerat.

Att du inte hittar sådant här på apoteket beror på djupa systemfel i den svenska läkemedelsförsörjningen och en korrupt svensk läkarkår och det går inte att fixa med mindre än att man river och bygger nytt och för det krävs att läkarkåren och svenska myndigheter blir grundligen förödmjukade. Det här viruset är perfekt för detta. Det är därför du ser så lite aktivitet från svenska myndigheter, de är fortfarande i förnekelsestadiet. Hade de varit kompetenta så hade de inte hamnat där eftersom de haft tillgång till både verktyg och aktionsplaner. Nu är det "nej nej nej nej detta kan inte hända på riktigt vi kunde aldrig se det komma!".
Citera
2020-01-28, 12:44
Medlem
Proras avatar
Fallet i Tyskland är ett av få i mediarapporteringen där både smittspridaren och den smittade med rimlig säkerhet är identifierade. Kvinnan har varit på ett fyra dagar långt arbetsrelaterat besök i Tyskland.

Man kan väl utgå ifrån att ett sådant innefattar ett antal jobbmöten, därtill restaurangbesök, kontakt med hotellets personal och gäster och säkert en eller annan privat rundtur på stan, väntan på flygplatsen etc.

Kort sagt bör hundratals människor på ett eller annat sätt befunnit sig i kvinnans omedelbara närhet under hennes vistelse. Även om hon inte uppvisade några direkta sjukdomssymptom är det väl rätt troligt att hon hostat till en och annan gång, tagit i dörrhandtag, tryckt på hissknappar, plockat bland maten på frukostbuffén etc.

Och resultatet (än så länge) är endast en smittad kollega med lindriga symtom. Detta om något tyder väl på att smittsamheten inte är så hög. Detta i alla fall i ett välmående land med hög standard och mellan i övrigt friska människor. Kan dessutom tänka mig att kinesiska luftföroreningar, rökvanor och bordsskick bidrar till större smittspridning i hemlandet.
Senast redigerad av Prora 2020-01-28 kl. 12:56.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Nej tack! Jag vet hur mortalitet anges.

Att tro sig veta är inte detsamma som att faktiskt veta.

Citat:

Letalitet: dödlighet . För dykning mycket hög vid drunkning.

Morbiditet: sjuklighet, beskriver antalet sjukdomsfall eller skadefrekvens.
Mortalitet: dödstal. För dykning: ca 5 fall/år (svenskar, döda både i och utom Sverige)
Jämför: mortaliteten (antalet döda) i rabies mycket låg i Sverige, men letaliteten(dödligheten) av rabies är mycket hög.

http://www.airmedic.se/v-incid-letal.htm
Citera
Medlem
Citat:
Man anger visst mortaliteten i procent.
SARS ligger på 10%
MERS på 35%
Vanlig influensa på 0,17%
Och Wuhan Corona virus ligger för tillfället på 2-3%

Ju mer smittsam desto lägre mortalitet tycks viruset ha

Du får ju räkna antalet döda och antalet smittade för 14 dagar sen.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
71 personer som blivit friskförklarade nu. Siffran var 68 för några timmar sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Mortaliteten i gruppen som fått smitta konstaterad genom att söka vård
, ange det i så fall.

Också intressant vem som söker vård och varför inte alla smittade söker vård.
Ehhhhh det är det BEKRÄFTAT SMITTADE Betyder din lilla plastanka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in