2020-01-31, 23:39
Medlem
vet inte om spanien haft nån smittad tidigare, men nu såg jag att det var 1
Citera
2020-01-31, 23:39
Medlem
liarsenics avatar
Första fallet i Spanien bekräftat!

Tydligen är det en kinesisk turist som varit i kontakt med personerna som är smittade i Tyskland.

Citat:
Spain's first case of coronavirus is someone who had contact with one of the cases in Germany
Citera Tweet
Senast redigerad av liarsenic 2020-01-31 kl. 23:42.
Citera
2020-01-31, 23:40
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
De 15 svenskarna som befinner sig i kinesiska 11-miljonersstaden Wuhan, där smittan först upptäcktes, kommer få hjälp att ta sig hem??????

Låt dom stanna där för i helvete, jävla nötter, vad fan håller man på med? Ska vi riskera att hela jävla landet insjunknar för 15 personer? Man vill ju fan sprida skiten så mkt som möjligt.

Du skojar va? Evakueringen sker inte på samma sätt som om du skulle åka samma stäcka solo när inget nödläge är utlyst. Personer som evakueras sätts i karantän under inkubationstiden.
Citera
2020-01-31, 23:41
Medlem
SwamiGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
https://www.thelocal.es/20200130/wuhan-football-team-land-in-spain-despite-virus-fears
Citat:
Chinese football team Wuhan Zall were allowed to enter Spain on Wednesday for a training camp near Malaga, despite fears of spreading the coronavirus.

Vi måste följa i USAs spår!!
Citera
2020-01-31, 23:42
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt borde nu varit 100- till 1000-tals i de länder dit smittade flugit. Var är de fallen?

Fortfarande, det fanns inte resurser till att testa ens en bråkdel av de misstänka fallen.

De 11.000 vi har är de som är testade och bekräftade. Du har inte en aning om hur många som ligger hemma, döda eller levande, smittade eller ej. Därav blir ditt inlägg onödigt och minst lika spekulativt.

Skulle vilja säga att din pessimism är mer missanpassad här än spekulation. Med tanke på hur det sprider sig och den brist på resurs det råder är det helt omöjligt att testa alla misstänkta fall. Det borde väl du förstå?
Citera
2020-01-31, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Den och vad de indiska forskarna kom fram till är vad vi alla suttit och läst sen ca 20.00

Jag ska erkänna, innan sammanfattningen kom förstod jag inte den kliniska engelskan och förstod intr vad jag snubblat på när jag såg länken för första ggen ca kl 16-17 idag.

Hittills verkar bara unga barn och ungdomar klara sig med viruset i kroppen utan att de får symptom.
Är det så världen kommer se ut om något år? En värld av barn, övergivna, som måste växa upp ensamma?
Skräckscenario...
Kina rapporterar idag att det är möjligt att insjukna mer än en gång i 2019-nCoV vilket bara det verkar lite märkligt?

Chinese health experts warn the public that coronavirus patients can become reinfected. China starts repatriating citizens to Wuhan.[235]

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak#31_January

Ytterligare fall har bekräftast världen över idag.
Citera
2020-01-31, 23:45
Medlem
Bakaxels avatar
Så här ska en evakuering gå till:

https://www.bbc.com/news/uk-51318691?intlink_from_url=https://www.bbc.com/news/topics/cyz0z8w0ydwt/coronavirus-outbreak&link_location=live-reporting-story

Britterna får sitta i isolerad karantän i 14 dagar under noga övervakning.

Någon som har nyheter om svenskarna som ska hem nu i helgen? När kommer detta ske? Så jävla lamt att de ska få sitta hemma och kolla på Netflix och rusa ner till Pressbyrån och köpa cigg när det krisar. Så sjukt oschysst mot de som eventuell delar trappuppgång osv.

Snacka om att ta detta med en axelryckning, Folkhälsomyndigheten har ju bjudit på många ordentliga fadäser redan.
Citera
2020-01-31, 23:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Kina rapporterar idag att det är möjligt att insjukna mer än en gång i 2019-nCoV vilket bara det verkar lite märkligt?

Chinese health experts warn the public that coronavirus patients can become reinfected. China starts repatriating citizens to Wuhan.[235]

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak#31_January

Ytterligare fall har bekräftast världen över idag.
Aj. Illa!
Tänk om det kunde komma lite goda nyheter också? Idag kommer verkligen de dåliga nyheterna slag i slag.
Citera
2020-01-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic

Tydligen är det en tysk turist som varit i kontakt med personerna som är smittade i Tyskland.

TOLD YA !

Precis vad några av oss påtalat sjuherrans många gånger. Inkubationstiden är problematisk och smittar gör den redan innan folk fått symtom. Inte bra nyheter
Citera
2020-01-31, 23:51
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag är orolig för en sak, diskutera gärna: De fall som har uppdagats hittills har i stor utsträckning varit personer som man har misstänkt kunna bära på viruset. Dvs personer som kommer direkt från Wuhan, Kina, och har insjuknat.

Men om en inhemsk person blivit smittad av en person som kom från Wuhan, utan att märka det på ett tåg eller restaurang eller vad som helst, och sen 5 dagar senare insjuknar i något som liknar influensa... I dessa influensatider. Hur stor är då chansen att man ens misstänker att man fått coronaviruset?

På detta sätt kan det spridas väldigt brett i våra samhällen innan vi uppmärksammar fallen.

Samt det bara kan testas på kankse 1 av 1000 patienter då test-kit är slut/hårdprioriteras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder

Ja? Det säger sig självt när det är virus vi talar om, herregud. Givetvis är det bra att staden satts i karantän, det är inte det jag menar. Jag menar att vi här i Sverige inte behöver få vrålpanik av att få viruset - men att det såklart alltid är bra att vara försiktig.

Du menar alltså det är bättre att försöka sätta städerna i karantän när det är kört, för att folk annars riskerar att bli lite stressade och försiktiga?

Det måste fan vara det dummaste jag hört. situationen i Kina är katastrofläge, i många andra länder isolerar man smittade och stoppar flygningar. MEN DU VET MINSANN BÄTTRE? kom igen, lägg ner ditt ego ..
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Hurså? Det är en seriös vetenskaplig artikel som hänvisas till. Även om twitter-killen verkar vara lite väl exalterad.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1

Du är ju knappast särskilt insatt i seriösa vetenskapliga artiklar. Brukar du referera biorxiv i dina doktorandartiklar, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Du menar alltså det är bättre att försöka sätta städerna i karantän när det är kört, för att folk annars riskerar att bli lite stressade och försiktiga?

Det måste fan vara det dummaste jag hört. situationen i Kina är katastrofläge, i många andra länder isolerar man smittade och stoppar flygningar. MEN DU VET MINSANN BÄTTRE? kom igen, lägg ner ditt ego ..

Jag menar snarare att du nog borde vara lite mer orolig om du var i Kina för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in