2020-01-29, 12:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nu låter det lite som du inte har koll på vad det handlar om. Coronaviruset som dök upp i ny form i december har ett smittvärde som är ungefär dubbelt så högt som vanlig influensa. Därmed så blir det svårt att stoppa detta från att bli en pandemi. Dödligheten är inte jättehög, men tillräckligt många blir svårt sjuka eller dör för att det vi en pandemi kan komma att handla om miljoner. Även i Europa. Det finns i dagsläget i princip ingenting som talar för att detta kommer att kunna begränsas.

Panik och panik? Det är som det är. Kina håller på att isoleras. Idag slutade att alla plan från Storbritannien att flyga på Kina och det handlar sannolikt om dagar så kommer ingen att göra. Allt för att försöka stoppa vad som snabbt utvecklas till en pandemi. Det kommer att kosta världen enorma summor, men det är inget att göra åt. Man måste göra vad man kan för att åtminstone bromsa vad som mycket väl kan bli en katastrof.

Finns ingen anledning att gå omkring med en klump i magen. Jag hoppas däremot att de ansvariga på svenska myndigheter har det och verkligen förbereder sig. Jag tror inte svensk sjukvård kommer att klara en omfattande smittspridning av ett virus som skickar folk till sjukhus i en omfattning vi inte sett i modern tid. Ändå så kan i värsta fall ett sånt scenario vara verklighet redan om några månader.

Den som lever får se. Äntligen kanske vi får användning av SÖS katastrofsjukhus som bara stått och dammat sedan kalla kriget?
Citera
2020-01-29, 12:23
Medlem
Citat:
Nu låter det lite som du inte har koll på vad det handlar om. Coronaviruset som dök upp i ny form i december har ett smittvärde som är ungefär dubbelt så högt som vanlig influensa. Därmed så blir det svårt att stoppa detta från att bli en pandemi. Dödligheten är inte jättehög, men tillräckligt många blir svårt sjuka eller dör för att det vid en pandemi kan komma att handla om miljoner. Även i Europa. Det finns i dagsläget i princip ingenting som talar för att detta kommer att kunna begränsas.

Panik och panik? Det är som det är. Kina håller på att isoleras. Idag slutade att alla plan från Storbritannien att flyga på Kina och det handlar sannolikt om dagar så kommer ingen att göra. Allt för att försöka stoppa vad som snabbt utvecklas till en pandemi. Det kommer att kosta världen enorma summor, men det är inget att göra åt. Man måste göra vad man kan för att åtminstone bromsa vad som mycket väl kan bli en katastrof.

Finns ingen anledning att gå omkring med en klump i magen. Jag hoppas däremot att de ansvariga på svenska myndigheter har det och verkligen förbereder sig. Jag tror inte svensk sjukvård kommer att klara en omfattande smittspridning av ett virus som skickar folk till sjukhus i en omfattning vi inte sett i modern tid. Ändå så kan i värsta fall ett sånt scenario vara verklighet redan om några månader.

Du har en bra poäng här, dödligheten på runt tre procent kan bygga på adekvat sjukvård av smittade. Om den kollapsar för att så många smittas kan man tänka sig att dödligheten går upp avsevärt
Citera
2020-01-29, 12:26
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du lyssnade inte färdigt på experten. Viruset släpptes inte lös från något labb, enligt professorn. Vi tillät det släppas loss genom att hantera djur på dåligt sätt på djurmarknader, menade han.

Oavsett vad, Kina har gjort ett major fuckup. Det lilla som finns kvar av landet kommer att få betala tillbaka långt framöver. Visst ansvar har man i ett land av den kalibern vid ett sånt här fuck up. Det gäller inte borgmästaren i Wuhan utan landet/ledningen och folket.
Citera
2020-01-29, 12:27
Medlem
Citat:
Nu låter det lite som du inte har koll på vad det handlar om. Coronaviruset som dök upp i ny form i december har ett smittvärde som är ungefär dubbelt så högt som vanlig influensa. Därmed så blir det svårt att stoppa detta från att bli en pandemi. Dödligheten är inte jättehög, men tillräckligt många blir svårt sjuka eller dör för att det vid en pandemi kan komma att handla om miljoner. Även i Europa. Det finns i dagsläget i princip ingenting som talar för att detta kommer att kunna stoppas. Bromsas kanske, men viruset finns redan spritt över världen.

Det avgörande är att snabbt få fram ett fungerande vaccin i mkt stora mängder. Och så vaccinera 10 miljarder ? människor Hörde ngt på TV4 om att det var pågång i Australien att de sagt att de hade vaccin på gång .
Citera
2020-01-29, 12:28
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag antar att du inte befinner dig i någon stad som är satt i karantän.

Men du skriver att "vissa har börjat jobba igen". Jag har antagit att utanför karantänstäderna och långt från Wuhan att livet flutit på som vanligt hela tiden. Inte sant? Eventuellt med fler ansiktsmasker.

Ja, ungefär så. Jag vet inte hur det är med skolorna dock, om de ska börja som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej spännande. Så du är i Kina. Beijing?
Håller med, tråden är upptrissad.
Går folk med masker? Rör du dig ute? Det finns väl 100-tals svenskar i Peking?

Nej, inte i Peking eller Shanghai eller någon av de allra största. Specificerar inte närmare än så. Men det är väl ett rimligt antagande att det finns hundratals svenskar i de städerna.

Ja, det är fler som använder masker än vanligt, men långt ifrån alla. Rör mig inte så mycket ute för jag har ingen anledning att göra det, men det är ju inte öde på något sätt.

Jag är färdig här och ska bege mig hemåt snart. Funderar mest nu över hur jag ska lösa den biten utan att bli anklagad för att vara en vandrande biologisk bomb...
Citera
2020-01-29, 12:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
På ett år ja, du kollar på kinesiska sifforna. Tror du på Tomten också?
Get det här viruset ett år, om du lever så skriv i tråden så ska jag be om ursäkt.

Ja det är verkligen helt otroligt att folk jämför antalet drabbade för ett utbrott som hållit på i några få veckor och som eskalerar med vad andra sjukdomar orsakat under ett helt år.
Citera
2020-01-29, 12:31
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det avgörande är att snabbt få fram ett fungerande vaccin i mkt stora mängder. Och så vaccinera 10 miljarder ? människor Hörde ngt på TV4 om att det var pågång i Australien att de sagt att de hade vaccin på gång .

Vi är bara sju miljarder människor. Onödigt att vaccinera alla, det räcker med en mindre del för att stoppa spridning.
Citera
2020-01-29, 12:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ja, ungefär så. Jag vet inte hur det är med skolorna dock, om de ska börja som vanligt.

Nej, inte i Peking eller Shanghai eller någon av de allra största. Specificerar inte närmare än så. Men det är väl ett rimligt antagande att det finns hundratals svenskar i de städerna.

Ja, det är fler som använder masker än vanligt, men långt ifrån alla. Rör mig inte så mycket ute för jag har ingen anledning att göra det, men det är ju inte öde på något sätt.

Jag är färdig här och ska bege mig hemåt snart. Funderar mest nu över hur jag ska lösa den biten utan att bli anklagad för att vara en vandrande biologisk bomb...
Vad med att höra av dig till svenska sjukvården och be att få bli testad så slipper du anklagelser?

Det är några bolag som dragit ner på sina avgångar från Kina, men det har du säkert bra koll på själv.
Citera
2020-01-29, 12:36
Medlem
Är det någon som har sett information om vad som hänt med drabbade som blivit friskförklarade?
T.ex, har de ådragit sig skador på lungorna? Har det bekräftats att deras immunsystem bekämpat viruset så att det är ute ur kroppen?
Citera
2020-01-29, 12:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen

Absolut, men det kommer att ta tid. Det sker inte över en natt ens när nya influensor dyker upp trots att man då kan utgå från andra vacciner. Den här smittspridningen går alldeles för snabbt. Tyvärr alltså.

När svenska experter säger att risken för stor smittspridning i Sverige är minimal, så skulle jag vilja veta vad det skulle kunna bero på? Fall poppar upp överallt i världen just i detta nu och med tanke på hur snabbt smittspridningen gått i Kina, så kan man faktiskt undra över vilka dessa fantastiska åtgärder är som ska förhindra samma smittspridning här. Jag har aldrig hört nån expert tidigare säga att man kan begränsa spridning av influensa. Här har vi ett virus som är ungefär dubbelt så smittsamt, men det ska ändå tydligen vara möjligt? Helt bisarrt!
Senast redigerad av fernebo 2020-01-29 kl. 12:40.
Citera
2020-01-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Ursäkta, men skulle du kunna förtydliga det där en aning?

Hur kan någonting dött "frodas"?

*Ett virus har ingen metabolism, ergo lever det inte och kan knappast frodas!
*Ett virus består av en dubbelhelix skyddat av ett proteinhölje.
*Ett virus behöver en värdcell att infektera för att kunna föröka sig, vad det egentligen gör är att ta över cellen för att få cellen att replikera viruset.
Vi håller oss till praktisk information dem flesta är inga mikrobiologer

Det var förhastat av mig att säga att viruset inte frodas eftersom ideala temperaturer finns inomhus

Frågan kvarstår varför släpptes viruset ut det verkar helt sanslöst men det verkar som att dem har begått ett enormt misstag
Citera
2020-01-29, 12:41
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Absolut, men det kommer att ta tid. Det sker inte över en natt ens när nya influensor dyker upp trots att man då kan utgå från andra vacciner. Den här smittspridningen går alldeles för snabbt. Tyvärr alltså.

När svenska experter säger att risken för stor smittspridning i Sverige är minimal, så skulle jag vilja veta vad det skulle kunna bero på? Fall poppar upp överallt i världen just i detta nu och med tanke på hur snabbt smittspridningen gått i Kina, så kan man faktiskt undra över vilka dessa fantastiska åtgärder är som ska förhindra samma smittspridning här. Jag har aldrig hört nån expert tidigare säga att man kan begränsa spridning av influensa. Här har vi ett virus som är ungefär dubbelt så smittsamt, men det ska det tydligen vara möjligt? Helt bisarrt!

Både för din och min skull är det bra att experterna lugnar den stora massan. En orolig massa tillför inget gott till samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in