2020-01-28, 12:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att 30-100% av befolkningen smittas. Detta med tanke på att det är ett nytt virus där populationen saknar antikroppar. 100 är ju taket o föga troligt.

Men det är klart drabbas bara 5-10% av Corona så blir det ”bara” 15 000 till 30 000 döda.

Får vi 33 fall så dör 1 person.

Ingen vet. Vi räknar o gissar.

Men det är ju baserat på antaganden om hur många som är smittade just nu, samt ett dödlighetstal baserat på konstaterat smittade utan att veta hur många som är smittade.

Precis, det är grova gissningar.

Och med de här spekulationerna som bas tycker domedagsprofeterna i tråden att vi ska riskera en kollaps i världsekonomin genom att stänga ner, blir inte mycket pengar kvar till vård i det läget.
Citera
2020-01-28, 12:31
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie

I det andra fallet är dödligheten istället 62.9%... 107 / (107+63) = 0,6294
Här går man på vilka som överlevt eller inte, men man skiter i hur många som just för stunden är smittade då det inte är en del av ekvationen.

Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jag sa igår 2-3% men använder mig av 3% mer då siffrorna går upp och ner, men oavsett vad så visar siffror just nu att mortaliteten är runt 3%

Om man ska tro att siffrorna 107 / 63 stämmer så är det det enda som går att räkna på.
De resterande 4474 som fortfarande är smittade är i limbo mellan döda och friskförklarade. Det får vi se om två veckor vilka som fortfarande lever och är döda, men tillsvidare är det inget att räkna på.

Det är lite som att skjuta någon med 10 skott i magen, och säga att efter 5 sekunder lever personen, så därför är dödligheten 0%. Men väntar du några minuter så kanske dödligheten är 100% istället. Sen kan man GISSA att de flesta som fortfarande är sjuka kommer att klara sig, men det är inte baserat på data.

Således, är dödligheten 62,94% med de siffror vi har att räkna på nu.

Jag förstår inte riktigt var 3% kommer ifrån eller hur den ekvationen ser ut, men jag hävdar att den är fel.
Citera
2020-01-28, 12:32
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Jo, men om dödligheten igår låg på 3% och idag på 3% i förhållande till bekräftat smittade, så är mortaliteten 3%. Fler kommer dö. Men om de döda i förhållande till växande smittade är 3% så är fortfarande mortaliteten 3%. Så länge ni inte har faktiskt statistik som visar annorlunda så har jag rätt. Jag använder de siffror som finns att tillgå.

Du räknar på hur många som avlidit i förhållande till smittade vid en viss tidpunkt. Det är inte mortalitet.

Edit. Egentligen så har alla fel i tråden. Mortalitet anger antal döda, inte procent. Det som avses i den här tråden är egentligen letalitet, som anges i procent som avlider av antal sjuka.
Senast redigerad av Skilly 2020-01-28 kl. 12:36.
Citera
2020-01-28, 12:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag såg i går, i norsk TV interview med CEPI direktör Richard Hatchett och han sa
att viruset är mycket farligare än man hittills har berättat i media, han
uttryckte MYCKET stor oro
Jag hittade denna info från interviewet:

https://www.tv2.no/a/11167131/

Richard Hatchett, direktøren for Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI), sier mandag at det er umulig å isolere viruset, og at det derfor ikke bare er et problem for Kina.

– Det er en ekstremt stor fare for en global pandemi, som har et potensiale til å spre seg som spanskesyken i 1918, advarte CEPI-direktøren under et møte med Norges utviklingsminister Dag-Inge Ulstein i Oslo.

https://www.nrk.no/urix/who-feilinformerte-om-smittefaren-1.14878992

WHO feilinformerte om smittefaren
Verdens helseorganisasjon har nå erklært at den globale faren fra Koronaviruset er høy. Samtidig innrømmer de at den har vært høy i flere dager, men at verden ikke har blitt fortalt det.
Citera
2020-01-28, 12:34
Medlem
Mokshas avatar
Vad är det för tomte som dansar i en kinesisk(?) matvarubutik i en gasmask..!?

Personen påstår att denne inte är orolig — i en gasmask..?!

Svensk person, sett till användarnamn?

https://twitter.com/DavidPhillipso8/status/1222085854597828608
Citera
2020-01-28, 12:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu så smittar det från människa till människa utanför Kina!

Nu är över hundra döda i coronaviruset
Utbrottet av det nya coronaviruset i Kina fortsätter med oförminskad kraft.

Nu har antalet döda stigit till 107 personer och över 4 500 personer har bekräftats som smittade.

Dessutom har en drabbad person i Tyskland fått viruset av en annan människa – det kan vara ett av de första fallen av smittspridning mellan människor i Europa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5BdWl/nu-ar-over-hundra-doda-i-coronaviruset

Hoppas ni andra har hunnit med ICA Maxi vid det här laget.

Än är det gott om tid.
Det är när vi har 1000-talet fall av Corona i Europa som det är dags åka o storhandla o sedan jobba på distans från hemmet under någon månad eller två tills vaccin är framtaget.
Citera
2020-01-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du räknar på hur många som avlidit i förhållande till smittade vid en viss tidpunkt. Det är inte mortalitet.
Jo! Men som sagt... Om DU inte tror mig att procenten är runt 3% så får du visa andra siffror.
Och jo antalet döda i förhållande till antalet bekräftade smittade är mortaliteten. Jag är väldigt säker på att den kommer fortsätta ligga på 3%.
Och så länge du inte kan visa andra siffror så var tyst
Citera
2020-01-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du beskriver just nu en vanlig förkylning.

Vilket tror du är vanligast, en säsongsförkylning eller ett nytt corona-virus?
Och därmed var rimligen kinesiskan smittande vid sitt möte med den tyske mannen.
Men ingen av dessa anade att det var Wuhan-smittan.
Det var just detta som var min poäng.
Citera
2020-01-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnokMacarena
Nej. Variablerna som används är döda, smittade dividerat med dom misstänkt smittade samt är det beroende på yrkesgrupp och hur ofta man kommer i kontakt med råvaror etc. Rent av idiotiskt av dig att direkt gå på spåret att 1+1 blir 2. Av dig blir det aldrig någon akademiker.

Haha, detta var verkligen roligt 😁😁😂
Jag är akademiker sedan många år tillbaka, ja avancerad matematik som en del i det, naturvetenskap. Att du börjar yra om yrkesgrupp och råvaror gör det hela till en härlig underhållning en sådan här grå dag.

Nåja, här har vi facit.
Citera
2020-01-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag känner mig lite hängig idag men jag är ändå på jobbet. Hade jag varit hemma varje dag jag känner mig lite hängig så hade jag inte varit på jobbet ofta.

Det är influensatider nu och kinesiskan kanske kände samma sak. Det var ett viktigt möte i Tyskland, varför låta lite ont i kroppen stoppa det. Sedan kanske just andningsproblemen kom på vägen hem.
Vilket gör att man bör isolera omkring ordentligt när någon fått sjukan.
Citera
2020-01-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Om man ska tro att siffrorna 107 / 63 stämmer så är det det enda som går att räkna på.
De resterande 4474 som fortfarande är smittade är i limbo mellan döda och friskförklarade. Det får vi se om två veckor vilka som fortfarande lever och är döda, men tillsvidare är det inget att räkna på.

Det är lite som att skjuta någon med 10 skott i magen, och säga att efter 5 sekunder lever personen, så därför är dödligheten 0%. Men väntar du några minuter så kanske dödligheten är 100% istället. Sen kan man GISSA att de flesta som fortfarande är sjuka kommer att klara sig, men det är inte baserat på data.

Således, är dödligheten 62,94% med de siffror vi har att räkna på nu.

Jag förstår inte riktigt var 3% kommer ifrån eller hur den ekvationen ser ut, men jag hävdar att den är fel.

Japp, helt rätt

Om du kollar i det inlägg du citerat från mig igen så finns beräkningen för "3%" där också... bara det att nu ligger den på 2.4 efter nattens tillökning med 1700 smittade... ironin i den beräkningen är att ju snabbare smittspridningen sker ju lägre blir "dödligheten".
Citera
2020-01-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ja... Jag ska samla alla foliehattar i en lista och posta här sen om några dagar/veckor.
Ni får gärna hjälpa till att fylla på listan.

Ont: Hursomhelst så ser jag verkligen ingen anledning till oro. Kina är EXTREMT tätbefolkat och de lever många på litet utrymme och under sämre sanitära förhållanden. Att vi i Sverige skulle få en pandemi är bara foliehattigt!

Ordet pandemi = hela folket (grekiska) betyder att den är global inte svensk. Vi är bara en del av den. Sedan kan man ju drabbas lite olika men troligen pandemisk de drabbar den alla hörn av världen.
Vem som är foliehatt får vi se om några veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in