2020-01-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så har det varit i decennier. Sommarjobbade då jag pluggade och vi fick en bra hygiengenomgång initialt. Men ingen följde föreskrifterna på avdelningen. Efter det skyr jag sjukhus som pesten. Resistenta bakterier spred sig ohämmat. Bara en syrra följde protokollet och hon var allas mobbningsoffer. Tar influensaspruta i preventivt syfte för att slippa hamna på sjukhus. Egen alkogel med om jag måste hälsa på någon inlagd.

Samma här, undviker sjukhus som pesten. Man läser överallt om folk som åker till akuten i onödan, hur fan vågar de det? Man kommer ju hem med mer elände än man hade innan.
Möjligen att personal skärper sig lite nu med Corona i faggorna.
Citera
2020-01-28, 10:49
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Stoppa!

Det är inga stora pengar som förloras. Spara dina slantar så kan du åka när det gått över istället.
Naturligvis måste de som ansvarar för säkerheten tillåtas flyga - men alla dessa onödiga flygresor måste stängas ner NU!

Du vill stänga alla flyg från Kina till Europa pga... vadå? För att fyra pers på kontinenten mådde lite dåligt efteråt men har kryat på sig nu?
Citera
2020-01-28, 10:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Dödligheten är ca 3%

Ja, du har hävdat detta i flera inlägg men kan du presentera en trovärdig och uppdaterad källa till ditt påstående
Citera
2020-01-28, 10:50
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
Dumheter, öl är inte farligt det är ju laglit.

Ja viruset är också lsglit. Så det är väl 50 - 50 då?
Citera
2020-01-28, 10:51
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Jag tror att smittan är långt allvarligare än media vill göra gällande. Här verkar myndigheterna lugna, det tror jag inte de ska vara.
Varför tror du det? Jag är genuint nyfiken och inte sarkastisk.

I början var det krigsrubriken, men sen tog det plötsligt stopp. I alla fall Expressen har börjat ersätta Corona-nyheter med artiklar som "Christina blev ruinerad av sin stora Tinderkärlek".
Citera
2020-01-28, 10:53
Medlem
Xehkes avatar
Antal tillfrisknade har börjat öka. 68 stycken nu.
Citera
2020-01-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Du vill stänga alla flyg från Kina till Europa pga... vadå? För att fyra pers på kontinenten mådde lite dåligt efteråt men har kryat på sig nu?
Nej för att nästan 5000 människor är bekräftat smittade av ett nytt virus, som är gnaska nasty, och innan karantäner och andra större insatser gjordes flydde 5 miljoner människor från området ut i världen.
Citera
2020-01-28, 10:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, du har hävdat detta i flera inlägg men kan du presentera en trovärdig och uppdaterad källa till ditt påstående

Denna siffra "rör på sig" under tiden som utbrottet pågår.
3% var en siffra som gällde vid ett visst antal fall, vid en viss tid.

Först efter utbrottet kan man hänvisa till en trovärdig källa.
Citera
2020-01-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men herregud. Räkna själv! Du har ju alla siffror ditt lilla miffo.
Citera
2020-01-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Någon som kan skicka en bild på ”smittokurvan” jämfört med sars osv?

2019-nCoV ("Coronaviruset"): https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

SARS (också ett coronavirus...): https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome

2019-nCoV är enligt senaste uppdateringar (ca 4.4k på 8 dagar) uppe i 50% av SARS (8.3k på 8 månader). Det här är helt andra magnituder än SARS. Dvs datat får iaf min konspirationsradar att gå igång.

Ökningen av konfirmerade smittade ligger i storleksordningen 50% per dag, vilket gör att hela jordens befolkning är smittad om ca månaden om det håller i sig. SARS var aldrig nära de siffrorna.

Jag undrar vad det är för information Kina och Hongkong har. Det är hundratals miljoner som är drabbade av nedstängd regionstrafik nu (tåg, bussar etc), och nu går ryktet att Hongkong mer eller mindre stänger ner helt mot fastlandet (ink flyg).

Första mars vet vi vad som hände.
Citera
2020-01-28, 10:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:

Lugn o fin... folk är oroliga.
Citera
2020-01-28, 11:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Det beror helt på hur man räknar. Du kan inte ställa antalet smittade mot antalet döda. Alldeles för tidigt att göra en sådan enkel uträkning miffo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in