2020-01-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Det görs inom familjen, var gift med en Kinesiska i 2 år, och de äter på de viset hemma (hon var svenskfödd).

Detta görs på high-end restauranger med höga chefer också...
...och även på billigare restauranger.
Citera
2020-01-28, 10:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fler döda än tillfrisknade, låter väl sådär? Hur ska vi tolka dessa siffror, att 4304 av de smittade fortfarande är sjuka och att 63% av dessa förmodas avlida och 37% överlever. Eller tänker jag fel här?

Då ingen har grunddatat för dessa siffror så:

Den högsta siffran: antalet bekräftat smittade
Döda:
Återhämtade: personer med smitta och vårdbehov som lagts in på sjukhus för kvalificerad vård, och som tillfrisknat

Dvs det stora flertalet smittade har inte lagts in för vård, utan isolerats i hemmet eller vad man nu väljer att göra.
Citera
2020-01-28, 10:37
Medlem
Jag finner det väldigt lustigt att på MSB, finns det en rapport från 2009 om ett annat coronavirus som ploppar upp när man söker på msbs hemsida om coronavirus. Alltså det finns inget nytt om det nya coronaviruset.
Citera
2020-01-28, 10:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Då ingen har grunddatat för dessa siffror så:

Den högsta siffran: antalet bekräftat smittade
Döda:
Återhämtade: personer med smitta och vårdbehov som lagts in på sjukhus för kvalificerad vård, och som tillfrisknat

Dvs det stora flertalet smittade har inte lagts in för vård, utan isolerats i hemmet eller vad man nu väljer att göra.
Ja, grunddata är förmodligen för osäker och för liten (friska/döda) för att några säkra slutsatser ska kunna dras.
Citera
Medlem
Antalet funna fall utanför kina har tickat från 52 till 54 bara idag underförmiddagen enlig:
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nästan så man hett önskar att Island ska få ett nytt vulkanutbrott...

Precis, då gick minsann det att stoppa flygtrafiken i några veckor. Inte svalt vi för det, det blev dyrt men världsekonomin kollapsade inte
Citera
2020-01-28, 10:41
Medlem
Citat:
Fler döda än tillfrisknade, låter väl sådär? Hur ska vi tolka dessa siffror, att 4304 av de smittade fortfarande är sjuka och att 63% av dessa förmodas avlida och 37% överlever. Eller tänker jag fel här?

Antal tillfrisknade är ju de som vården rapporterat som tillfrisknade. Dessa har blivit diagnosticerade i någon form av sjukvårdsinrättning, vi får således anta att de har haft tillräckligt allvarliga symtom för att uppsöka sjukvården. Således saknas alla de som blir sjuka och tillfrisknar i hemmet i datan.

Samtidigt så får man väl anta att sjukvården har större prioritet på att behandla de som fortfarande är sjuka än att skicka in rapporter om att person x nu har tillfriskna, så det borde finnas en ordentlig underrapportering i gruppen.
Citera
2020-01-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Inte alls, kan du inte bara hålla dig till fakta istället för att skrämma folk som inte vet bättre.
Kan säga detsamma till dej då du bashar sjukvården i Kina mot det goda Thailand. Är du en PK-nisse som just kommit hit på semester?

Efter 17 år i TH vet jag bättre. Leenden imponerar inte längre på mej i militärdiktaturen Thailand. Och när regeringen uppmanar alla att gå och handla därför att de beordrat personalen att putsa toaletterna så att kineserna skall känna sig trygga..

Say no more, jag återkommer efter uppdatering på thai bloggen och här.

Ursäkta om du skärpt dej, jag ligger 20 sidor efter online i tråden och bor i stor stad i västra Thailand.

Var vänlig och ta all statistik från TH med en nypa salt. Att rädda sin turism är det första viktiga för dom. Tragiskt att TH skall vara ett pilotfall för EU.
Senast redigerad av shivashambo 2020-01-28 kl. 10:47.
Citera
2020-01-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag var ”inlagd” på akuten på Karolinska, alltså inne på avdelningen, ej i väntrummet, och där var tvålen slut och handspriten var slut och ingen fyllde på under de fem timmar jag var i rummet. Personal gick alltså ut och in till mig och patienten jag delade rum med (som spydde en gång i kvarten) utan att tvätta händerna.

Så har det varit i decennier. Sommarjobbade då jag pluggade och vi fick en bra hygiengenomgång initialt. Men ingen följde föreskrifterna på avdelningen. Efter det skyr jag sjukhus som pesten. Resistenta bakterier spred sig ohämmat. Bara en syrra följde protokollet och hon var allas mobbningsoffer. Tar influensaspruta i preventivt syfte för att slippa hamna på sjukhus. Egen alkogel med om jag måste hälsa på någon inlagd.
Citera
2020-01-28, 10:43
Medlem
Citat:
Dödligheten är ca 3%
Citera
2020-01-28, 10:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Antal tillfrisknade är ju de som vården rapporterat som tillfrisknade. Dessa har blivit diagnosticerade i någon form av sjukvårdsinrättning, vi får således anta att de har haft tillräckligt allvarliga symtom för att uppsöka sjukvården. Således saknas alla de som blir sjuka och tillfrisknar i hemmet i datan.

Samtidigt så får man väl anta att sjukvården har större prioritet på att behandla de som fortfarande är sjuka än att skicka in rapporter om att person x nu har tillfriskna, så det borde finnas en ordentlig underrapportering i gruppen.
Ja, det låter logiskt.
Citera
2020-01-28, 10:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi

Starkt medhåll. Rapportering och statistik sysslar man med när man har utbrottet under relativ kontroll.
Det är därför som WHO och andra har personal på plats, så att de kan samla in eget data om utbrottet, utan att ta resurser från landets sjukvårdspersonal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in