2020-01-28, 09:46
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Tror de flesta kan ta in fakta, problemet är som jag nämde tidigare: Alla experter säger olika saker, så vad ska man tro på, jo worst case scenario för i allmänhet vill folk inte då av något smutsigt kinavirus, utan av att bli 94 år gammal sittandes i sin gungstol på verandan och somna in till en vacker solnedgång med, 20 gin och tonic i systemet.

De flesta av oss kommer inte dö i en ideal situation, men de flesta kommer heller inte att dö av ett nytt virus.

Detta betyder inte att man ska gripas av panik, de flesta här genomlevde svininfluensan.
Försök minnas hur du tänkte då.
Citera
2020-01-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Att dra fram foliehatt snacket det är ju bara så korkat!
Jag delger bara vad jag har snappat upp och att Bill Gates jobbar på att minska antalet människor på jorden är ingen hemlighet, men om man lever under en sten så är det kanske ingen fakta som når en så lätt.
Du inhämtar väl dina kunskaper från 3 år gamla aftonbladet som folk slängt i skogen i närheten av din sten?
Länka till källor då.....
Citera
2020-01-28, 09:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nä, i princip ALLT du delat har varit felaktigt.
Vad är det du säger? VAR VAR DU NÄR JAG LA IN MASSA LÄNKAR NÄR NÄSTAN INGEN ANNAN GJORDE DET.

Är kinesiska studenters egen berättelse FALSK?
Är kinesiska sjuksyrrors och läkares egna berättelser FALSKA?
Är gisanddata.maps.arcgis.com falsk?
Är WHO och alla andra länkar jag lagt in falska?

Ursäkta att man ibland inte orkar posta samma länkar tio ggr om men då är det bara att gå tillbaka i tråden o kolla, eller kolla mina inlägg i tråden från start!

Var realist. Det är mitt budskap. Inget annat.
Citera
2020-01-28, 09:48
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det tål att upprepas att i Kina så äter man med sina egna pinnar från gemensamma kärl mitt på bordet (man använder pinnarna man äter med för att flytta maten till sin egen tallrik). Detta gör att sannolikheten för smitta mellan kineser i Kina torde vara mycket större än smitta utanför Kina.
I Afrika och stora delar av Asien så äter man med fingrarna, inte heller optimalt i sammanhanget.
Citera
2020-01-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nej. Långt ifrån alla svenskar förstår vikten av att tvätta sina händer.

Skulle det skötas bättre så skulle än färre drabbas av influensa o magsjuka.

Tyvärr är det snuskigt här också. När influensalarm går då börjar vårdpersonal och folk tvätta händerna, men vanligtvis verkar de strunta om det. Efter svinisen, tror jag det var, då folk tvättade händerna visade statistik efteråt att sjukhussmittan minskat markant. Hoppas nästan att det larmas varje halvår för att hålla uppe hygienen på sjukhusen här hemma.
Citera
2020-01-28, 09:52
Medlem
Detta med att det smittar under inkubationstiden är märkligt. Normalt så skall viruset spridas med slem från näsa och mun. Under inkubationstiden så har man inga symtom och det bör inte finnas så mycket virus i saliven. Det skulle till exempel kunna smitta om man tungkysser någon eller dricker från samma flaska. Men bara från handen verkar nästa omöjligt.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
2020 01 27

Infekterade: 2,886
Döda: 81

2020 01 28

Infekterade: 4,474
Döda: 107

63 personer har återhämtat sig.

Svårt att säga om detta virus är så farligt eller inte, tror nästan bara tiden kan utse riktig fakta.
Viruset är dock absolut inte bra att få om man har dåligt immunförsvar den saken är säker.

Alla människor som har fått bekräftat att dem har viruset sitter just nu i karantän, så alla metoder för att issolera viruset är i full kraft.
Dock 4,474 personer smittade av en befolkning i Kina på 1.4 miljarder kan jag inte räkna som domedagen direkt.
Men om viruset dubblas för varje dag som går inom statistiken så är det 20 dagar kvar tills hela världen har sjukdomen!

Eftersom 63 bekräftade personer redan har återhämtat sig från sjukdomen så är denna sjukdom inte 100% dödlig och kommer garanterat att försvinna tids nog, frågan är dock bara hur många dödsfall den kommer dra med sig och hur snabbt den kommer fortsätta att sprida sig.

Time will tell.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad är det du säger? VAR VAR DU NÄR JAG LA IN MASSA LÄNKAR NÄR NÄSTAN INGEN ANNAN GJORDE DET.

Är kinesiska studenters egen berättelse FALSK?
Är kinesiska sjuksyrrors och läkares egna berättelser FALSKA?
Är gisanddata.maps.arcgis.com falsk?
Är WHO och alla andra länkar jag lagt in falska?

Ursäkta att man ibland inte orkar posta samma länkar tio ggr om men då är det bara att gå tillbaka i tråden o kolla, eller kolla mina inlägg i tråden från start!

Var realist. Det är mitt budskap. Inget annat.

Nej, det är inte falska berättelser. Men det är anekdotiska berättelser från de på golvet.
Självklart mår dessa personer dåligt av att inte kunna hjälpa de som är sjuka, dessa personer är även utarbetade och slitna.

Att man då faller i gråt över situationen är inget konstigt.

Men! Det gör inte den faktiska situationen till en pandemi eller katastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
I Afrika och stora delar av Asien så äter man med fingrarna, inte heller optimalt i sammanhanget.

Nu var det detta med gemensamma kärl som jag ville betona. Hur det är med det utanför Kina vet jag inte. Jag har inte uppskattat att dela matkärl med kineserna när jag varit där...
Citera
2020-01-28, 09:53
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tittar man så här på siffrorna så ser ju inte statistiken antal recovered vs antal deaths inte speciellt positiv ut

Ja det ser ju inte så bra ut just nu.
Sedan har jag hittills inte lyckats få fram fakta om Coronaviruset är droppsmitta eller luftburen.
Om den är luftburen känns det som Game Over. (Aerob/Anarob)

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/infektioner-och-smittspridning/smitta-och-smittspridning/smittvagar/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aerob

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anaerob_uth%C3%A5llighet
Citera
2020-01-28, 09:55
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die.young.4ever
Kanske det är nya digerdöden som är på ingång!
Hoppas kan man ju alltid. Det skulle behövas.

Jag tror att smittan är långt allvarligare än media vill göra gällande. Här verkar myndigheterna lugna, det tror jag inte de ska vara.
Att dessutom ta Kinas uppgifter på allvar är befängt. Värsta ljugstaten som alltid dolt vad som händer inrikes.
Citera
2020-01-28, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu var det detta med gemensamma kärl som jag ville betona. Hur det är med det utanför Kina vet jag inte. Jag har inte uppskattat att dela matkärl med kineserna när jag varit där...
Det görs inom familjen, var gift med en Kinesiska i 2 år, och de äter på de viset hemma (hon var svenskfödd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in