Citat:
En fundering
Viruset påstås komma från en fisk/djur marknad.
Därifrån ska viruset spridits.
Men kineser tillagar ju sin mat och då förstörs virus vanligen.
Värre hade varit om man serverar köttet rått men i Kina är det ju tillagat.
Varför hade det då spridit sig till tusentals?
Alltså motsvarande de som slarvar med att skära upp rå kyckling på samma skärbräda som man skär upp sallad på sedan.
Jag har varit en hel del i Kina och alltid serverats väl tillagad mat och knappast rå.
Hur hänger detta ihop?
Jag får inte ihop det.
Viruset påstås komma från en fisk/djur marknad.
Därifrån ska viruset spridits.
Men kineser tillagar ju sin mat och då förstörs virus vanligen.
Värre hade varit om man serverar köttet rått men i Kina är det ju tillagat.
Varför hade det då spridit sig till tusentals?
Alltså motsvarande de som slarvar med att skära upp rå kyckling på samma skärbräda som man skär upp sallad på sedan.
Jag har varit en hel del i Kina och alltid serverats väl tillagad mat och knappast rå.
Hur hänger detta ihop?
Jag får inte ihop det.
Nej det går inte att få ihop. Tanken är att detta virus skulle smitta mellan djur och människa. (vilket är svårt att bevisa, men om det skulle komma in många rapporter om det så kanske...)
Tanken är väl att ett sjukt djur (en fladdermus), skulle ha smittat ett annat djur (orm) som redan var sjuk av ett annat virus, och att dessa två virusar skulle samtidigt trängt in i en cell och därigenom blandat sina gener. Och en variant skulle uppstått (kallas mutation) Det är rätt långsökt tycker jag eftersom dessa djurmarknader har funnits väldigt länge utan att det blir några virusmutat.
Däremot är det väl bevisat att detta virus är i grunden samma som SARS. Och den närmaste förklaringen är att det kommer från ett laboratorium.
Och då kan man ju undra om det är ett som råkat sippra ut av misstag? Eller om det finns något annat sätt som det kommit ut? Inom parentes(om någon ville sprida ett virus som ett biologiskt vapen, så är den perfekta platsen just en sådan matmarknad - just say'n)
Här är själva genkoden: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MN908947