2020-01-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwamiG
Så kinesen har alltså gått runt med viruset i ett flyg på väg hem till Jönköping. Vi kan nu säkert anta att det finns andra smittade i landet. Frågan är hur lång tid det tar innan de uppvisar symptom och hur många andra de sprider viruset till under tiden.

Rasist han är inte kines han är Svensk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Ska man se det ljusa i det onda så verkar döden bekväm jämfört med många andra sjukdomar och virus.
Jag vet inte. Sorgligt att behöva dö mitt på en gata. För att sen hastigt kremeras utan någon direkt värdig ceremoni. Känns ovärdigt. Efter ett liv med allt vad det innebär. Usch!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Vem har nämnt något om att ha karantän på Arlanda? Det är ju du som inte fattar grejen. Se mig inte som en alarmist men tycker inte man vidtar de åtgärder som krävs.

Svenska medborgare som varit i Wuhan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPWEwG/svenskar-kommer-att-fa-lamna-wuhan

Vad jag menar är återigen, det logiska är att ha karantän i Paris dit flyget kommer. Sedan kan de flyga ut till flygplatser inom Europa. Varför ha karantän på massor flygplatser i olika länder i EU när det räcker med 3! Waste of money!
Citera
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Air China. Suck on this.

https://www.airport-stockholm.com/arn-arlanda-arrivals-airline-air-china?tp=12
Citera
2020-01-31, 20:11
Medlem
Autismpowers avatar
Jag bor nära Jönköping och idag gick jag för att handla ffp2-masker och skyddsglasögon, hade skyddsmask på mig när jag gick dit då jag känner att jag blivit sjuk. Men på vägen hem från butiken så hostade två invandrare mig i ansiktet vid två tillfällen för att jag hade mask på mig. Senare under dagen bekräftades det första fallet här i länet.

De hade mask på mitt jobb igår också. Utom blatten jag jobbade med som vägrade ta på sig en och hävdade att det kan inte komma till Sverige. Så jag blev förbannad och röt till att han är dum i huvudet.

Jag blir fan matt på denna skiten vissa tycker inte ens att man borde bry sig. Vad är det för fel på folk?
Citera
2020-01-31, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Min magkänsla är att Anders Tegnell kommer bli Sveriges nästa exempel på "Baghdad Bob" och kan snart sälla sig till gänget Morgan Johansson, Dan Eliasson, m fl.

Om R0-värdet verkligen är runt 4.0+, så fungerar ju inte strategin "hör av dig om du verkar insjunkna". I den här videon visas det att om en person smittas, så finns det efter 5 cykler 256 ytterligare smittade personer som man måste finna och sätta i karantän - men efter 10 cykler så finns det över 262 000 smittade personer som man ska identifiera och sätta i karantän.

https://youtu.be/Nmrm0mk5928?t=661

Kina har satt över 50 miljoner människor i karantän! Kina tycker tydligen att viruset är allvarligt och försöker motverka det, men av någon anledning så tycker vi inte att det verkar vara så viktigt att verka proaktivt i Sverige?

Jag är mer orolig över Sveriges inställning än något annat, det är en otrolig hets om att inte få panik, varför inte då? Man uppmanar folk till att åka för sol och badsemester till och med. Stäng varje land, och samordna virusvisum globalt snarast. Hur kan man vara så dum att man låter folk fara och flänga med detta virus över hela världen för nöjesresor, samtidigt som man säger att man ska göra allt för att det inte skall få fäste?! Undrar om 2 veckor hur det ser ut i Sverige? Jag håller verkligen med dig, det känns som strategin är inte att förhindra smittan, utan snarare att man skall behandla den, men där måste Sverige ändra inställning direkt.
Citera
2020-01-31, 20:12
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad jag menar är återigen, det logiska är att ha karantän i Paris dit flyget kommer. Sedan kan de flyga ut till flygplatser inom Europa. Varför ha karantän på massor flygplatser i olika länder i EU när det räcker med 3! Waste of money!

Antar att samverkan emellan länder inte funkar optimalt i dessa lägen och varje nation ser till deras egna medborgare. Men visst, klart det är waste of money.
Citera
2020-01-31, 20:13
Medlem
Frankrike och Storbritannien använder minsann militärflyg för att få hem sina medborgare och avgränsa de i karantänen.. våra medborgare får alltså frivillig välja om de ska hem eller om de ska stanna i karantänen?
Vilket skämt..
Citera
2020-01-31, 20:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Läser nu att kinesiska forskare gått ut med att det inte verkar som att man får någon immunitet av coronaviruset utan riskerar att bli smittad igen.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3048320/china-coronavirus-deadly-day-hubei-record-high-42-patients-die

Någon kunnig som skulle kunna förklara hur det ens är möjligt? Viruset muterar konstant, eller?

Det här verkar inte klokt. Är det ens möjligt att ta fram ett vaccin om det här är sant
Citera
2020-01-31, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Detta är baserat på 4 personer.

Du skriver "massor av fler fall". Är inte det bekräftade antalet runt 10 000 smittade tillräckligt under de första 20 dagarna? Sedan så kan man anta att det troligtvis är ett mörkertal och siffran säkert är högre, iaf i Kina. Man kan omöjligen testa alla med symtom.

Jag pratar om indexfallen i del olika länderna i USA, Kanada, Tyskland, Sverige, Finland m fl. Om de smittar under inkubationstiden på inresan (flyg, buss, mm) dit de skulle, så skulle vi se många fler fall idag med koppling till indexfallet. Var är de?
Citera
2020-01-31, 20:16
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/content/nejm/0/nejm.ahead-of-print/nejmc2001468/20200130/images/img_xlarge/nejmc2001468_f1.jpeg

Inte patient 3. Patient 4 hade kontakt på fredagen.

Intressant. Svårt att dra slutsatser dock.
Citera
2020-01-31, 20:17
Medlem
SwamiGs avatar
Långa köer på apoteket idag, folk som ville köpa (helt utsålda) andningsmasker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in