Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Varför är 3000 relevant nu helt plötsligt, du litar ju inte på kinesiska statens uppgifter, dessutom har jag hört här i tråden att det sannolikt handlar om 100000-250000 smittade, mörkertalet är stort, och 80 av 250000 är långt mindre oroande än 80 av 3000.
Om sanningen ska fram så är 80 inte fler än 80 hur du än räknar. Antagligen vill du säga något om procent döda av alla som är konstaterat smittade, säg det då istället för att svamla.
Om du inte kan lita på siffran 3000 kan du då lita på siffran 80 döda? Sen är det här med dödligheten förvirrande för mig. Ska man räkna på hela befolkningen, antal smittade eller insjuknade? Hur är dödligheten beräknad i tex. tarmcancer kan man undra. Det borde rimligtvis vara bland alla som är sjuka av det. Det finns även de som är i riskgruppen för att utveckla tarmcancer och dom kanske skulle undvika vissa saker. Med andra ord gäller sjukdommar inte alla utan vissa riskgrupper. När det gäller sånt här kan man ju försöka skydda svaga grupper i samhället som spädbarn och äldre. Många av oss därimellan tar det med en klackspark eftersom det är mycket låg dödlighet för oss vad det gäller detta virus om vi skulle insjukna. Hur som helst skulle jag sakna min mormor, farfar eller de minsta barnbarnen så jag gör vad jag kan för att hålla ett öga på detta. Jag tycker också att det är fint att några Kineser tänker på de mina och gör vad dom kan för att hålla smittan kvar i landet.
Jag läste om några elever i ett gymnasium Kungsbacka som blev sura över att ett studenutbyte med kineser ställts in. Ett bra och klokt beslut anser jag fast man får anta att dessa unga människor inte bryr sig om sin späda lillasyster och sin gamla morfar, det goda livet först och främst.
Vi vet inte än hur detta utvecklas så åtminstone jag har lite oro över våra riskgrupper här i landet. Att jag själv dör i det är knappast troligt. Tids nog kommer den riktiga människoskördaren och är vi verkligen beredd på det om man ser hur slappt det är nu?