2020-01-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Barn har rimligen vårdnadshavare som hjälper dem med detta?
Ja de följer med dem till skolan och hänger med dem där hela dagen och ser till att de spritar händerna och inte petar sig i näsan
Citera
2020-01-27, 14:27
Medlem
Vet inte om detta är äkta

"Like Resident Evil" - Doctor's WeChat group January 22nd https://imgur.com/gallery/Pp1cCeg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
80 döda av 3000 åldringar är inget att gripas av panik för, samma dödlighet hade vilken influensa som helst kunnat åstadkomma. En vanlig vinterkräksjuka brukar fälla fler än 2,5% av gamlingarna på svenska ålderdomshem.

Dessutom vet ingen hur många som är smittade i nuläget, kan röra sig om tusentals, kanske hundratusentals. Ingen har koll på exakt vilka mikroparasiter som flyter runt i befolkningen, 99,999% är inte testade och allvarligare sjukdomssymtom kanske endast uppträder hos ett fåtal.

Här du källa på att 2920 av de 3000 blivit friska?
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var väl ca 5 mio som hann fly innan lockdown
Skall jag vara riktigt ärlig så hade jag nog också gjort de om det fanns möjlighet. Sedan kan man använda skyddsmask eller isolera sig tills inkubationstiden gått ut.
Fast nu är det ju långt från alla av de 5 miljonerna som hade någon smitta.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Inom hur lång tid kan vi bedöma om det här viruset "bara" är ett nytt SARS/fågelinfluensan, eller om det blir en ny pandemi?
Citera
Medlem
Har vi inte hört något om de misstänkta Skåne-fallen ännu?
Som vanligt i Sverige tar provsvar längre tid än i andra länder, för laboratorieassistenten måste väl ha fikapaus och sedan kisspaus och sedan hämta på förskolan, och kollegan har gått hem kl 14 idag, kan meddela resultaten imorgon...
Citera
2020-01-27, 14:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Ja de följer med dem till skolan och hänger med dem där hela dagen och ser till att de spritar händerna och inte petar sig i näsan

Finns det någon skola i landet där detta virus har påvisats?
Om ja, då får du hålla barnen hemma.

Och rimligen kommer just det direktivet att gå ut till alla vårdnadshavare med barn på den skolan.
Citera
2020-01-27, 14:29
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Ni som har barn, är era barn skräckslagna?
Nej? Viruset är bara farligt för åldringar och redan svårt sjuka. Ungdomarna är mer eller mindre helt säkra.
Citera
Medlem
Vart flydde de 5 miljoner invånarna i Kina? Har de inte hem i Kina?
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vet inte om detta är äkta

"Like Resident Evil" - Doctor's WeChat group January 22nd https://imgur.com/gallery/Pp1cCeg

Detta är för helvete inte konspirationsforumet. Smutsa inte ner den här tråden med trams.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är 3000 relevant nu helt plötsligt, du litar ju inte på kinesiska statens uppgifter, dessutom har jag hört här i tråden att det sannolikt handlar om 100000-250000 smittade, mörkertalet är stort, och 80 av 250000 är långt mindre oroande än 80 av 3000.

Om sanningen ska fram så är 80 inte fler än 80 hur du än räknar. Antagligen vill du säga något om procent döda av alla som är konstaterat smittade, säg det då istället för att svamla.
Om du inte kan lita på siffran 3000 kan du då lita på siffran 80 döda? Sen är det här med dödligheten förvirrande för mig. Ska man räkna på hela befolkningen, antal smittade eller insjuknade? Hur är dödligheten beräknad i tex. tarmcancer kan man undra. Det borde rimligtvis vara bland alla som är sjuka av det. Det finns även de som är i riskgruppen för att utveckla tarmcancer och dom kanske skulle undvika vissa saker. Med andra ord gäller sjukdommar inte alla utan vissa riskgrupper. När det gäller sånt här kan man ju försöka skydda svaga grupper i samhället som spädbarn och äldre. Många av oss därimellan tar det med en klackspark eftersom det är mycket låg dödlighet för oss vad det gäller detta virus om vi skulle insjukna. Hur som helst skulle jag sakna min mormor, farfar eller de minsta barnbarnen så jag gör vad jag kan för att hålla ett öga på detta. Jag tycker också att det är fint att några Kineser tänker på de mina och gör vad dom kan för att hålla smittan kvar i landet.

Jag läste om några elever i ett gymnasium Kungsbacka som blev sura över att ett studenutbyte med kineser ställts in. Ett bra och klokt beslut anser jag fast man får anta att dessa unga människor inte bryr sig om sin späda lillasyster och sin gamla morfar, det goda livet först och främst.

Vi vet inte än hur detta utvecklas så åtminstone jag har lite oro över våra riskgrupper här i landet. Att jag själv dör i det är knappast troligt. Tids nog kommer den riktiga människoskördaren och är vi verkligen beredd på det om man ser hur slappt det är nu?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Ingen vet hur många som är döda heller

Nej, men de siffror som finns just nu hävdar att det är 81 döda på grund av viruset. Estimeringar av forskare hävdar samtidigt 44 000 smittade. Om folk inte dör som flugor de närmaste dagarna och antalet döda ökar lavinartat så är det uppenbarligen inte särskilt hög mortalitetsgrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in