2020-01-27, 16:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De flesta i Stockholm har bostad och ofta rätt mycket bota per person jämför med internationella städer. Någon brist är svår att se.
Goolar man på "bostadsbrist stockholm" så ger det 182000 hits. I en av de första står 600.000 i Stockholms bostadskö. Hur definierar du brist, 1 miljon i kön?
2020-01-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det intressanta är väl snarare att du förutsätter att en storfilm från USA om ett faktiskt skeende i USA inte är sanningsenligt. Utan någon källa och utan att ens ha sett den. Bananen har talat.

Jag är svinrik. Men varför lägga ut 2mkr i Stockholm när man kan bo i trevliga Lund för halva priset. Vanlig fri marknad när den fungerar som bäst. Bubbelpriserna i Stockholm sållar betydligt hårdare än du har en aning om. De som lider är Stockholmarna, som måste betala.

Det är väl knappast en annan marknad i Lund? Det är ju bara efterfrågan som är mindre.
2020-01-27, 16:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Goolar man på "bostadsbrist stockholm" så ger det 182000 hits. I en av de första står 600.000 i Stockholms bostadskö. Hur definierar du brist, 1 miljon i kön?

De allra flesta av dessa har redan bostad.
2020-01-27, 16:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det är väl knappast en annan marknad i Lund? Det är ju bara efterfrågan som är mindre.
Lund är inte en bubbel-stad. Priserna här är jämna men höga, medans de varierar mycket mer i t.ex Malmö. Staden är antagligen för liten, och det finns så många bostads-alternativ bara 10 minuter utanför stan att det aldrig kan bli en bubbla i Lund.
2020-01-27, 16:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
De allra flesta av dessa har redan bostad.
Ja men då vet jag det också, 600.000 i bostadskö är inte en brist.

Du har svårt med svenskan och vet varken vad Bubbla eller Brist betyder.
2020-01-27, 16:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja men då vet jag det också, 600.000 i bostadskö är inte en brist.

Du har svårt med svenskan och vet varken vad Bubbla eller Brist betyder.

En kö efter prisreglerade HR betyder inte att det är brist på bostäder, du förstår uppenbarligen inte ordet brist. Det är klart folk ställer sig i kö om de kan få något gratis som de tjänar pengar på.

Citat:
Lund är inte en bubbel-stad. Priserna här är jämna men höga, medans de varierar mycket mer i t.ex Malmö. Staden är antagligen för liten, och det finns så många bostads-alternativ bara 10 minuter utanför stan att det aldrig kan bli en bubbla i Lund.

Lustigt att du nu plötsligt vet att det är en bubbla i Stockholm men inte i Lund. Tidigare har du hävdat att man inte kan veta om det är en bubbla förrän efteråt. Har du ändrat dig igen?

Du behöver inte skämmas för att du inte har råd att köpa en bostad i Stockholm, välj en stad som din plånbok klarar, det är helt okej. Lite lustigt att du förordar Lund dock med ditt användarnamn.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-01-27 kl. 16:44.
2020-01-27, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Lite bubbelvarning på denna OP-lägenhet kan man väl tycka.

https://www.husmanhagberg.se/objekt/annons/OBJ25420_1747623032

Enligt EK plan såldes den för 12.1 MSEK, nu ute för 12.5 men första/enda budgivaren tycker att det verkar bra att smälla till med 13 MSEK på en gång?

För 13 MSEK får man en med internationella mått liten lägenhet i utkanten av Stockholm. Ett master bedroom utan en suite inte ens en gäst-toalett. För 13 MSEK...

I Dubai kan man t.ex. köpa denna lägenhet för ungefär samma pengar:

https://www.propertyfinder.ae/en/buy/apartment-for-sale-dubai-dubai-marina-marina-tower-7185341.html

Denna 93 kvm kostade väl ca 100,000 kvm vid inflyttning sent 2018 - Börshajen Andra Fahrad* bor 6 våningar ovanför o verkar ha 77 kvm o har laddat in 7,5 mkr - förlusten motsvaras av
avskrivningarna.

*enligt andra uppgifter har Börshajen 110 kvm, men 77 stämmer nog bättre.

Avgiften är knappt 680 kr/kvm/år o låneräntan på220 mkr kommer att minska med 3.3 mkr under några år. Men byggnadsvärdet är ca 800 mkr o endast 3 mkr görs i avskrivningar.

Att avgiften är måttlig efter standarden är inte så konstigt man har ju laddat in 100,000 kr/kvm
2020-01-27, 17:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
En kö efter prisreglerade HR betyder inte att det är brist på bostäder, du förstår uppenbarligen inte ordet brist. Det är klart folk ställer sig i kö om de kan få något gratis som de tjänar pengar på.

Lustigt att du nu plötsligt vet att det är en bubbla i Stockholm men inte i Lund. Tidigare har du hävdat att man inte kan veta om det är en bubbla förrän efteråt. Har du ändrat dig igen?

Du behöver inte skämmas för att du inte har råd att köpa en bostad i Stockholm, välj en stad som din plånbok klarar, det är helt okej. Lite lustigt att du förordar Lund dock med ditt användarnamn.
Var "gratis" kommer ifrån är obegripligt. Om man byter upp sig i läge eller storlek får man betala mer i hyra. Det är 600.000 pers som är villiga att göra det. De får ingenting gratis men vill ändå stå i kö. Brist.

Jag har skrivit 50 gånger att jag inte vet om det är en bubbla och ingen annan heller. Men jag tror priserna i Stockholm kommer att sjunka så jag köper inte där. Du tror att priserna ska stiga men du köper ändå inte en lägenhet till och tjänar pengar. Det visar vem som talar sanning och vem som är full med luft.

Jag kommer från Stockholm. Har bott i Danderyd, Mälarhöjden, Nacka med sjötomt, på Frejgatan i sekelskifte. Vet inte vad du dillar om.
2020-01-27, 17:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Var "gratis" kommer ifrån är obegripligt. Om man byter upp sig i läge eller storlek får man betala mer i hyra. Det är 600.000 pers som är villiga att göra det. De får ingenting gratis men vill ändå stå i kö. Brist.

Jag har skrivit 50 gånger att jag inte vet om det är en bubbla och ingen annan heller. Men jag tror priserna i Stockholm kommer att sjunka så jag köper inte där. Du tror att priserna ska stiga men du köper ändå inte en lägenhet till och tjänar pengar. Det visar vem som talar sanning och vem som är full med luft.

Jag kommer från Stockholm. Har bott i Danderyd, Mälarhöjden, Nacka med sjötomt, på Frejgatan i sekelskifte. Vet inte vad du dillar om.

Om man får en prisreglerad HR kan man hyra ut den i andra hand till högre pris, det är gratis pengar och det vill folk förstås få.

Nyss skrev du att det var en bubbla i Stockholm men att det inte var det i Lund, svårt att bestämma dig?

Sluta beklaga dig över att du inte har råd att köpa en liten BR i Stockholm utan välj något som din plånbok klarar.
2020-01-27, 17:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om man får en prisreglerad HR kan man hyra ut den i andra hand till högre pris, det är gratis pengar och det vill folk förstås få.

Nyss skrev du att det var en bubbla i Stockholm men att det inte var det i Lund, svårt att bestämma dig?
Det är en bubbla i Stockholm men inte i Lund, som historiskt inte har bubblor. Tyckte jag skrev det rätt tydligt, men du måste läsa allting tre gånger innan det går in.

Spännande världsbild, 600.000 som vill svart-uthyra. Det hela blir snurrigare och snurrigare. Förklara hur man skriver sig på två adresser så att man kan hyra ut lägenhet 2 som man fått via bostadskön.
2020-01-27, 18:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Citat:
Det är en bubbla i Stockholm men inte i Lund, som historiskt inte har bubblor. Tyckte jag skrev det rätt tydligt, men du måste läsa allting tre gånger innan det går in.

Börjar tro att du har seriösa hälsoproblem nu, du säger emot dig själv hela tiden.

Citat:
Spännande världsbild, 600.000 som vill svart-uthyra. Det hela blir snurrigare och snurrigare. Förklara hur man skriver sig på två adresser så att man kan hyra ut lägenhet 2 som man fått via bostadskön.

Varför ska man skriva sig på två adresser? Det är bara att skriva sig på sin HR, hyra ut den men bo någon annanstans. Jag känner flera som gjort detta.
2020-01-27, 18:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Denna 93 kvm kostade väl ca 100,000 kvm vid inflyttning sent 2018 - Börshajen Andra Fahrad* bor 6 våningar ovanför o verkar ha 77 kvm o har laddat in 7,5 mkr - förlusten motsvaras av
avskrivningarna.

*enligt andra uppgifter har Börshajen 110 kvm, men 77 stämmer nog bättre.

Avgiften är knappt 680 kr/kvm/år o låneräntan på220 mkr kommer att minska med 3.3 mkr under några år. Men byggnadsvärdet är ca 800 mkr o endast 3 mkr görs i avskrivningar.

Att avgiften är måttlig efter standarden är inte så konstigt man har ju laddat in 100,000 kr/kvm
Årsredovisningen för föreningen 2018 finns faktiskt att läsa. 1.8 miljarder i balansomslutning. Eftersom det bara är 182 lägenheter så är snittomslutningen 10 mkr/st. Intäkterna var 1.6 miljoner, förlusten 3 miljoner. Med dessa siffror så är det stor gambling att köpa en lägenhet i detta hus. Det måste gå 3-4 år först så att man ser hur ekonomin löper på. Minsta skevhet i räntor, byggproblem eller annat kan snabbt rusa iväg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in