Citat:
Ursprungligen postat av
Axellr
Vad kan man förvänta sig av juristprogrammet? - något att vara beredd på, något som är extra kul osv! Vill gärna hör era historier.
Mitt bästa tips är att vara försiktig med att lyssna på andra och jämföra sig med andra studenter. Såg tex att du fått ett svar i tråden att du ska förvänta dig att läsa massvis med texter, kurslitteratur, rättsfall och lägga 40h/veckan på plugg. Det är säkert en sanning för många, men absolut inte alla. Jag vet många som knappt öppnat en kursbok på programmet och som snarare läser halvtid.
Förvänta dig helt enkelt inte att det finns ett sätt att plugga utan hitta ditt egna. Vissa gillar att noga läsa varenda sida i varje bok, andra gillar att gå på föreläsningar, andra förlitar sig på andras anteckningar, andra gillar att bokstavligt talat googla sig fram till svar. Inget sätt är mer rätt än något annat. Testa dig fram! Jämför dig inte med andra, varken vad gäller tid eller studieteknik.
Edit: Såg även att du fått en rekommendation om att redan nu börja läsa komplicerade texter. Det tycker jag verkligen inte att man behöver göra. Väljer du att läsa kurslitteraturen kommer du snabbt komma in i det. Vissa texter är absolut obegripligt svåra, men det mesta är inte det.