2021-02-10, 12:10
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zakistod
Tack så hemskt mycket för detta svar, det gjorde mig faktiskt lite lugnare! Angående att läsa 150% per termin, är det något du känner till dvs känner du/har du hört någon som har gjort det?
Vad ska du läsa utöver JP, eller menar du JP på 150%? Att köra ekonomi 15 hp/termin de tre första åren är mig veterligen ganska vanligt, jag behövde enbart göra det två terminer för ek.kand - vilket även var mina två sämsta terminer på JP (nämnas bör dock att detta snarare berodde på skillnaden i studiemetod än studiebörda men i vart fall en termin hade kunnat räddats utan extra kurserna).

JP på 150% är väl möjligt i teorin och något man hör om ibland, jag har inte träffat på någon som har kört hela programmet så (om det ens är möjligt längre nu med spärrkurser - kanske med dispens?). Däremot har jag haft kursare som gått specialkurserna tidigare och således hoppat över 1-2 terminer. Detta borde inte längre vara möjligt på SU eftersom antagningen till specialkurserna har ändrats i år (rip gratis AB på specialkurserna för er som ska köra nya systemet f.ö.), hur det ser ut på andra universitet har jag ingen aning om.

Oavsett vad du avser ändras inte premissen att om du lägger ner erforderlig tid så kommer du att ha god chans på AB. Vad som avses med erforderlig tid är subjektivt, för mig är det 30-40h/vecka.
Citera
2021-02-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Vad ska du läsa utöver JP, eller menar du JP på 150%? Att köra ekonomi 15 hp/termin de tre första åren är mig veterligen ganska vanligt, jag behövde enbart göra det två terminer för ek.kand - vilket även var mina två sämsta terminer på JP (nämnas bör dock att detta snarare berodde på skillnaden i studiemetod än studiebörda men i vart fall en termin hade kunnat räddats utan extra kurserna).

JP på 150% är väl möjligt i teorin och något man hör om ibland, jag har inte träffat på någon som har kört hela programmet så (om det ens är möjligt längre nu med spärrkurser - kanske med dispens?). Däremot har jag haft kursare som gått specialkurserna tidigare och således hoppat över 1-2 terminer. Detta borde inte längre vara möjligt på SU eftersom antagningen till specialkurserna har ändrats i år (rip gratis AB på specialkurserna för er som ska köra nya systemet f.ö.), hur det ser ut på andra universitet har jag ingen aning om.

Oavsett vad du avser ändras inte premissen att om du lägger ner erforderlig tid så kommer du att ha god chans på AB. Vad som avses med erforderlig tid är subjektivt, för mig är det 30-40h/vecka.

Av nyfikenhet, varför är det "rip gratis AB på specialkurserna för er som ska köra nya systemet" ?
Citera
2021-02-10, 13:05
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakeb00i
Av nyfikenhet, varför är det "rip gratis AB på specialkurserna för er som ska köra nya systemet" ?
För att det nu finns ett tak (4) på antal specialkurser som man kan gå, tidigare kunde du fortsätta tills du garanterat 3 x AB givet att du kom in på kurserna - vilket även påverkade betygsättningen. Ett kryphål som kvarstår är väl att räkna in en grundkurs i ett annat ämne som i vart fall ett AB - då krävs enbart 2/4.

Edit: En av anledningarna till höga AB % på specialkurserna framställs ofta (sant eller falskt) vara att undvika "överkursare". Nu när den möjligheten inte finns är det inte säkert att bedömningarna är lika snälla.
Senast redigerad av Sandtag 2021-02-10 kl. 13:08.
Citera
2021-02-10, 13:25
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Tack så hemskt mycket för detta svar, det gjorde mig faktiskt lite lugnare! Angående att läsa 150% per termin, är det något du känner till dvs känner du/har du hört någon som har gjort det?

Har förvisso läst kvällskurs på halvfart samtidigt, men då är det i ett ämne jag redan är bekant med och som är på låg nivå. Jag tror inte jag hade orkat att läsa t.ex. ekonomi samtidigt, som ju verkar vanligt, då jag helt enkelt inte har energi till att lägga det fokus och den tid jag vill på JP och samtidigt något annat. Så har ingen personlig erfarenhet av det och känner ingen som har det heller.

Om du har energi till att lägga ner den tid som krävs för att få ut något av JP och samtidigt läsa annat vid sidan av skadar det ju inte att testa, tänker jag. Om du märker att det inte funkar så kan du ju hoppa av de andra studierna, förutsatt att du också inser att det behövs såklart.
Citera
2021-02-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oasble
Och vem är denna mytomspunna läraren?

Huvudexaminator, Björn
Citera
2021-02-10, 14:53
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baecks
Huvudexaminator, Björn
Jag vill påstå att det är allmänt känt att det är en enorm fördel, att ha undervisning med huvudexaminator. Jag fick väldigt mycket hjälp på CC med uppsatsen av examinatorn. Även när jag läste Europarätten var examinatorns elever lite väl förberedda inför tentan, dock en annan examinator.
Citera
2021-02-10, 15:14
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:

Läst 150-200% under två terminer (juristprogrammet 100% samt statsvetenskap). Var inga konstigheter förutom att seminarium kunde krocka vissa veckor. Ska tilläggas att jag inte eftersträvade "straight A's" på stats heller. Har väl ett B- i snitt där kanske. Att läsa JP på över 100% tror jag främst är möjligt på de flesta institutioner när du är inne på fördjupningskursnivå då det finns många spärrkurser annars.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2021-02-10 kl. 15:19.
Citera
2021-02-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Jag vill påstå att det är allmänt känt att det är en enorm fördel, att ha undervisning med huvudexaminator. Jag fick väldigt mycket hjälp på CC med uppsatsen av examinatorn. Även när jag läste Europarätten var examinatorns elever lite väl förberedda inför tentan, dock en annan examinator.

Av det jag har hört var det så att han under ett seminarietillfälle tog upp ett rättsfall som var mycket likt det som sedan kom på tentan. Tycker nog ändå att det är viss skillnad att få hjälp med sin uppsats och att i princip avslöja vad som kommer på tentan.
Citera
2021-02-11, 09:05
Medlem
Tja. Fråga ang t6 i Uppsala. Klarar man folkrätten med hjälp av Akehursts international law, eller bör man införskaffa ”folkrätten i nötskal”? Ser att många kursare använder sig av denna. Mycket tacksam för hjälp!
Citera
2021-02-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxz
Hejsan!
Först och främst grattis till att du kom in. En fråga bara: Sökte du in på dina gymnasiebetyg? För VG rätt igenom känns lite tunnt för att komma in på juristlinjen?

Jag har en nära kompis som pluggar till jurist i Göteborg. Där även jag studerar. Han läser sitt första år nu och han trivs mycket bra. Jag själv läser till civilingejör på chalmers. Om man skulle jämföra mängden arbete vi båda får lägga ner så upplever jag att han bara kan glassa runt. Det är i och för sig mycket att läsa och förstå, men dom läser inte några kurser parallellt utan fokuserar på en i taget. Vilket jag som läser flera samtidigt upplever som lyx.

Folket på juristlinjen vet jag inte så mycket om, men min kompis har fått rätt många nya vänner. Han själv är inte alls "snobbig" utan en helt vanlig sportkille som kommer från landsbygden. Jag själv läser dataprogrammet på chalmers, och trodde som du att det skulle vara fullt med stereotyper. Och självklart finns det sådana. Men det är bara söka sig till dem som man tycker kan motsvara en själv.

Vad gäller studieteknik kan det vara svårt att ge tips i, då det är annorlunda från person till person hur man lär sig lättast. Men generella och goda tips är:

Var alltid förberedd inför föreläsningar, övningar osv. Läs lite i kursboken om det som genomgången/övningen handlar om, gärna kvällen innan.

När du går hem från en dag i skolan, tänk: " Vad har jag lärt mig idag? " Och gå igenom i huvudet de saker du lärt dig under dagen.

Ligg i fas! slanka inte efter, för att komma ikapp är väldigt jobbigt.

Hoppas att detta gav lite svar i alla fall, och kanske stillade din ångest något.
Tänk på att delta på "nollningen" så mycket som möjligt också, det är skitskoj och det är där man får vännerna

Vem fan vill ha vänner som pysslar med den absolut mest självklara ödesbestämmande oskulds aktiviteten nollning? Aldrig någonsin har fler brudar pluggat på gymnasiet och aldrig någonsin har det varit en sådan ojämn könskvot av fler brudar än killar på universitet och aldrig någonsin har det knullats mindre på universitet, varför? Därför att killar inte beter sig män och ingen tjej suktar efter en pojke. Vill bli en av de få killarna som med enkelhet knäpper av bhs på eventuella studentfester? Umgås inte med killarna som håller på med nollning.
Citera
2021-02-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Vem fan vill ha vänner som pysslar med den absolut mest självklara ödesbestämmande oskulds aktiviteten nollning? Aldrig någonsin har fler brudar pluggat på gymnasiet och aldrig någonsin har det varit en sådan ojämn könskvot av fler brudar än killar på universitet och aldrig någonsin har det knullats mindre på universitet, varför? Därför att killar inte beter sig män och ingen tjej suktar efter en pojke. Vill bli en av de få killarna som med enkelhet knäpper av bhs på eventuella studentfester? Umgås inte med killarna som håller på med nollning.

Vill nog säga att det är exakt motsatsen än det du säger. Killarna som är faddrar är nog de som får ligga mest då de träffar folk som är osäkra och nya i staden och träffar en äldre grabb som verkar kunnig och ofta är väldigt självsäker. Sen verkar du ha en ganska ohälsosam syn på universitetet, men vad vet jag förutom att jag varit fadder några gånger?
Citera
2021-02-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
Vill nog säga att det är exakt motsatsen än det du säger. Killarna som är faddrar är nog de som får ligga mest då de träffar folk som är osäkra och nya i staden och träffar en äldre grabb som verkar kunnig och ofta är väldigt självsäker. Sen verkar du ha en ganska ohälsosam syn på universitetet, men vad vet jag förutom att jag varit fadder några gånger?

Nä finns studier som visar det jag säger, youtuba jre jordan peterson university sex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in