Citat:
Ursprungligen postat av
zakistod
Tack så hemskt mycket för detta svar, det gjorde mig faktiskt lite lugnare! Angående att läsa 150% per termin, är det något du känner till dvs känner du/har du hört någon som har gjort det?
Vad ska du läsa utöver JP, eller menar du JP på 150%? Att köra ekonomi 15 hp/termin de tre första åren är mig veterligen ganska vanligt, jag behövde enbart göra det två terminer för ek.kand - vilket även var mina två sämsta terminer på JP (nämnas bör dock att detta snarare berodde på skillnaden i studiemetod än studiebörda men i vart fall en termin hade kunnat räddats utan extra kurserna).
JP på 150% är väl möjligt i teorin och något man hör om ibland, jag har inte träffat på någon som har kört hela programmet så (om det ens är möjligt längre nu med spärrkurser - kanske med dispens?). Däremot har jag haft kursare som gått specialkurserna tidigare och således hoppat över 1-2 terminer. Detta borde inte längre vara möjligt på SU eftersom antagningen till specialkurserna har ändrats i år (rip gratis AB på specialkurserna för er som ska köra nya systemet f.ö.), hur det ser ut på andra universitet har jag ingen aning om.
Oavsett vad du avser ändras inte premissen att om du lägger ner erforderlig tid så kommer du att ha god chans på AB. Vad som avses med erforderlig tid är subjektivt, för mig är det 30-40h/vecka.