2020-01-26, 23:10
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axellr
Vad kan man förvänta sig av juristprogrammet? - något att vara beredd på, något som är extra kul osv! Vill gärna hör era historier.
Att du kommer att läsa, läsa, läsa och läsa igen mycket mer än du någonsin gjort. Tusentals sidor av rättsfall, studielitteratur osv. Du kommer att skriva pm, domar, utredningar och uppsats som kommer att ta många timmar av ditt liv de närmaste 4,5 åren. De säger att du ska lägga ner 40 timmar per vecka i 40 veckor per år på dina studier. Det blir 7200 timmar studier.

Du kommer att få aha-upplevelser och ibland kommer du att tycka att kursen suger stenhårt. Tänk då att det kommer en ny kurs snart och hoppas att den är roligare.
Citera
2020-01-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Att du kommer att läsa, läsa, läsa och läsa igen mycket mer än du någonsin gjort. Tusentals sidor av rättsfall, studielitteratur osv. Du kommer att skriva pm, domar, utredningar och uppsats som kommer att ta många timmar av ditt liv de närmaste 4,5 åren. De säger att du ska lägga ner 40 timmar per vecka i 40 veckor per år på dina studier. Det blir 7200 timmar studier.

Du kommer att få aha-upplevelser och ibland kommer du att tycka att kursen suger stenhårt. Tänk då att det kommer en ny kurs snart och hoppas att den är roligare.

Detta är väl något som man får vara förberedd på oavsett utbildning, så det är inget att försöka undvika.
Citera
2020-01-27, 12:48
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Detta är väl något som man får vara förberedd på oavsett utbildning, så det är inget att försöka undvika.
Att läsa juridik är inte som att läsa filosofi, kriminologi, nationalekonomi, engelska, pedagogik, historia eller företagsekonomi. Jag vet för att jag har läst allt + juristprogrammet. Att läsa juridik är mycket mer jobb och tankeverksamhet än allt de andra.
Citera
2020-01-27, 17:48
Medlem
Citat:
Att läsa juridik är inte som att läsa filosofi, kriminologi, nationalekonomi, engelska, pedagogik, historia eller företagsekonomi. Jag vet för att jag har läst allt + juristprogrammet. Att läsa juridik är mycket mer jobb och tankeverksamhet än allt de andra.

Om det är något man vill spendera sitt liv göra så är det väl mödan värt. Har massa frågor och så lite svar, känns som det är ett stort framtidsbeslut utan att man kan alla detaljer, bara att målet är Jurist.
Citera
2020-01-27, 17:54
Medlem
george.sthlms avatar
I början på -80 talet kom vem som helst in på juristlinjen på SU.
Bara man var behörig så kom man in.

Dock, arbetsmarknaden var katastrof. Av dom som gick alla år och fick en jur.kand så var det
bara 20 % som fick sitta ting och bli tingsmeriterade. Utan detta var du körd på arbetsmarknaden.
Resten blev i bästa fall bolagsjurister på något större företag eller i värsta fall hamnade på
Skandia eller Länsförsäkringar som skadereglerare.

Hur ser det ut idag ?
Citera
2020-01-27, 19:59
Medlem
Citat:
Vad kan man förvänta sig av juristprogrammet? - något att vara beredd på, något som är extra kul osv! Vill gärna hör era historier.
Du kan förvänta dig huvudbry inledningsvis vid läsning av texter. Jag skulle råda dig att börja läsa mycket redan nu, så är du något förberedd när du börjar. Att läsa pocketdeckare kommer dock inte hjälpa mycket. Den juridiska doktrinen är författad av mestadels 40-talister och dyl. vilka inspirerats av sina föregångare. Du kan förvänta dig komplicerade meningsuppbyggnader med dubbel-negligeringar och obsoleta ordval. EU-rätt är som bekant nyare och man skulle därför kunna förvänta sig enklare ordföljder, så är dock inte fallet. Praxisen är vanligen omskrivna i den meningsuppbyggnad som härrör från Frankrike, vilken man inte är van vid.
Citera
2020-01-27, 20:06
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Håller med. Det är helt annorlunda. Du KAN inte strunta i föreläsningar och litteratur. Framför allt: läs, läs, läs. Du måste läsa allt. Till skillnad från många program så räcker det inte att gå på föreläsningar. Du måste verkligen läsa litteraturen också.

Nu är jag tack och lov hemmafru. Men det man lärde sig på juristlinjen var av stort värde. Läs så mycket ni orkar är mitt råd. Läs tills det sitter.
Citera
2020-01-27, 23:32
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
I början på -80 talet kom vem som helst in på juristlinjen på SU.
Bara man var behörig så kom man in.

Dock, arbetsmarknaden var katastrof. Av dom som gick alla år och fick en jur.kand så var det
bara 20 % som fick sitta ting och bli tingsmeriterade. Utan detta var du körd på arbetsmarknaden.
Resten blev i bästa fall bolagsjurister på något större företag eller i värsta fall hamnade på
Skandia eller Länsförsäkringar som skadereglerare.

Hur ser det ut idag ?
Äh, nu tror jag att du överdriver.
Kunskapskraven på dagens arbetsmarknad har förändrats och juristutbildningen kan användas i många fler yrken idag. Men jag tycker att det utbildas för många jurister. Anledningen är väl att det är en billig utbildning för staten. Jämför med att utbilda en läkare, det är dyrt. Därför utbildas inte tillräckligt många och vi måste rekrytera utländska läkare från t.ex. Polen och Tyskland.
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Du kan förvänta dig huvudbry inledningsvis vid läsning av texter. Jag skulle råda dig att börja läsa mycket redan nu, så är du något förberedd när du börjar. Att läsa pocketdeckare kommer dock inte hjälpa mycket. Den juridiska doktrinen är författad av mestadels 40-talister och dyl. vilka inspirerats av sina föregångare. Du kan förvänta dig komplicerade meningsuppbyggnader med dubbel-negligeringar och obsoleta ordval. EU-rätt är som bekant nyare och man skulle därför kunna förvänta sig enklare ordföljder, så är dock inte fallet. Praxisen är vanligen omskrivna i den meningsuppbyggnad som härrör från Frankrike, vilken man inte är van vid.
Exakt så. Det är ett helt annat språk. Du kommer att behöva lära dig många nya ord, som du aldrig hört förr. Och då syftar jag inte på latinska uttryck, dom är bara kul! Iofs så tror jag att det är så med vad du än läser på universitet/högskolor, språket är annorlunda. Därför uppmanar jag alla som tänker plugga på universitet/högskola att inte nonchalera svenska i grundskolan. Jag vill påstå att svenska är det i särklass viktigaste ämnet i grundskolan. Du har så många fördelar i framtiden om du ger allt i svenskan. Du kommer att förstå texter och uppgifter så mycket enklare och kan lära dig andra saker mycket snabbare. Språk är kunskap. Kunskap är makt. Jag är maktgalen. (Haha det där får bli min slogan!)

Jag minns en gång efter en storföreläsning i företagsekonomi på SU en yngre man med invandrarbakgrund som frågade föreläsaren om råd. Han tyckte att litteraturen var jättesvår och han förstod inte mycket alls. "Det var så många svåra ord, var det verkligen nödvändigt? Fanns det ingen annan litteratur?"
Citera
2020-01-28, 00:10
Medlem
Citat:
Äh, nu tror jag att du överdriver.
Kunskapskraven på dagens arbetsmarknad har förändrats och juristutbildningen kan användas i många fler yrken idag. Men jag tycker att det utbildas för många jurister. Anledningen är väl att det är en billig utbildning för staten. Jämför med att utbilda en läkare, det är dyrt. Därför utbildas inte tillräckligt många och vi måste rekrytera utländska läkare från t.ex. Polen och Tyskland.

Exakt så. Det är ett helt annat språk. Du kommer att behöva lära dig många nya ord, som du aldrig hört förr. Och då syftar jag inte på latinska uttryck, dom är bara kul! Iofs så tror jag att det är så med vad du än läser på universitet/högskolor, språket är annorlunda. Därför uppmanar jag alla som tänker plugga på universitet/högskola att inte nonchalera svenska i grundskolan. Jag vill påstå att svenska är det i särklass viktigaste ämnet i grundskolan. Du har så många fördelar i framtiden om du ger allt i svenskan. Du kommer att förstå texter och uppgifter så mycket enklare och kan lära dig andra saker mycket snabbare. Språk är kunskap. Kunskap är makt. Jag är maktgalen. (Haha det där får bli min slogan!)

Jag minns en gång efter en storföreläsning i företagsekonomi på SU en yngre man med invandrarbakgrund som frågade föreläsaren om råd. Han tyckte att litteraturen var jättesvår och han förstod inte mycket alls. "Det var så många svåra ord, var det verkligen nödvändigt? Fanns det ingen annan litteratur?"

Instämmer! Jag har efter att ha simmat i denna tråden och haft någon sorts hat/kärlek till juristprogrammet precis börjat på T1. Hoppas på intressant jobb sen.
Citera
2020-01-28, 11:49
Medlem
Citat:

Mitt bästa tips är att vara försiktig med att lyssna på andra och jämföra sig med andra studenter. Såg tex att du fått ett svar i tråden att du ska förvänta dig att läsa massvis med texter, kurslitteratur, rättsfall och lägga 40h/veckan på plugg. Det är säkert en sanning för många, men absolut inte alla. Jag vet många som knappt öppnat en kursbok på programmet och som snarare läser halvtid.

Förvänta dig helt enkelt inte att det finns ett sätt att plugga utan hitta ditt egna. Vissa gillar att noga läsa varenda sida i varje bok, andra gillar att gå på föreläsningar, andra förlitar sig på andras anteckningar, andra gillar att bokstavligt talat googla sig fram till svar. Inget sätt är mer rätt än något annat. Testa dig fram! Jämför dig inte med andra, varken vad gäller tid eller studieteknik.

Edit: Såg även att du fått en rekommendation om att redan nu börja läsa komplicerade texter. Det tycker jag verkligen inte att man behöver göra. Väljer du att läsa kurslitteraturen kommer du snabbt komma in i det. Vissa texter är absolut obegripligt svåra, men det mesta är inte det.
Senast redigerad av jxb 2020-01-28 kl. 11:52.
Citera
2020-01-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Håller med. Det är helt annorlunda. Du KAN inte strunta i föreläsningar och litteratur. Framför allt: läs, läs, läs. Du måste läsa allt. Till skillnad från många program så räcker det inte att gå på föreläsningar. Du måste verkligen läsa litteraturen också.

Nu är jag tack och lov hemmafru. Men det man lärde sig på juristlinjen var av stort värde. Läs så mycket ni orkar är mitt råd. Läs tills det sitter.

Att uttrycka sig såhär generellt är fruktansvärt onödigt. Alla är olika. Merparten av mina klasskamrater går överhuvudtaget inte på föreläsningar. De är i princip sedan andra terminen alltid halvfullt. Vissa erkänt duktiga föreläsare lockar fler, vissa erkänt sämre, då kan vi vara nere på ett tiotal. För de som går på föreläsningarna är de naturligtvis oerhört givande, och ett sätt att lära sig massor. Men andra klarar sig på andra sätt. Vad gäller att läsa allt vågar jag även påstå att det är ytterst få som gör det. Många läser naturligtvis flyktigt genom de flesta böcker, men många jag känner har mest använt böckerna som uppslagsverk. Vissa läser inte alls kurslitteraturen.

Slutsatsen, det finns inget ett sätt man "måste" plugga på för att gå på juristprogrammet. Av egen erfarenhet vet jag att man definitivt "kan" strunta i föreläsningar och litteratur. Inte för att det något som passar alla, men det går alldeles utmärkt om det något som passar en själv. Det är väldigt dumt att utgå från egna erfarenheter och få nya studenter att tro att något är det enda sättet att plugga på.
Citera
2020-01-28, 12:33
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Att uttrycka sig såhär generellt är fruktansvärt onödigt. Alla är olika.
Jo, men Axellr frågade och fick ett svar från svararen. "Alla är olika" vet nog Axellr om, det finns säkert 1000 olika svar på alla frågor. Men poängen är att några bemödade sig med att svara utifrån sitt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in