Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Fast det där argumentet håller inte har jag redan förklarat..
Hur bekvämt tror du det var med trådsmala korsetter när det var populärt? Hur bekvämt tror du det är att svälta sig? Hur bekvämt är det med för trånga jeans? Hur bekvämt är det att vara ute i för kalla men snygga kläder? Etc etc etc...
Även argumtenrt att man inte vill vara snygg för andra utan enbart för din egen skull eller sin mans skull är ju lite löjligt, som att man skulle bara helt immun mot samhällets normer...
Det finns alltid kvinnor som gör som alla andra och utsätter sig för att bli skadade och dö på kuppen (skönhetsoperationer), färga sitt hår och få allergiska reaktioner eller tatuera sig och ångra sig 5 år senare. Och så finns det vi andra. Jag t ex sminkar mig inte. Har aldrig varit intresserad av att göra som alla andra och följa samhällets normer. Har ingen tv eller radio, har aldrig druckit alkohol etc. Jag förstår helt enkelt inte varför jag ska ha på mig fullständigt obekväma klädesplagg för att samhället eller män kräver det. Men jag äger å andra sidan inga sweatpants/joggingbyxor. Det känns för myspys för mig.
Korsetter bars inte av alla och inte under alla perioder.
Citat:
Even as it gained popularity, the corset was not worn by everyone. Mary, Queen of Scots, for example, did not wear a corset.[9] During the reign of Louis XV of France and again during the French Revolution, the corset went out of style, as the fashions were simpler.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_corsets
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Ah jag skulle skicka PM till dig men du kunde inte ta emot för att du har full inkorg!
Ska försöka tömma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Därför använder man jeans väldigt sällan. Korsett använde jag sist när jag var typ...20 år.
Man kanske har en kort period som tjej/ung kvinna då man kör med sånt trots att det är obekvämt, men det växer man ifrån rätt snabbt.
Sen är klåda nånting annat än att det enbart är obekvämt!
Jag håller med dig. Det är oftast unga tjejer som klär sig obekvämt i tygskor utan strumpor på vintern, korta jackor med en bit av magen framme när det är kallt, inga vantar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Jag pratar ur ett historiskt perspektiv.
På 1600talet dog folk av korsetter, det hindrade inte dom ifrån att bära dom. Och jag vågar påstå att döden övertrumfar lite klåda...
Mode bryr sig liksom inte om vad som är bekvämt eller praktiskt, är det trendigt så kommer det att användas helt enkelt.
Därför är slutsatsen att enda anledningen att kvinnor så sällan har nätstrumpor beror på att det inte är trendigt just nu.
Just nätstrumpor har aldrig någonsin varit modernt bland vanligt folk. Strippor, prostituerade och porrstjärnor har haft såna som arbetskläder. Och vissa ungdomsgrupper. Och så alla som haft såna i sängkammaren. Men jag har aldrig sett såna ute bland vanligt folk. Nu bor jag inte i Sthlm där folk kan ha på sig gud vet vad för att få synas, men standardkvinnan i Sverige har aldrig haft på sig nätstrumpor till vardags.