2020-01-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Om det är BO som ringt banken och tagit bort spärrarna måste dom levt till på måndag då en väninna pratade med kvinnan fredag kväll och då va allt som vanligt, eller går det ringa banken på helg och göra detta?
Undrar när mördarna kom, kväll/natt/morgon?
Här väl inte framkommit att det är ett inbrott, tex uppbruten dörr/ trasigt fönster ?

Känns som ett vidrigt och utdraget brott med mycket våld inblandat, måtte polisen lösa detta.

Den bank där jag är kund, kan jag ringa deras Telefonbank dygnet runt,
alla veckodagar, vardagar samt helger.

I Telefonbanken kan jag alltid välja mellan att få personlig service eller
använda mig av deras automatiska tjänster. Inloggning krävs givetvis.
Citera
2020-01-26, 11:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det kommer säkert att komma flera fantasifulla uppgifter betr. Bo.s kontakt med sina bekanta. Likaså betr. mannens ekonomiska förehavanden, med sina fastigheter mm.
Detta samtidigt som det är nyhetstorka i caset.
Vad inbrytarna/ rånarna/ mördarna egentligen tagit reda på före sina ogärningar, det har vi ju ingen aaning om;-)

Nej, vi vet väldigt lite. Och det mesta blir ju spekulationer utifrån det där "väldigt lilla".
Och därför är det viktigt att klamra sig fast vid det som vi vet, och hålla oss till källor.

Vad vi vet är att hon skulle ha spelat en match på lördag kl 10, och då fick de ett sms en timme innan att hon skulle utebli pga magsjuka. Det blir alltså vid 09 lördag.

Enligt spelschemat har hon spelat match under veckan, senast onsdagen.
Enligt tråduppgift (@terrieterrie) jobbade hon i Vallentuna sedan flera år. Kanske jobbade hon fredagen?

Efter sms:et till tenniskompisen, fick de alltså inte kontakt med henne.

Så går hela helgen och även måndagen:

Expressen:
"– På tisdagen var det ett par som var ute vid deras hus. Dörren var låst och bilen var borta. Vi hoppades att det var något naturligt. Dagen efter fick vi veta att hon inte hade varit på jobbet heller och då var det en av oss som ringde polisen, säger Niclas Berglund."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinnans-oroande-sms-fore-mordet-/

Hur såg kvinnans arbetsschema ut?

Hur kommer det sig att de inte reagerar fast det har gått flera dagar? Eller det kanske de gjorde? Ringde de mannen? De flesta arbetsgivare brukar ju ha kontaktuppgifter för just nödsituationer. Kanske lämnade hon uppgifterna enbart till mannen?
Citera
2020-01-26, 11:10
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Kan gissa på att polisen just nu sitter o nystar i om offren uträttat massa internet-bankärenden under de sista dagarna de levde-är väl kanske en uppgift som kan dra ut på tiden om de haft olika banker?
Eller går sånt snabbt och smidigt? Hade kåken fiberuppkoppling förresten?
Citera
2020-01-26, 11:18
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det där med att en väninna pratade med henne på fredag kväll, det har jag helt missat. Det enda jag läst om just väninna är det här från Mitti Vallentuna, dvs att hon hade kontakt med henne en vecka innan mordet:

"Hon tycker inte att hennes vän betett sig på märkligt sätt tiden före mordet.

– Jag uppfattade aldrig något som avvikande eller så. Allt var normalt. Sista sms:et jag fick var en vecka innan det hände. En annan vän som bor i närheten av henne pratade med henne på kvällen dagen efter.
"
Vart får du fredag kväll ifrån?
Citera
2020-01-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Den bank där jag är kund, kan jag ringa deras Telefonbank dygnet runt,
alla veckodagar, vardagar samt helger.

I Telefonbanken kan jag alltid välja mellan att få personlig service eller
använda mig av deras automatiska tjänster. Inloggning krävs givetvis.

Okej då hölls dom nog inte fången till måndag iaf, förmodligen mördade på lördag em då det känns tveksamt om mördarna skulle tagit BOs bil och kört iväg i dagsljus. Men de är klart kan man mörda två människor så tänker man nog inte som vanligt folk.
Citera
2020-01-26, 11:25
Medlem
Citat:
Det där med att en väninna pratade med henne på fredag kväll, det har jag helt missat. Det enda jag läst om just väninna är det här från Mitti Vallentuna, dvs att hon hade kontakt med henne en vecka innan mordet:

Kommer inte ihåg om det bara citerades i tråden eller om jag klickade på länk, va för någon dag sedan och är rätt säker på att det va någon väninna som pratat med kvinnan fredag kväll.
Citera
2020-01-26, 11:34
Medlem
notknapparens avatar
På tal om banköverföringar läste jag just om den liga som härjat i södra Sverige och rånat ensliga gårdar. En av de drabbade var en greve.

De har slagit till vid minst fyra tillfällen och ett vittne berättar:

"Ligan har vid några tillfällen bestått av två män och en kvinna.

– Hon tog en av mina köksknivar och hotade sticka mig om jag inte berättade var bankdosan var, har en drabbad tidigare berättat för Kvällsposten"

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/sa-lurade-carl-piper-ranarna-vid-slottet/

Polisen i Österlen skriver på sin hemsida på facebook 21/1-20:
"Varning för personer som kommer till gårdar på Österlen.

Ofta avsides belägna gårdar där man kommer med bil och kör in på gårdsplanen.

Personerna som kommer kan uppfattas som aggressiva och envetna i sitt sätt och försöker komma in i bostaden. Senast igår skedde en incident på en gård i Borrby. Liknande händelser har inträffat i Trelleborg och Tomelilla.

SLÄPP INTE IN NÅGRA PERSONER, RING POLISEN 112 OM NI DRABBAS AV OVANSTÅENDE.
"

Forts från artikeln:
[...]
" Men tillvägagångssätten är snarlika och enligt polisen framstår det som att rånarna har god kännedom om platserna som de slår till mot."[...]
"De här personerna har visat att de är beredda att ta till våld och de är aggressiva i sitt beteende."[...]
"– När det kommer till de här rånen ser vi att de försöker ta sådant som är enkelt att få med sig. Det kan vara kontanter och guld. "[...]
"Tidigare har liknande grova rån ute på landsbygden ofta slutat med att stöldgodset förs ut från Sverige. Därför pågår även ett myndighetsöverskridande samarbete mellan polis, Tullverket och gränspoliser för att sätta stoppa för rånligans framfart.
"

Här är ett exempel som visar hur tillvägagångssättet är och hur aggressiva de är (också från artikel ovan):

Från kvällsposten 23/1-20:
Citera
2020-01-26, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Vart får du fredag kväll ifrån?

Det var just det jag frågade 2:an om. Så här skriver skribenten:

[...] "då en väninna pratade med kvinnan fredag kväll och då va allt som vanligt,[...]"

https://www.flashback.org/sp70049022
Citera
2020-01-26, 11:47
Medlem
5549s avatar
Citat:
Det var just det jag frågade 2:an om. Så här skriver skribenten:

[...] "då en väninna pratade med kvinnan fredag kväll och då va allt som vanligt,[...]"

https://www.flashback.org/sp70049022
Jaså okej, då är jag med.

Fredag natt/lördag morgon är troligtvis då som GM har tagit sig in i huset, det gissar jag oaktat telefonsamtal.
Citera
2020-01-26, 12:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Kommer inte ihåg om det bara citerades i tråden eller om jag klickade på länk, va för någon dag sedan och är rätt säker på att det va någon väninna som pratat med kvinnan fredag kväll.

Du kan inte ha blandat ihop med det citat som jag länkade till?
Citera
2020-01-26, 13:05
Medlem
terrieterries avatar
Citat:

"Hon tycker inte att hennes vän betett sig på märkligt sätt tiden före mordet.

– Jag uppfattade aldrig något som avvikande eller så. Allt var normalt. Sista sms:et jag fick var en vecka innan det hände. En annan vän som bor i närheten av henne pratade med henne på kvällen dagen efter.
"

https://mitti.se/nyheter/vannen-mordade-kvinnan/?omrade=upplandsvasby

Och Expressen:
"En timme innan den första matchen fick hennes medspelare ett kortfattat sms om att hon var magsjuk. Efter det lämnades alla kontaktförsök från tenniskamraterna obesvarade."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinnans-oroande-sms-fore-mordet-/
Hon hade kontakt med sin tennispartner senast på fredag kväll. Sedan kom sms:et till samma person morgonen efter. Egendomligt nog så fick jag en like från henne på lördag förmiddag på en bild jag lagt ut på facebook. Jag får inte ihop det där för enligt facebook gillade hon bilden strax före elva på lördagen men det stämmer ju inte med övriga uppgifter. Kan det ha varit mördarna som var inne där? Men det verkar ju också helt befängt.
Citera
2020-01-26, 13:17
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Hon hade kontakt med sin tennispartner senast på fredag kväll. Sedan kom sms:et till samma person morgonen efter. Egendomligt nog så fick jag en like från henne på lördag förmiddag på en bild jag lagt ut på facebook. Jag får inte ihop det där för enligt facebook gillade hon bilden strax före elva på lördagen men det stämmer ju inte med övriga uppgifter. Kan det ha varit mördarna som var inne där? Men det verkar ju också helt befängt.

Å andra sidan är ju det nästan enda förklaringen. Jag tror på ett utdraget förlopp och det skulle vara så att man först sms:at. Sen öppnat facebookappen och sett en ny bild. Tryckt like för att visa att allt är normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in