2020-01-25, 23:25
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Överskottet från försäljningen av fastigheten går in på ett konto som man sedan placerar i bättre avkastning.
Frågan är hur belånad fastigheten var. I teorin kan banken ha tagit hela slanten och BO inte fått ett öre.

Det låter inte som en bra teori. Hur kan en fastighet vara högt belånad när ägaren lever på hyresintäkter? Det krävs inkomster för att ha höga lån. Skulle någon maxbelåna denna fastighet skulle det inte vara lönsamt med uthyrning, med stor sannolikhet. Nej, denna verksamhet förutsätter låg belåning.

Jag skulle vilja höra en rimlig förklaring hur belåningen skulle vara högre än låga tvåsiffriga belopp.
Citera
2020-01-25, 23:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Javisst det låter ju logiskt, men 950.000 är ju ändå en rätt hyfsad slant. Men frågan är ju egentligen inte hur vårt banksystem fungerar, utan snarare hur GM trodde att det fungerade. Kanske just därför det slutade med mord. GM trodde sig blivit lurade medans BO inte kunde få ut mera pengar.

Jag tror att de flesta banker har gränser för hur stora belopp som får överföras per dag.

Det kan absolut vara som du tror, att gm trodde att det fungerade på ett sätt, men att det inte gick. Och att det var därför de fick både lida och sota med sina liv.

Jag minns att Edvin i Mantorpsfallet (dubbelmord) verkade ha försökt med överföringar från parets konton och uttag på bankomat.
Han hade inte kollat upp ordentligt hur det funkade, så det slutade med att han fick en betydligt mindre summa med sig från bankomaten än han hade tänkt sig. Minns inte längre summan som han överförde mellan kontona, hur Edvin överförde summor mellan parets konton eller hur det var fördelat mellan dom. Men tror att maxgränsen för uttag i bankomaten var 15.000:-/kort/vecka. Det blev något fel i hans beräkningar, så han kunde hur som helst inte få ut mer än det. Sedan gjorde han någon miss genom att försöka ta ut mer än maxgränsen, så han nekades uttag. Något sådant.
Citera
2020-01-25, 23:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Överskottet från försäljningen av fastigheten går in på ett konto som man sedan placerar i bättre avkastning.
Frågan är hur belånad fastigheten var. I teorin kan banken ha tagit hela slanten och BO inte fått ett öre.

Hade han inte bott länge på sin gård? Kanske inte var belånad så mycket längre?
Så kan han ha gjort (bästa sparsättet), betalat av kvarstående lån.

Men hela 14 miljoner (minus reavinstskatt), det tror jag inte att den nuvarande fastigheten kunde ha kvar att betala av.
Citera
2020-01-25, 23:52
Medlem
Vi får anta att en miljon per dag kan överföras från storbankerna. Nischbankerna kan sakna spärrar. Men i och med att brottet inte upptäcktes efter flera dagar kan en miljon per dag och per bank BO hade pengar i ha överförts från storbankerna. Hade BO också företagskonto på samma bank så finns ju möjligheter att större belopp kan ha försvunnit.

Rent teoretiskt.
Citera
2020-01-25, 23:53
Medlem
Citat:
Om vi betänker att det var en släktgård så skulle jag tro att den är fullbetald sedan många år tillbaka. Jag får för mig att han ärvde den, inte köpte den. 22% i skatt på 14 mille ger ca 11 miljoner netto. Han hade bott länge i den lilla fastigheten han bodde i nu. Och jag är säker på att även den är betald. Svårt att veta dock. Men om han hade lån kvar där, så var det inte några miljoner i alla fall.
Senast redigerad av Picasso2 2020-01-25 kl. 23:55.
Citera
2020-01-25, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Det låter inte som en bra teori. Hur kan en fastighet vara högt belånad när ägaren lever på hyresintäkter? Det krävs inkomster för att ha höga lån. Skulle någon maxbelåna denna fastighet skulle det inte vara lönsamt med uthyrning, med stor sannolikhet. Nej, denna verksamhet förutsätter låg belåning.

Jag skulle vilja höra en rimlig förklaring hur belåningen skulle vara högre än låga tvåsiffriga belopp.
Har du hyresintäkter kan du belåna fastigheten mycket högt om den ligger i bolag. Men hur som kan du låna på en kåk upp till skorsten så länge du sköter amorteringarna.
Citera
2020-01-26, 00:05
Medlem
Citat:
Har du hyresintäkter kan du belåna fastigheten mycket högt om den ligger i bolag. Men hur som kan du låna på en kåk upp till skorsten så länge du sköter amorteringarna.

Nja den ligger avsides, går ej att belåna högt. Dessutom behövs inkomster på nån miljon för att maxbelåna vare sig det är i bolag eller privat.

Han har haft gården länge och den har gått upp massor i värde. Finns inga tecken på att han har spenderat pengar.
Citera
2020-01-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Ja, jag har sett att lägenheten har varit på tal i tråden men har inte orkat kommentera tidigare. Jag är helt förkrossad av det som har hänt, liksom flera andra av hennes vänner.

Ja, det är ohyggligt. Så fruktansvärt att min hjärna ibland säger till mig att det inte har hänt. Fast jag vet att det har hänt så drabbas jag ändå av känslor av overklighet som om allt bara var en ond dröm. Kvällarna och nätterna är värst.
Ja, måtte de få fast dem! Det är det enda vi har att hoppas på, även om utsikterna är små. De hade ju många dygn på sig att försvinna ur landet.
Tack för att du ändå skriver här och bringar lite klarhet. Ett fruktansvärt dåd. Någon/några har tagit sig friheten att troligen för pengar släcka andra människors liv. Jag som inte kände dem känner en otroligt sorg och ilska över vad som skett. Grundtryggheten rubbas. Hur ni känner, vars vänner blivit mördande av empatilösa mördare, kan jag knappt föreställa mig. All styrka till er! 🙏
Citera
2020-01-26, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Vi vet ju inte om det fanns flera konton. Men i varje fall kan man ta bort spärrar via telefonsamtal och telefonkoden till banken. Företagskonton har andra beloppstak. Att det går att föra ut ansenliga belopp behöver vi inte ifrågasätta.

Om det är BO som ringt banken och tagit bort spärrarna måste dom levt till på måndag då en väninna pratade med kvinnan fredag kväll och då va allt som vanligt, eller går det ringa banken på helg och göra detta?
Undrar när mördarna kom, kväll/natt/morgon?
Här väl inte framkommit att det är ett inbrott, tex uppbruten dörr/ trasigt fönster ?

Känns som ett vidrigt och utdraget brott med mycket våld inblandat, måtte polisen lösa detta.
Citera
2020-01-26, 09:10
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Tack för att du ändå skriver här och bringar lite klarhet. Ett fruktansvärt dåd. Någon/några har tagit sig friheten att troligen för pengar släcka andra människors liv. Jag som inte kände dem känner en otroligt sorg och ilska över vad som skett. Grundtryggheten rubbas. Hur ni känner, vars vänner blivit mördande av empatilösa mördare, kan jag knappt föreställa mig. All styrka till er! 🙏
Tack! Vi behöver all styrka vi kan uppamma. Vi kämpar oss igenom dagarna och känner också både sorg, ångest, ilska och hat.
Har svårt att se att livet någonsin ska gå tillbaka till att kännas som förut.
Citera
2020-01-26, 10:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Om det är BO som ringt banken och tagit bort spärrarna måste dom levt till på måndag då en väninna pratade med kvinnan fredag kväll och då va allt som vanligt, eller går det ringa banken på helg och göra detta?
Undrar när mördarna kom, kväll/natt/morgon?
Här väl inte framkommit att det är ett inbrott, tex uppbruten dörr/ trasigt fönster ?

Känns som ett vidrigt och utdraget brott med mycket våld inblandat, måtte polisen lösa detta.

Det där med att en väninna pratade med henne på fredag kväll, det har jag helt missat. Det enda jag läst om just väninna är det här från Mitti Vallentuna, dvs att hon hade kontakt med henne en vecka innan mordet:

"Hon tycker inte att hennes vän betett sig på märkligt sätt tiden före mordet.

– Jag uppfattade aldrig något som avvikande eller så. Allt var normalt. Sista sms:et jag fick var en vecka innan det hände. En annan vän som bor i närheten av henne pratade med henne på kvällen dagen efter.
"

https://mitti.se/nyheter/vannen-mordade-kvinnan/?omrade=upplandsvasby

Och Expressen:
"En timme innan den första matchen fick hennes medspelare ett kortfattat sms om att hon var magsjuk. Efter det lämnades alla kontaktförsök från tenniskamraterna obesvarade."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinnans-oroande-sms-fore-mordet-/
Citera
2020-01-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det där med att en väninna pratade med henne på fredag kväll, det har jag helt missat. Det enda jag läst om just väninna är det här från Mitti Vallentuna, dvs att hon hade kontakt med henne en vecka innan mordet:

"Hon tycker inte att hennes vän betett sig på märkligt sätt tiden före mordet.

– Jag uppfattade aldrig något som avvikande eller så. Allt var normalt. Sista sms:et jag fick var en vecka innan det hände. En annan vän som bor i närheten av henne pratade med henne på kvällen dagen efter.
"

https://mitti.se/nyheter/vannen-mordade-kvinnan/?omrade=upplandsvasby

Och Expressen:
"En timme innan den första matchen fick hennes medspelare ett kortfattat sms om att hon var magsjuk. Efter det lämnades alla kontaktförsök från tenniskamraterna obesvarade."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinnans-oroande-sms-fore-mordet-/
Det kommer säkert att komma flera fantasifulla uppgifter betr. Bo.s kontakt med sina bekanta. Likaså betr. mannens ekonomiska förehavanden, med sina fastigheter mm.
Detta samtidigt som det är nyhetstorka i caset.
Vad inbrytarna/ rånarna/ mördarna egentligen tagit reda på före sina ogärningar, det har vi ju ingen aaning om;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in