Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Har du fakta på detta?
Någon länk som stödjer ditt påstående?
Det är min egen kunskap från mitt eget företag, jag anlitar och har anlitat båda. Jag är en medium-kund och postar för 150k per år sedan 25 år. Att hitta öppen information på nätet om slutna kundpriser tror jag inte du kan, du måste fråga företag som anlitat båda. men nu har jag avtal där DHL 3 kg kostar 48 kr. Som exempel kostar mig Postnord brev 2kg skrymmande 68 kr + MOMS, dvs 20 kr dyrare. Och då har DHL spårning och liten försäkring.
Jag har hört för 10 år sedan att posten utnyttjar sina mediumkunder för att de riktigt stora kunderna som Halens postorder m.m. hade så extremt bra avtal att posten gick med förlust på dem. Läget är liknande i USA, USPS har gått med förlust i 16 år eftersom de varit så dumma att de gett nästan gratis porto till amazon. Statliga bolag i Sverige och USA kan varken sätta priset till små kunder, mediumkunder, eller stora kunder.
Eftersom jag har riktigt lång erfarenhet av posten kan jag säga att 2 kg paket kostade ca 15 kr 1987. Posten var otroligt billiga och effektiva på den tiden och fanns överallt. Sedan hände något. Jag minns t.ex när de köpte in sorteringsmaskiner för brev som kostade 1 miljard kronor på 1990-talet, utan att ens fungera. Sedan har det gått rakt neråt.