2020-01-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Både Postverket, Posten och Postnord har alla varit statliga.

Ja, du menar på den tiden Posten fungerade ja. När de hade att tillgodose kundens behov i första hand, och inte att tjäna pengar som nummer ett?
Citera
2020-01-24, 18:41
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Du måste vara en av mycket få som anser att skola, vård och omsorg förbättrats

Den statliga delen har blivit mycket sämre - den privata delen bättre än den statliga någonsin var.
Citera
2020-01-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Ja, du menar på den tiden Posten fungerade ja. När de hade att tillgodose kundens behov i första hand, och inte att tjäna pengar som nummer ett?
Likafullt statlig inrättning hela tiden.
Citera
2020-01-24, 22:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Den statliga delen har blivit mycket sämre - den privata delen bättre än den statliga någonsin var.

Bara där den finns. Postverket fanns i hela Sverige.
Citera
2020-01-26, 11:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Nej. Däremot saknar jag posten.
Jag saknar ett samhälle som går ut på att förbättra samhället (hela befolkningen) istället för att bara förbättra för adeln (politiker, näringslivsgrupper, myndighetstoppar).

Det är helt obegripligt att högertrollen här inne har mage att fortsätta försöka luras om att privatiseringar gynnar befolkningen.
Nej, alliansens mardrömspolitik har rövknullat stora delar av befolkningen och misären väntas eskalera ännu mer.

Ironiskt nog den misär och samhällsuppluckring som har lett många till SD och som ironiskt (tragiskt?) nog kallar det vänsterpolitik. Försök se träden och skogen. Högerpolitik är avsky för samhällelig välfärd såsom skola, sjukvård, kollektivtrafik, pensioner. Det är det vi ser resultatet av nu.

Vi är med i en organisation (EU) som säger att allt som går att privatisera ska privatiseras. Spelar ingen roll att trygghet, välfärd, tillit och medkänsla för din nästa förpassas nerför någon kloak. Spelar ingen roll att skolan blev ännu sämre efter privatiseringarna och nu är på en bana att bli som vissa öststaters skola om 20 år.

Fuck you alla klappmongon som röstar höger och sen gnäller över att samhällsinstitutioner blir utsålda och sen helt värdelösa.
Fuck you sossarna som är så jävla värdelösa och sånt girigt maktparti att varken klappmongon eller annat folk har något alternativ än att inte rösta på er.

Och framförallt Fuck you marknadsliberalism, din värdelösa jävla skitpolitik som driver människor i fattigdom, till utanförskap, som kvalitetsförsämrar ju djupare ditt bett går.
Kvar står de utsugna människorna och undrar vad fan som hände.
Varför dog faster i väntrummet på sjukhuset?
Varför finns det ghetto i Sverige? Varför smusslas våra skattepengar ut ur landet av islamister? Och av svenska företag? Varför är outbildade rumäner här och jobbar i svensk sjukvård (UG igår)? Osv osv.
Du har missuppfattat allt. När tvärtom paket-marknaden tilläts för fler företag, det blev fri marknad, så kom DHL och Schenker och fixade fram paketen för halva priset jämfört med postnord. Kunderna är dessutom nöjdare, som kan hämta ut 7 dar i veckan. Paketen kommer fram snabbare. Färre felleveranser. Allt detta är helt sant, jag är själv kund hos båda sedan snart 30 år. Dina drömmar om en statlig partner som levererar paket billigt och i tid är just bara drömmar. Det är den fira marknaden som gör det.
Citera
2020-01-26, 11:47
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Skolan måste bedömas i sin helhet.
Citera
2020-01-26, 15:48
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Skolan måste bedömas i sin helhet.

Varför det?
Citera
2020-01-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har missuppfattat allt. När tvärtom paket-marknaden tilläts för fler företag, det blev fri marknad, så kom DHL och Schenker och fixade fram paketen för halva priset jämfört med postnord. Kunderna är dessutom nöjdare, som kan hämta ut 7 dar i veckan. Paketen kommer fram snabbare. Färre felleveranser. Allt detta är helt sant, jag är själv kund hos båda sedan snart 30 år. Dina drömmar om en statlig partner som levererar paket billigt och i tid är just bara drömmar. Det är den fira marknaden som gör det.
Har du fakta på detta?
Någon länk som stödjer ditt påstående?
Citera
2020-01-26, 16:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Har du fakta på detta?
Någon länk som stödjer ditt påstående?
Det är min egen kunskap från mitt eget företag, jag anlitar och har anlitat båda. Jag är en medium-kund och postar för 150k per år sedan 25 år. Att hitta öppen information på nätet om slutna kundpriser tror jag inte du kan, du måste fråga företag som anlitat båda. men nu har jag avtal där DHL 3 kg kostar 48 kr. Som exempel kostar mig Postnord brev 2kg skrymmande 68 kr + MOMS, dvs 20 kr dyrare. Och då har DHL spårning och liten försäkring.

Jag har hört för 10 år sedan att posten utnyttjar sina mediumkunder för att de riktigt stora kunderna som Halens postorder m.m. hade så extremt bra avtal att posten gick med förlust på dem. Läget är liknande i USA, USPS har gått med förlust i 16 år eftersom de varit så dumma att de gett nästan gratis porto till amazon. Statliga bolag i Sverige och USA kan varken sätta priset till små kunder, mediumkunder, eller stora kunder.

Eftersom jag har riktigt lång erfarenhet av posten kan jag säga att 2 kg paket kostade ca 15 kr 1987. Posten var otroligt billiga och effektiva på den tiden och fanns överallt. Sedan hände något. Jag minns t.ex när de köpte in sorteringsmaskiner för brev som kostade 1 miljard kronor på 1990-talet, utan att ens fungera. Sedan har det gått rakt neråt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-26 kl. 16:37.
Citera
2020-01-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är min egen kunskap från mitt eget företag, jag anlitar och har anlitat båda. Jag är en medium-kund och postar för 150k per år sedan 25 år. Att hitta öppen information på nätet om slutna kundpriser tror jag inte du kan, du måste fråga företag som anlitat båda. men nu har jag avtal där DHL 3 kg kostar 48 kr. Som exempel kostar mig Postnord brev 2kg skrymmande 68 kr + MOMS, dvs 20 kr dyrare. Och då har DHL spårning och liten försäkring.

Jag har hört för 10 år sedan att posten utnyttjar sina mediumkunder för att de riktigt stora kunderna som Halens postorder m.m. hade så extremt bra avtal att posten gick med förlust på dem. Läget är liknande i USA, USPS har gått med förlust i 16 år eftersom de varit så dumma att de gett nästan gratis porto till amazon. Statliga bolag i Sverige och USA kan varken sätta priset till små kunder, mediumkunder, eller stora kunder.

Eftersom jag har riktigt lång erfarenhet av posten kan jag säga att 2 kg paket kostade ca 15 kr 1987. Posten var otroligt billiga och effektiva på den tiden och fanns överallt. Sedan hände något. Jag minns t.ex när de köpte in sorteringsmaskiner för brev som kostade 1 miljard kronor på 1990-talet, utan att ens fungera. Sedan har det gått rakt neråt.

Läste inte längre än hit.

Att fördöma (eller för den del berömma) företag generellt på EN (1) kund som basis är inte att ha ett bra faktaunderlag..................................... ....även om jag kan förstå att den kund som blir drabbad är missnöjd.

Nä, kom med relevanta siffror om du ska ha någon tyngd och trovärdighet bakom dina ord.
Senast redigerad av smokieknife 2020-01-26 kl. 16:46.
Citera
2020-01-26, 18:30
Medlem
Maud Olofssons affärer som Näringsminister har kostat de svenska skattebetalarna ofattbara summor. Maud Olofsson var av obegriplig anledning stolt över att ha skapat Postnord. När Maud Olofsson slog ihop de båda Postverken så blev hon däremot totallurad av danskarna. I någon form av storhetsvansinne ville hon skapa något som någon form av monument efter henne men som istället blev till ett stort fiasko.
Citera
2020-01-28, 08:40
Avslutad
Man kan fråga sig varför clownen Maud Olofsson sålde ut Posten som fungerade så bra fram till 09
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in