2020-01-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Jag har märkt att personer som förnekar att människans aktiviteter bidrar till den globala uppvärmningen kan förvånansvärt lite om hur forskning bedrivs och hur man avgör vilken forskning som är pålitlig.

För att en studie ska ha någon form av tyngd så krävs det att studien är peer reviewed och publicerad i en ansedd vetenskaplig tidskrift. Men det räcker så klart inte för att bevisa någonting. Det är först när resultaten i studien har replikerats av flera oberoende forskarteam som man i allt högre grad kan kalla resultaten för "fakta".

Klimatförnekare förkastar ju som bekant mycket forskning, men vilken hänsyn tar de till om studierna de förkastar är peer reviewed eller replikerade? Och har förnekarna kunskapen att bedöma trovärdigheten hos de vetenskapliga tidskrifter som studierna publicerats i?

Förstår sig Miljöpartiet och regeringen inte på forskningen eller är det Lennart Bengtsson efter ett helt liv av klimatforskning som inte förstår.

Det är ju egentligen ganska tokigt om Sverige lägger ned kärnkraften, snarare kan vi bygga ut kärnkraft och till exempel exportera till Polen som idag huvudsakligen använder kol menar Lennart Bengtsson

Konstaterar att MiljöpartistErnst inte vill svara på min fråga.

Men Miljöpartister är mästare på kapitalförstörelse och klimattrams.
Citera
2020-01-25, 12:39
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Förstår sig Miljöpartiet och regeringen inte på forskningen eller är det Lennart Bengtsson efter ett helt liv av klimatforskning som inte förstår.

Det är ju egentligen ganska tokigt om Sverige lägger ned kärnkraften, snarare kan vi bygga ut kärnkraft och till exempel exportera till Polen som idag huvudsakligen använder kol menar Lennart Bengtsson

Konstaterar att MiljöpartistErnst inte vill svara på min fråga.

Men Miljöpartister är mästare på kapitalförstörelse och klimattrams.
Jag tycker det är anmärkningsvärt hur klimatfrågan används som argument för kärnkraft av klimatförnekare. Vilket klimatproblem är det kärnkraften ska vara en dellösning i, när man inte erkänner klimatproblemen som just kärnkraften ska vara med att lösa?
Citera
2020-01-25, 12:44
Medlem
" förnekare" är oftast dem som kan hitta och lyssna på information som man tagit fram, inte som majoriteten zombies som finns i västvärlden som tror på greta och det Media och marionetterna pratar om ( som rockefeller genom olika kanaler betalar för utförda tjänster)

T.ex Familjen Rockefeller pratade om hur man skulle använda klimatet för att kontrollera folk redan på 50talet..
Citera
2020-01-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag tycker det är anmärkningsvärt hur klimatfrågan används som argument för kärnkraft av klimatförnekare. Vilket klimatproblem är det kärnkraften ska vara en dellösning i, när man inte erkänner klimatproblemen som just kärnkraften ska vara med att lösa?

Lennart Bengtsson menar på att vi behöver hjälpa till för att minska kolberoendet i Europa,
Är det klimatnödläge bör inte lägga pengar på att skrota CO2 fri kärnkraft vara prioriterat.
Citera
2020-01-25, 15:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Forskningen är inte enig ditt pulver. Det IPCC’s politiska sammanställningar bygger på är dravel som ” försiktighetsprincipen”.
Rent larv.

Vi har förstått att du tror det, men det stämmer inte, oavsett vilka ord du använder.

Tänker man som du finns det förmodligen inte konsensus om något.
Citera
2020-01-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ungefär som PAGES2K
https://en.wikipedia.org/wiki/File:T_comp_61-90.pdf

Exakt den grafen! Plocka nu fram en bild på den grafen med värdena plottade fram till nutid!

/Johan
Citera
2020-01-25, 17:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Exakt den grafen! Plocka nu fram en bild på den grafen med värdena plottade fram till nutid!
I den mån du anser dig ha en poäng får du gärna förklara den.
Citera
2020-01-25, 19:26
Medlem
goseigens avatar
Man kan jämföra med konspirationsforumet där vissa klimatförnekare också förekommer.

Här har vi geniet Kukusson som pratar om pengar, men inte verkar förstå att oljebolagen kan tjäna pengar på att döda klimatdebatten.

Kolla på det här citatet.

Citat:
Man är alltid lurad av någon, men jag brukar tänka att precis allt handlar om pengar.

Så jag resonerar så här:
Om jag ägde ett jättestort läkemedelsbolag, vad skulle jag hoppas på skulle hända?
Om jag sålde krigsmateriel, vad skulle jag hoppas på skulle hända?
Om jag kontrollerade världens mäktigaste valuta, hur skulle jag få den att förbli världens mäktigaste?
Tänker man så, så blir det mesta väldigt logiskt...

Från den här tråden.

(FB) Att ta till sig en "konspirationsteori". Och vad händer sen?

Här kan man tydligt se att klimatförnekare ibland är en sorts sektmedlemmar som av religiösa, ideologiska och politiska orsaker inte kan ta till sig enkel vetenskap.
Citera
2020-01-25, 20:10
Medlem
Citat:
I den mån du anser dig ha en poäng får du gärna förklara den.

Jaha? Men är inte det uppenbart?

Grafen är manipulerad för att visuellt överdriva svängningar i temperatur som inträffar när man betraktar enskilda år eller decennier i förhållande till varandra.

Därför finns det inget hockeykurva som presenterar utfallet dvs vad som har hänt efter år 2000 - för bladet på klubban fortsätter inte rakt upp i stratosfären på det sätt som man antydde i början på seklet.

/Johan
Citera
2020-01-25, 20:16
Avstängd
Citat:
Därför finns det inget hockeykurva som presenterar utfallet dvs vad som har hänt efter år 2000 - för bladet på klubban fortsätter inte rakt upp i stratosfären på det sätt som man antydde i början på seklet.
Jo, temperaturen fortsätter öka än snabbare tempo. Däremot är klart att en figur som jämför resultatet av en artikel från 1998 med nyare resultat inte går ända fram till idag.
http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/plot/gistemp/from:1960/trend/plot/gistemp/from:2000/trend
Citera
2020-01-25, 20:27
Medlem
Citat:
Jo, temperaturen fortsätter öka än snabbare tempo. Däremot är klart att en figur som jämför resultatet av en artikel från 1998 med nyare resultat inte går ända fram till idag.
http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/plot/gistemp/from:1960/trend/plot/gistemp/from:2000/trend

Den där grafen har jag inget emot - dvs så länge folk som tittar på den begriper vad siffrorna på vänsteraxeln står för. Samt att de ber att få se på hur grafen ser ut före år 1880. Och ja vi kan lägga till att man bör reflektera över hur vi kan veta medeltemperaturen på jorden över så lång tid när det knappast finns heltäckande globala och korrelerade temperaturserier.

Men som du ser är det där inte en hockeyklubba.

Sedan tycker jag att du gärna kan beskriva vad som skapade uppvärmningen som smälte inlandsisen för 9000 år sedan. Samt hur det kunde vara så varmt på vikingatiden och så kalt mellan år 1600 till 1850.

/Johan
Citera
2020-01-25, 20:42
Avstängd
Citat:
Den där grafen har jag inget emot - dvs så länge folk som tittar på den begriper vad siffrorna på vänsteraxeln står för. Samt att de ber att få se på hur grafen ser ut före år 1880. Och ja vi kan lägga till att man bör reflektera över hur vi kan veta medeltemperaturen på jorden över så lång tid när det knappast finns heltäckande globala och korrelerade temperaturserier.

Men som du ser är det där inte en hockeyklubba.
Det är ju för att intervallet bara täcker in bladet på klubban
Det jag visade är alltså instrumentella data. Hockeyklubban är en rekonstruktion baserad på olika typer av data från t ex trädringar vilken sträcker sig mycket längre tillbaka i tiden.

Det du hävdade var "för bladet på klubban fortsätter inte rakt upp i stratosfären på det sätt som man antydde i början på seklet." Dvs du påstod att temperaturökningen slutat efter 2000, vilket var det jag bemötte. Istället för att kommentera denna din lögn ser du snabbt till att byta ämne.
Citat:
Sedan tycker jag att du gärna kan beskriva vad som skapade uppvärmningen som smälte inlandsisen för 9000 år sedan. Samt hur det kunde vara så varmt på vikingatiden och så kalt mellan år 1600 till 1850.
Som sagt, har man fel på en punkt är bara låtsas som det regnar och hoppa över till något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in