Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Den där grafen har jag inget emot - dvs så länge folk som tittar på den begriper vad siffrorna på vänsteraxeln står för. Samt att de ber att få se på hur grafen ser ut före år 1880. Och ja vi kan lägga till att man bör reflektera över hur vi kan veta medeltemperaturen på jorden över så lång tid när det knappast finns heltäckande globala och korrelerade temperaturserier.
Men som du ser är det där inte en hockeyklubba.
Det är ju för att intervallet bara täcker in bladet på klubban

Det jag visade är alltså instrumentella data. Hockeyklubban är en rekonstruktion baserad på olika typer av data från t ex trädringar vilken sträcker sig mycket längre tillbaka i tiden.
Det du hävdade var "för bladet på klubban fortsätter inte rakt upp i stratosfären på det sätt som man antydde i början på seklet." Dvs du påstod att temperaturökningen slutat efter 2000, vilket var det jag bemötte. Istället för att kommentera denna din lögn ser du snabbt till att byta ämne.
Citat:
Sedan tycker jag att du gärna kan beskriva vad som skapade uppvärmningen som smälte inlandsisen för 9000 år sedan. Samt hur det kunde vara så varmt på vikingatiden och så kalt mellan år 1600 till 1850.
Som sagt, har man fel på en punkt är bara låtsas som det regnar och hoppa över till något helt annat.