2020-01-25, 06:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Jösses ni Domedagsprofeter Slutet är nära jorden går under av klimatoroblem lyssna på profeten Greta.Nu kommer den stora epedemin
Slutet är nära.Vad är nästa grej ni hittar på?
Vad får du ut av att posta dylika inlägg? Kom hit så får jag hosta på dina kakor, det är ofarligt.
Citera
2020-01-25, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Jag tror inte ett dugg på smutset Greta, dock tror jag att detta virus är mer än informationen samhället får.

Ni verkar inte inse att myndigheter skulle ALDRIG säga för tidigt oavsett vad dom vet om något är kaos. Detta skulle skapa KAOS i hela världen.

Om du läser forum runt om i världen så blåser folk upp detta till oanade höjder.Förmodligen kommer rädslan döda mer folk än Viruset.
Citera
2020-01-25, 06:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag förstår, men jag hävdar stenhårt att vi inte diskuterar något ”nuläge”. Informationen lär släpa efter ganska rejält så vi diskuterar nog snarare saker som är att betrakta som rent önsketänkande. Det är som att dra på sig en kondom efter att man haft oskyddat sex med tusentals främmande människor.

Jag gjorde en editering på mitt inlägg
Mitt svar var enbart baserat på din fråga hur några kunna botas/tillfriskna när inget botemedel finns. Inget annat
Citera
2020-01-25, 06:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Förmodligen kommer rädslan döda mer folk än Viruset.
Det är helt osannolikt, kan du hålla dig till någon form av verklighet eller är du så jävla blasé att skiter i vad som händer utanför ditt fönster för att du tror att någon alltid kommer att blåsa på det onda eftersom du minsann ”betalar skatt”? Förmodligen kommer okunskap gällande omfattningen att döda fler än viruset men det kanske är för avancerat för dig att ta in?

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag gjorde en editering på mitt inlägg
Mitt svar var enbart baserat på din fråga hur några kunna botas/tillfriskna när inget botemedel finns. Inget annat
Ja, det är lugnt. Det finns ingen större anledning att förklara varför vi skrev skrev som vi gjorde, låt oss bara gå vidare och diskutera framtid istället för dåtid.
Citera
2020-01-25, 06:41
Medlem
Xpander-s avatar
Stefan Löfven med vänner sitter nog och gnider händerna och hoppas detta kan ta kål på svenska pensionärer. Vore ju guld att slippa dessa så cashen kan gå till folkutbyte istället.. 😄
Citera
2020-01-25, 06:48
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOBjww/coronaviruset-har-natt-europa--tre-fall-i-frankrike
Citera
2020-01-25, 06:49
Medlem
Bra jämförelser mellan olika virusar.

Dr. Dena Grayson
@DrDenaGrayson
·
5h
Unlike H5N1 "bird flu" (which does not spread easily between people) or SARS (which was spread by only a handful of "super spreaders"), this #coronavirus DOES appear to spread easily between people, even after making the jump from an animal (this is not common).
Citera
2020-01-25, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Stefan Löfven med vänner sitter nog och gnider händerna och hoppas detta kan ta kål på svenska pensionärer. Vore ju guld att slippa dessa så cashen kan gå till folkutbyte istället.. 😄
Det som är lite hoppfullt är att alla sitter i samma båt även makthavarna. Ingen kan känna sig säker om man skall fortsätta att leva ett normalt liv. För att vara på säkra sidan måste man isolera sig från omvärlden.
Citera
2020-01-25, 06:50
Medlem
Citat:
Om du läser forum runt om i världen så blåser folk upp detta till oanade höjder.Förmodligen kommer rädslan döda mer folk än Viruset.

Det är inte bra att vara rädd. Men man ska vara realist.
Man måste särskilt kunna prata om svåra saker.
I den här frågan ser jag risken att trettio miljoner kommer bli "åsidosatta". Bara det är alldeles för stor problematik för att "skyffla undan".
Jag ser dessutom risken att det här är större - mycket större än vad vi får reda på. Och då är de trettio miljoner människor som ligger risigt till.
Citera
2020-01-25, 06:56
Medlem
Sharm0tas avatar
Lydiga får: ”Vår beredskap är god” *host*

Verkligheten är en annan.

Citat:
Sveriges beredskap för pandemiutbrott är lägre än vad den skulle kunna vara. Något vaccin mot coronaviruset finns inte än, men även vid smittor där vaccin finns står Sverige svagt.

Apoteken saknar läkemedel

För att kunna bota och förhindra smittospridning är vi beroende av privata läkemedelsjättar utomlands. Vi gör det genom att sluta så kallade pandemivaccingarantier med läkemedelsföretag. I praktiken betalar vi stora summor för en papperslapp som, om behovet skulle uppstå, lovar att vaccin ska levereras.
Sverige hade liknande avtal när svininfluensan bröt ut 2009. Då tog vaccinet slut. För att inte tala om komplikationerna efter – så som narkolepsiutbrotten.

Coronaviruset är inte en orsak till panik, men tanken på vad som skulle hända vid en riktigt allvarlig smitta är faktiskt skrämmande. Särskilt om man tänker på att Sverige redan nu har problem med att privata företag inte klarar av att leverera läkemedel till sjukhusen. Eller att apotekshyllorna gapar allt tommare på helt vanliga mediciner, trots avtal med läkemedelsjättar.

https://www.aftonbladet.se/a/GGg0pQ
Citera
2020-01-25, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Lydiga får: ”Vår beredskap är god” *host*

Verkligheten är en annan.

https://www.aftonbladet.se/a/GGg0pQ

"Vi är beroende av läkemedelsjättarna." Vi sålde våra läkemedelsjättar utomlands (Astra och Parmacia).
Citera
2020-01-25, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är inte bra att vara rädd. Men man ska vara realist.
Man måste särskilt kunna prata om svåra saker.
I den här frågan ser jag risken att trettio miljoner kommer bli "åsidosatta". Bara det är alldeles för stor problematik för att "skyffla undan".
Jag ser dessutom risken att det här är större - mycket större än vad vi får reda på. Och då är de trettio miljoner människor som ligger risigt till.

Myndigheterna här i Kina är mycket föredömliga på denna punkten och är stenhårda. Vi är mitt i nyårsfirandet och i varje stad man har upptäckt en smittad människa stänger man allt. Restauranger, barer, allt. För en gång skull så går informationen ut till befolkningen också.

Med undantag för en person så är alla som har dött gamla och svaga individer. Det är en man på 36 år som har dött också, men det kan bero på andra omständigheter i kombination med viruset.

Problemet i Kina är att så fort någon får lite feber eller förkylning så går man till läkaren och får antibiotika. Man delar ut medicin utan att ta reda på orsaken till olika åkommor. Det gör att bakterier och virus utvecklar resistens. Det är absolut ingen slump att detta kommer från Kina, och det kommer bli värre i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in