Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Det är inte bra att vara rädd. Men man ska vara realist.
Man måste särskilt kunna prata om svåra saker.
I den här frågan ser jag risken att trettio miljoner kommer bli "åsidosatta". Bara det är alldeles för stor problematik för att "skyffla undan".
Jag ser dessutom risken att det här är större - mycket större än vad vi får reda på. Och då är de trettio miljoner människor som ligger risigt till.
Myndigheterna här i Kina är mycket föredömliga på denna punkten och är stenhårda. Vi är mitt i nyårsfirandet och i varje stad man har upptäckt en smittad människa stänger man allt. Restauranger, barer, allt. För en gång skull så går informationen ut till befolkningen också.
Med undantag för en person så är alla som har dött gamla och svaga individer. Det är en man på 36 år som har dött också, men det kan bero på andra omständigheter i kombination med viruset.
Problemet i Kina är att så fort någon får lite feber eller förkylning så går man till läkaren och får antibiotika. Man delar ut medicin utan att ta reda på orsaken till olika åkommor. Det gör att bakterier och virus utvecklar resistens. Det är absolut ingen slump att detta kommer från Kina, och det kommer bli värre i framtiden.