Citat:
Ursprungligen postat av
Sharm0ta
Skicka ett vykort när din illusion brister. Det är möjligt att du sitter i Kina men det är ganska osannolikt att du vet något annat än vad som talas om för dig. Kina är fortfarande en diktatur där sanningen är politisk, oavsett hur just du upplever saken. Kinesiska myndigheter har pissat på befolkningen så länge vi kan minnas, låt oss hålla det i åtanke när vi diskuterar officiella rapporter. Kan inte du ta din smartphone och filma lite av vardagslivet i Kina, jag är jättenyfiken på att se med egna ögon istället för att läsa vad du säger.

Visst skulle jag kunna det. Med det finns redan en massa filmer på youtube som visar vardagslivet i Kina. Idag är det helt tomt på folk här i stan. Det är några bilar som passerar emellanåt, men det är allt.
Jag är lika kritisk till myndigheterna som du är. Men just gällande detta så har de lagt om kursen helt. Och anledningen är ganska enkel, globalisering. Hade viruset stannat enbart i Kina så hade man nog kört på i gamla spår. Men iom att man har upptäckt fall utomlands så har man lagt alla korten på bordet. Och det har med propagandan att göra. Man svartmålar andra länder för att framstå som bättre här i Kina. Hade man hållt på att dölja saker här hade det bitit myndigheterna i röven. Så det är deras egna gärningar som påtvingat denna öppenhet.