2020-01-22, 22:20
Medlem
Sunimods avatar
Ni domedagsprofeter gillar verkligen sådant här.
Troligen har ingen av er tagit vaccin mot den vanliga influensan som varje år sprider sig och skördar dödssjuka och dödsfall.

Så varför har ni inte skyddat er mot sådant det går att skydda sig mot och undvika att smitta andra?

Lätt att sitta på ett forum och skräna.
Citera
2020-01-22, 22:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kineserna radade också upp en massa frågor igår som de inte har svar på. Sammantaget från olika källor så håller de koll på om det dyker upp superspridare (som i SARS), hur smittan överförs egentligen som de inte är säkra på (hostning, kyssar och annan fysisk kontakt har föreslagits så då skulle det inte vara en luftburen smitta). De var inte heller helt bergis på varifrån smittan kom utan hade teorier och antagen så här långt. Alltså business as usual i sådana här lägen och detektivarbete pågår. Viruset är i alla fall kartlagt så nu lyser väl flitens lampa i labbar världen över för att hitta vaccin eller nåt för att mota det.

Av pressisen verkar det inte vara som med svininfluensan då unga, friska människor dog, utan den här verkar gå åt de som har någon underliggande sjukdom och är äldre. Känns nästan som säsongsinfluensan som dödar 75-åringar.

Den kallades för Spanska sjukan, de med bra immunförsvar dog för att just av att deras vita blodproppar vart infekterade och arbetade emot immunförsvaret.
Nu vet vi inte hur det senaste viruset arbetar, men enligt vad som har hänt så är det främst svagare som stryker med, egentligen som vanliga influensor gör.
Citera
2020-01-22, 22:21
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det står även i artikeln du länkar till, att fem USA-flygplatser har börjat screena passagerarna från Asien nu, innan de får komma in i landet. Vet Löfven ens om det här med smittan ännu? Han brukar ju alltid få veta allting sist. Och sedan, när katastrofen är ett faktum, så kommer han att säga att "vi ville inte bygga några murar, men jag ser nu att vi har varit naiva".

Mannen jag har ingen aning, jag orkar på riktigt inte engagera mig i det här jävla tramset, ville va schysst o ge er lite info!

Jag tror att det här är bortglömt som allt annat om några veckors, sars, ebola, fågelinfluensa osv. det är bara media som förstorar upp det.
Citera
2020-01-22, 22:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Tiotal döda på 11 miljoner invånare i Wuhan och det är läskigt? Då borde det vara läskigt att ta bilen till jobbet på morgonen också. Media skapar oro vilket gör det läskigt.
Just nu ja, all fakta som rabblas upp är vad man vet för stunden (fan vet hur verkligheten ser ut). Kom ihåg hur länge ryssarna höll käften om Chernobyl, varför skulle Kina agera annorlunda?
Citera
2020-01-22, 22:24
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kineniska myndigheter tycker garanterat att det är läskigt om de stänger tåg och flyg till och från en stad som är mer än fem gånger större än Stockholm.

Eller så vill de visa på aktion med SARS-soppan i bakhuvudet...

Bara min högst personliga, och lekmannamässiga, reflektion efter att ha sett WHOs presskonferens:
Hade det varit tal om rena dödspesten, hade dem utlyst internationellt nödläge redan idag. Det gjorde dem inte. Istället bad dem om att få återkomma imorgon. Bara det tycker jag säger en hel del.
Dödligheten verkar dessutom inte vara mer än någon enstaka procent, och företrädesvis hos redan svaga grupper. Precis som jag skrev igår; I rest my case... Så länge iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Men kom igen, jämför du South China Morning Post istället för en live sändning av: https://www.pscp.tv/w/1zqKVEdwzqmxB

Är du verklig eller bara styrd?

De flesta Kinesnyheter du läser i Sverige kommer ifrån South China Morning Post. Det är en klassisk liberal tidning som har funnits i 100 år.
Vad är PSP?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ni domedagsprofeter gillar verkligen sådant här.
Troligen har ingen av er tagit vaccin mot den vanliga influensan som varje år sprider sig och skördar dödssjuka och dödsfall.

Så varför har ni inte skyddat er mot sådant det går att skydda sig mot och undvika att smitta andra?

Lätt att sitta på ett forum och skräna.

Underbart att höra en person som är så invaggad i sin miljö att han inte klarar av att se över kanten.

Du tror att du är en intelligent person eller hur, förklara för mig varför globalimen gör att du och jag får det bättre?
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-01-22 kl. 22:28.
Citera
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kineniska myndigheter tycker garanterat att det är läskigt om de stänger tåg och flyg till och från en stad som är mer än fem gånger större än Stockholm.
Jag tolkar det som en respons på den kritik man fick under SARS epidemin. Staten framstår som ansvarsfull om de visar att de öppet tar ansvar och tar kraftfulla åtgärder. Eftersom detta är ett naturligt fenomen så är det inte statens fel. Om det skulle vara en härdsmälta så skulle de dölja det istället, eftersom det är då statens fel i grunden. I nuläget så stärker det statens position att (möjligtvis) överdriva de åtgärder som införs för att stärka deras förtroende hos befolkningen. Nästan all information som förmedlas från Kinesiska myndigheter har ett politiskt syfte trots allt. Övriga oberoende myndigheter och organisationer som arbetar inom området målar en annan bild av situationen. Dock så är det bra att åtgärder vidtas för att lösa situationen, även om det bara räddar några hundratals liv i slutändan.
Citera
2020-01-22, 22:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Jag tror att det här är bortglömt som allt annat om några veckors, sars, ebola, fågelinfluensa osv. det är bara media som förstorar upp det.
Du verkar inte fatta allvaret. Sars, Mers och allt vad de heter är inga hittepågrejer som botas med en sup. Anledningen att de inte dödade fler har säkert sina orsaker men att sätta en 11-miljonersstad i karantän gör man inte utan orsak.
Citera
2020-01-22, 22:28
Medlem
0ldMans avatar
Misstänkt fall även i Mexiko nu.

https://www.google.se/amp/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-01-22/mexican-authorities-are-investigating-possible-coronavius-case
Citera
2020-01-22, 22:29
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du verkar inte fatta allvaret. Sars, Mers och allt vad de heter är inga hittepågrejer som botas med en sup. Anledningen att de inte dödade fler har säkert sina orsaker men att sätta en 11-miljonersstad i karantän gör man inte utan orsak.

Det är du som inte förstår hur o-allvarligt det är och hur media PROMPT måste förstora upp sånt här. Det dog runt 8000 av sars året det bröt ut, sen har det minskat o minskat o minskat och nu rapporteras inga fall av sars längre, ungefär precis exakt som med ebola o fågelinfluensan. Du är lättskrämd, men inte jag. Det är vad som skiljer våra åsikter åt! Ha en trevlig kväll!

Dessutom så kan du läsa några inlägg ovanför här, ett intelligent inlägg författat av Perhaps-Probably som förklarar varför Kina vidtar åtgärder. Sluta noja nu.
Senast redigerad av Thuriaz 2020-01-22 kl. 22:31.
Citera
2020-01-22, 22:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Det är du som inte förstår hur o-allvarligt det är och hur media PROMPT måste förstora upp sånt här. Det dog runt 8000 av sars året det bröt ut, sen har det minskat o minskat o minskat och nu rapporteras inga fall av sars längre, ungefär precis exakt som med ebola o fågelinfluensan. Du är lättskrämd, men inte jag. Det är vad som skiljer våra åsikter åt! Ha en trevlig kväll!
Tydligen ett fall i Quebec, Canada nu. Ursäkta jag läste inte ditt inlägg, vill du ta det en gång till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in