Citat:
Ursprungligen postat av
Perhaps-Probably
Håll i handbromsen och sakta in med paniktåget. Så bara för att någon i USA blir sjuk så drar du slutsatsen på en gång att det kommer bli en pandemi och det är extremt smittsamt? Varför drog du inte samma slutsats när människor i Japan och Thailand blev smittade? Du verkar ha väldigt många svar på saker och ting, mer än de officiella uttalandena från organisationer som arbetar med detta... underligt.
Jag har ingen panikångest. Jag konstaterar bara att man redan har misslyckats med att begränsa smittspridningen. Viruset har redan spritts till flera städer i Kina och nu poppar fall upp i andra länder. Allt talar för att vi har att göra med ett virus som är betydligt mer smittsamt än SARS.
Även experter lutar åt att så är fallet. Hur skulle man kunna begränsa spridningen i detta läge menar du?
Jag ligger lite lågt med det du kallar panikångest tills vi vet mer. Helt avgörande blir hur stor andel som utvecklar svår sjukdom. Det vet vi inte än.
Låt mig dock påminna dig om att virus med hög dödlighet, men låg smittsamhet som SARS eller MERS utgör en mindre risk för världen än virus med hög smittsamhet men lägre dödlighet. Det kan dock räcka med att några få procent som utvecklar svår sjukdom kombinerat med hög smittsamhet för att vi ska ha ett riktigt dåligt scenario framför oss. Spanska sjukan hade en dödlighet på 2,5% bland de smittade, men orsakade en global katastrof.