2020-01-21, 21:47
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Wuhan vidtar åtgärder. Ojojoj. Det var inte lite. Måste anse att nu är det allvar.

Eunice Yoon
@onlyyoontv
Wuhan (#coronavirus Ground Zero!) takes safety measures: 1) thermal screenings at airport, trains, public areas 2) police checks of vehicles for live poultry
, wild animals 3) bans tour groups out of Wuhan 4) cancels #LunarNewYear
events (which is like US cancelling Xmas

https://twitter.com/onlyyoontv/status/1219695036532576256

Är dock ännu inget jämfört med restriktionerna under SARS. Då rådde något som liknade utegångsförbud i många städer. Pekings gator var helt folktomma. Märklig post-apokalyptisk miljö.

I en diktatur som Kina, finns ingen laglig gräns för vilka åtgärder det styrande Partiet kan ta till. Kommunistpartiet både skriver lagen, och står över lagen de själva skrivit.

Partiet har obegränsad makt. Kan isolera hela städer och landsdelar (såsom de gjort med Tibet och Xinjiang), och spärra in folk på obegränsad tid, utan rättegång.

Så, Partiet kommer säkert få bukt med det här viruset. Allt annat hade varit ett gravt misslyckande, och att tappa ansiktet både inför egna folket och världen (enligt deras egen logik).
Citera
2020-01-21, 21:53
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Är dock ännu inget jämfört med restriktionerna under SARS. Då rådde något som liknade utegångsförbud i många städer. Pekings gator var helt folktomma. Märklig post-apokalyptisk miljö.

I en diktatur som Kina, finns ingen laglig gräns för vilka åtgärder det styrande Partiet kan ta till. Kommunistpartiet både skriver lagen, och står över lagen de själva skrivit.

Partiet har obegränsad makt. Kan isolera hela städer och landsdelar (såsom de gjort med Tibet och Xinjiang), och spärra in folk på obegränsad tid, utan rättegång.

Så, Partiet kommer säkert få bukt med det här viruset. Allt annat hade varit ett gravt misslyckande, och att tappa ansiktet både inför egna folket och världen (enligt deras egen logik).

Är ganska säker på att Partiets ledning just nu sitter och funderar på, om de ska stänga ner alla flyglinjer till och från Wuhan, och förbjuda tågen att stanna i staden.
Citera
2020-01-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk

amen kan du inte bara sluta spamma alla trådar med Kinakritik?
Citera
2020-01-21, 21:57
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Just nu många hostar på bussen. Ännu en kines asiat thai kvinna som hostar.

Blir galen , vad ska jag göra?

Får du en kick av att sitta och försöka skrämma upp folk i tråden? Psykfall
Citera
2020-01-21, 22:02
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ni som säger att det inte är så farligt och att dödligheten är låg:

Varför denna uppståndelse då?! Varför isoleras 10 miljoner i kina? Varför är WHO iblandade? Varför bryr de sig om det sprids om det bara är som en vanlig influensa?
För att det är en ny sträng av corona som härjar, och givetvis vill man begränsa och dokumentera spridningen av denna. Något annat vore rent galenskap.

Du får tänka på att en vanlig influensa också dödar. Kanske inte dig och mig som är friska och pigga.
Citera
2020-01-21, 22:09
Medlem
Färsk sammanfattning från Kina. 118 misstänkta fall i Hongkong men inga fastställda än.

http://www.chinadaily.com.cn/a/202001/22/WS5e27625aa3101282172729a8.html
Citera
2020-01-21, 22:13
Medlem
Lillarapunzels avatar
Kollektiv panik när det är som värst...

Att Kina vidtar så kraftiga åtgärder nu beror snarare på att dem vill visa på förbättring och transparens efter SARS-soppan, inte att detta nya virus skulle vara så extremt farligt. Visst, är man spädbarn, gammal, eller tillhör någon riskgrupp bör man absolut se upp, ja. De personer som dött hittils, åtminstone somliga av dem, har vad jag förstått just tillhört riskgrupper av olika slag. För vanliga, friska personer är det knappast någon större fara utifrån den information som finns tillgänglig hittills. Så jag ser ingen anledning till oro, faktiskt.
Citera
2020-01-21, 22:15
Medlem
Yashas avatar
Vad är sannolikheten att dö om man får viruset? Är det 1/100 lr typ 1/10000?

Detta kommer spridas som en löpeld 🤨
Citera
2020-01-21, 22:17
Medlem
crawlys avatar
Läskigt. Jag har en familjemedlem
Som sannolikt inte skulle överleva en lunginflammation i kombination med svensk vård. Låt oss hoppas att det inte sker.
Citera
2020-01-21, 22:21
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Håll i handbromsen och sakta in med paniktåget. Så bara för att någon i USA blir sjuk så drar du slutsatsen på en gång att det kommer bli en pandemi och det är extremt smittsamt? Varför drog du inte samma slutsats när människor i Japan och Thailand blev smittade? Du verkar ha väldigt många svar på saker och ting, mer än de officiella uttalandena från organisationer som arbetar med detta... underligt.

Jag har ingen panikångest. Jag konstaterar bara att man redan har misslyckats med att begränsa smittspridningen. Viruset har redan spritts till flera städer i Kina och nu poppar fall upp i andra länder. Allt talar för att vi har att göra med ett virus som är betydligt mer smittsamt än SARS.

Även experter lutar åt att så är fallet. Hur skulle man kunna begränsa spridningen i detta läge menar du?

Jag ligger lite lågt med det du kallar panikångest tills vi vet mer. Helt avgörande blir hur stor andel som utvecklar svår sjukdom. Det vet vi inte än.

Låt mig dock påminna dig om att virus med hög dödlighet, men låg smittsamhet som SARS eller MERS utgör en mindre risk för världen än virus med hög smittsamhet men lägre dödlighet. Det kan dock räcka med att några få procent som utvecklar svår sjukdom kombinerat med hög smittsamhet för att vi ska ha ett riktigt dåligt scenario framför oss. Spanska sjukan hade en dödlighet på 2,5% bland de smittade, men orsakade en global katastrof.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-21 kl. 22:39.
Citera
2020-01-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasha
Vad är sannolikheten att dö om man får viruset? Är det 1/100 lr typ 1/10000?

Detta kommer spridas som en löpeld 🤨

Just nu 6/300 typ. Dvs 2/100. Sen finns det nog massa dolda dödsfall och folk som tex dör på papper av hjärtinfarkt och inte viruset.

Det sista Sveriges vårdkris behöver är pandemi, blir ni allvarligt sjuka av detta i Sverige så är det bara att börja gräva gropen.
Citera
2020-01-21, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Just nu 6/300 typ. Dvs 2/100. Sen finns det nog massa dolda dödsfall och folk som tex dör på papper av hjärtinfarkt och inte viruset.

Det sista Sveriges vårdkris behöver är pandemi, blir ni allvarligt sjuka av detta i Sverige så är det bara att börja gräva gropen.

haha kan se det framför mig, det är redan kaos på sjukhusen, om detta viruset sprider sig i Sverige e det KÖRT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in