Citat:
Ursprungligen postat av
Estramus
Att det är just i Kina är ju bra ur perspektivet "begränsa spridning" eftersom styret i det landet inte är såna jävla fittor som här. "gör som vi säger" har betydelse där.
Samtidigt är det Kinas sanslöst äckliga matvanor och hantering av livsmedel som är upprinnelsen till detta. Jag fattar inte att omvärlden inte kräver att man slutar med åtminstone det värsta snusket (äta levande möss...) eller klipper allt resande in och ut till Kina.
Ja, jag har (tyvärr) delat lägenhet med kineser när jag bodde i London. Även där fanns det butiker som catered to their special tastes, och det var inte alltid roligt vid det gemensamma matbordet... Jag gick till och med ner i vikt, för att jag förlorade aptiten av deras matvanor (och bordsskick).
Det är verkligen dags för en uppryckning, och kanske blir det det nu också efter den här händelsen. NÄR kinesiska regeringen reagerar, så gör den det ordentligt och effektivt. Tänk bara på, hur de på några få år lyckades få slut med den hemska seden att binda flickebarns fötter. I hela det enorma riket! De gjorde det, genom att utbilda ett stort antal fot-inspektörer, som fick stora befogenheter och skickades ut till varenda liten avkrok i landet. De hade även framgång med sin ettbarnspolitik. (Nu menar jag inte att jag försvarar "tvångsabort vid förlossningen" och sådana hemska metoder, men EFFEKTIVT var det!)
Nu blir nog matvanorna och djurhållningen nästa!