2020-01-23, 21:17
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghb4265
Finns ingenting som tyder på det...

Diktaturen blockerar alla meddelanden med känsliga ord. Så därför behöver de i vanliga fall inte släcka lokal tillgång till Internet.

Har ju dock självfallet möjlighet att släcka Internet. Men detta tas enbart till i extrema situationer, tex folkliga uppror mot lokala regeringen. (Har förekommit i en del mindre städer och byar.)
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-01-23 kl. 21:20.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det fanns inte heller antibiotika mot följdsjukdomar.

Det glömde jag! (Var så inne i att spanska sjukan orsakades av virus, att jag inte tänkte på att följdsjukdomar kunde orsakas av bakterier.)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ok worse case scenario.

Hur ska man förbereda sig?
det rekommenderas försvarets gasmask Eller liknande och till detta hermetiskt tillsluten klädsel.

Lika bra att köra med 1 gang, flygen fran kina landar ju i helsingfors och pa arlanda dagligen.

Skit i om kollegor och folk pa tbanan Kollar snett pa dig, du kommer överleva i alla fall!!
Citera
Medlem
Citat:
Ok worse case scenario.

Bunkra mat, pengar och lämna större städer.
Citera
2020-01-23, 21:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ok worse case scenario.

Lägg en beställning hos DuPont och hoppas på det bästa.

https://www.dupont.com/personal-protection/biological-hazard-protection.html
Citera
2020-01-23, 21:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tror att det kanske snarare är tvärtom. Kina har och tar möjligheterna att införa drastiska åtgärder (man får inte resa till/från Wuhan för att 700 pers är sjuka), de har erfarenheterna från SARS 2003 och befolkningen gör vad myndigheterna säger åt dem. Det hade nog varit värre om det skett i en annan ”politisk miljö”. Däremot så finns det ju andra problem, t ex att det är 11 miljoner pers som bor i en enda stad.

Den som lever får se... Hur många av oss det nu blir.
Citera
2020-01-23, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeeNaaldloshii-
Hur troligt är det att detta är ett "planterat" virus? Alltså att det är någon form av militärt bio-vapen i form av ett virus?

Sådant kan såklart inte uteslutas, kom ju lägligt, hur många minns eller bryr sig om ett nedskjutet passagerarflygplan just nu?

Läste någonstans att det finns ett klass 4 biologiskt högsäkerhetslaboratorium i Wuhan. Går inte i godo för riktigheten.

Kan ju lika gärna vara en slarvig kines som har fört ut viruset till omgivningen som det skulle vara en orm eller annat djur på marknaden, eller?

Tänkvärt, Twitter citat;

Leon Lush 🍅
@LeonLush
·
5h
This is it. Everyone worried about climate change and who's allowed to own a gun while some dude in China whips up a batch of bat soup and 3 weeks later we're all fuckin dead.
Senast redigerad av OY 2020-01-23 kl. 21:22.
Citera
2020-01-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolldatan
Har aldrig förstått det resonemanget, om nu något lands militär gjort så hur kontrollerar dom sitt virus/vapen? Det kommer ju spridas och bita förövarna i arslet genom att smittan kommer till deras mark också. Det är som att släppa en atombomb på sin fiende men där atombomben är så stark att den utplånar hela jordklotet. Bra strategi.

https://www.livescience.com/china-lab-meets-biosafety-levels-new-coronavirus.html

Sök på detta så kommer du att se att det enda utav de fem stycken som är tilltänkta att bygga.
Har byggts upp i just Wuhan, där smittan började. BSL-4 lab är direkt konstruerade för att hantera just Corona virus.

Att Kinesiska myndigheter sedan misstänker att en orm i en djur marknad har varit orsak till smittan får man ta med en nypa salt. "Bevis" från politiska partier ska man ta med en nypa salt och förstå att allt har två sidor. I Kina är detta extra viktigt då det kanske inte finns något bevis alls, att det är en orm som är boven.
Citera
2020-01-23, 21:23
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghb4265
Det känns ju mycket mer rimligt än att blockera Internet helt och hållet.

Jo. Så mycket av vardagslivet kräver ju Internet, även i Kina. Väldigt högt pris för att släcka ner det, även om det bara sker lokalt.

Men, vid extrema situationer, tex stora folkliga protester, skulle myndigheterna inte tveka att släcka Internet, åtminstone lokalt.
Citera
2020-01-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Jo. Så mycket av vardagslivet kräver ju Internet, även i Kina. Väldigt högt pris för att släcka ner det, även om det bara sker lokalt.

Men, vid extrema situationer, tex stora folkliga protester, skulle myndigheterna nog inte tveka att släcka Internet, åtminstone lokalt.

De betalar ju med mobilen till exempel, alla har betal-appar. Går ju inte att stänga ner internet då.
Citera
2020-01-23, 21:25
Medlem
JontenZs avatar
Aktiv karta över spridningen av coronaviruset:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-01-23, 21:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Att det är just i Kina är ju bra ur perspektivet "begränsa spridning" eftersom styret i det landet inte är såna jävla fittor som här. "gör som vi säger" har betydelse där.

Samtidigt är det Kinas sanslöst äckliga matvanor och hantering av livsmedel som är upprinnelsen till detta. Jag fattar inte att omvärlden inte kräver att man slutar med åtminstone det värsta snusket (äta levande möss...) eller klipper allt resande in och ut till Kina.

Ja, jag har (tyvärr) delat lägenhet med kineser när jag bodde i London. Även där fanns det butiker som catered to their special tastes, och det var inte alltid roligt vid det gemensamma matbordet... Jag gick till och med ner i vikt, för att jag förlorade aptiten av deras matvanor (och bordsskick).

Det är verkligen dags för en uppryckning, och kanske blir det det nu också efter den här händelsen. NÄR kinesiska regeringen reagerar, så gör den det ordentligt och effektivt. Tänk bara på, hur de på några få år lyckades få slut med den hemska seden att binda flickebarns fötter. I hela det enorma riket! De gjorde det, genom att utbilda ett stort antal fot-inspektörer, som fick stora befogenheter och skickades ut till varenda liten avkrok i landet. De hade även framgång med sin ettbarnspolitik. (Nu menar jag inte att jag försvarar "tvångsabort vid förlossningen" och sådana hemska metoder, men EFFEKTIVT var det!)

Nu blir nog matvanorna och djurhållningen nästa!
Senast redigerad av Merwinna 2020-01-23 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in