2020-01-22, 18:47
Medlem
Joelfrogs avatar
Var i Wuhan förra veckan och är rädd att jag är smittad har nämligen hosta och förkylning
Citera
2020-01-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Var i Wuhan förra veckan och är rädd att jag är smittad har nämligen hosta och förkylning

Viruset började spridas redan i December och redan 23-24:e Dec hade sjukhus i Wuhan en speciell avdelning för smittade.
Kina har vetat om detta i över 1mån.
Finns intervju på nätet med en av de första sjuka som blev inlagd kring jul.
Citera
2020-01-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Varför vill viruset döda människor? Är det inte bättre att leva i en värd ett tag. Eller vad är virusets syfte?

Det kanske bara är naturen som reglerar överbefolkning

De har samma syfte som allt annat levande, att föröka sig. Att människor dör är mer en konsekvens av dess förmåga att leva och sprida sig. De vill inte döda värdarna, men när det spridit sig tillräckligt i värden dör den ändå.
Citera
2020-01-22, 18:56
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
De har samma syfte som allt annat levande, att föröka sig. Att människor dör är mer en konsekvens av dess förmåga att leva och sprida sig. De vill inte döda värdarna, men när det spridit sig tillräckligt i värden dör den ändå.

Ok. Den förstår inte bättre helt enkelt
Citera
2020-01-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!

WT menar du...

Jag rekommenderar att alla preppar och går ner i sina bunkrar, alternativt isolerar sig i minst 2 månader. Tacka mig efteråt.

PS. Ta med jaktvapen och ammo eftersom detta Kan bli apokalypsen vi preppers har väntat på. God speed.
Senast redigerad av joeykiller 2020-01-22 kl. 19:13.
Citera
2020-01-22, 19:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Varför vill viruset döda människor? Är det inte bättre att leva i en värd ett tag. Eller vad är virusets syfte?

Det kanske bara är naturen som reglerar överbefolkning

Virus "tänker" ju inte, utan de lever och förökar sig, och när de blir för många dör värdorganismen som en följd av det, på grund av att vävnader går sönder och organsystemen inte längre fungerar. Virusen tar ju över celler, och när de förökar sig kommer det en explosion av nya virus, som gör att cellen sprängs. Gör inget om det är några få celler någonstans, men när det blir en majoritet av celler som sprängs i ett visst organsystem, så... ja.

Citat:

Om det här är sant, ska du hålla dig inne, och inte gå till vårdcentralen och smitta andra. Låt disktriktssköterskan komma hem till dig i stället om du behöver hjälp, hon vet hur man gör för att inte sprida smittan!
Citera
2020-01-22, 19:27
Medlem
fernebos avatar
Med start 19:55 så visar SVT WHO:s presskonferens på nätet:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjutton-doda-i-coronavirus-i-kina-who-i-krismote
Citera
2020-01-22, 19:29
Medlem
Citat:
Säkraste är väl att ringa 1177 och rådfråga? Känns som det är bättre att låta dem göra tester än att gå runt och vara orolig att man kan vara smittad.
Citera
2020-01-22, 19:30
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Jodå, din lille lustigkurre. Om de druckit brännvin istället kanske antalet döda nu vore 45 istället? Jag säger bara att grönt te och vitlök är riktigt bra grejer mot lunginflammation, om en vill öka sina chanser att överleva. Men det kanske du inte vill?

Nu får du ge dig, menar du att lösningsmedelet etanol som tar död på det mesta vid 60% er mindre effektiv en "grönt te" (extremt vid definition av olika blad i vatten)
Citera
2020-01-22, 19:43
Medlem
Mr1931s avatar
Blattarnas fel. De har aldrig betalat en krona i skatt men belamrar akutintaget ändå. Gärna för minsta lilla och gärna ihop med hela tjocka släkten. Utan svartingar får vi fungerande sjukvård igen. Ut med alla nu, som en förberedande åtgärd.
Citera
2020-01-22, 19:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Blattarnas fel. De har aldrig betalat en krona i skatt men belamrar akutintaget ändå. Gärna för minsta lilla och gärna ihop med hela tjocka släkten. Utan svartingar får vi fungerande sjukvård igen. Ut med alla nu, som en förberedande åtgärd.

Nu fick jag upp en till tanke: finns det uppgifter om vilka raser viruset slår ut fortast och lättast? Det kanske bara har haft tillgång till asiater ännu, så att man inte vet det, eller..?
Senast redigerad av Merwinna 2020-01-22 kl. 19:50.
Citera
2020-01-22, 19:48
Medlem
Nu sätter de upp tält i Wuhan pga anstormningen. Vi får se om militären kommer att sätta upp sina mobila sjukhus där. Alla som söker sig till sjukhusen behöver inte vara smittade. Och tydligen flyger rikare folk till andra delar av Kina för att bli diagnostiserade. Och smittar säkert en massa andra om de nu har smittan.

https://twitter.com/badiucao/status/1220015683964026880

Som någon skrev längre bak i tråden så dök viruset upp i december. Vad jag uppfattat av vad som sagts på webben så var reaktionen det normala, "vad fan är detta". Kan tänka mig att ett antal diagnostiserats som vanlig influensa eller liknande innan man börjat misstänka att det här inte är normalt. Så det hela kan ha börjat tidigare, men att man hittade viruset först i december. Så det kan finnas feldiagnostiserade dödsfall tidigare. Undrar om man kan bedöma farligheten av ett virus genom att bara identifiera det eller behövs det annat.

Efter senaste fastställda diagnoser och dödsfall (alla i Wuhan vad jag har sett) så finns det uppgifter om att fastställda fall ligger på över 500. Nu måste man komma ihåg att Wuhan har 11 miljoner invånare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in