2020-01-15, 21:45
Medlem
LjusetsFamns avatar
Jag skulle gissa på att det gäller SJ (vet dock ej stationeringsorter), men kontaktade för några veckor sedan en del personer där (innan jag var tvungen att avböja min utbildningsplats) och fick till svar att SJ kommer (eller iaf har som mål) att anställa "många" under 2020 och "förhoppningsvis" likadant under 2021 (citattecken då jag bara har mejlsvar och inget officiellt att gå efter.
Citera
2020-01-15, 21:45
Medlem
jag försöker PM:a men får bara upp att ni inte varit nog aktiva eller har för nytt konto, men prova PM mig så kanske jag kan svara.
Citera
2020-01-16, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
jag försöker PM:a men får bara upp att ni inte varit nog aktiva eller har för nytt konto, men prova PM mig så kanske jag kan svara.

Jag får detta felmeddelande
"Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) konton får bara skicka PM till administratörer samt moderatorer."

Mitt konto är ju sen 2008 men jag har ju bara skrivit 22 inlägg (detta blir nr 23)
Så i detta tempo så kan jag skicka PM om 12 år.
Citera
2020-01-16, 08:40
Medlem
Det kan väl vara SJ AB i t.ex. Stockholm/Hagalund kanske, har sett annons och reklam för det, sedan hur många de behöver vet jag inte, men jag kan tänka mig att de vill fylla upp nu ifall IVU/Rapid-planeringssystemet kommer i drift.
Därefter kanske en del väljer att söka andra tjänster på pendeln, Arlanda Express m.fl. när de kan anställa igen, dock osäkert om/när de kommer att börja anställa igen.
Citera
2020-01-17, 10:18
Medlem
Vilka utbildningar kommer att va öppna till hösten? Nån som vet?
Citera
2020-01-17, 13:43
Medlem
Nässjöakademin kör en ny kull till hösten.
Citera
2020-01-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Vilka utbildningar kommer att va öppna till hösten? Nån som vet?
Här finns de:
https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/?query=lokförare
Citera
2020-01-19, 22:54
Medlem
m8dOb8ms avatar
Har varit lagerarbetare i 10 år, funderar på att sadla om till lokförare. Det känns som ett rätt mysigt jobb med vacker natur varje dag och bra lön. Samtidigt känns det som att jag måste klättra över en massiv kulle för att komma dit. Behöver godkända betyg i Matte och Engelska från gymnasiet och jag vet inte riktigt ens vart jag ska börja.

Hade behövt någon slag steg för steg guide.
Hur söker man det jag behöver? Hur vågar man?
Citera
2020-01-20, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m8dOb8m
Har varit lagerarbetare i 10 år, funderar på att sadla om till lokförare. Det känns som ett rätt mysigt jobb med vacker natur varje dag och bra lön. Samtidigt känns det som att jag måste klättra över en massiv kulle för att komma dit. Behöver godkända betyg i Matte och Engelska från gymnasiet och jag vet inte riktigt ens vart jag ska börja.

Börja med att prata med en SYV (Syovägledare) i din kommun så borde du få hjälp om hur du kompletterar de ämnen du behöver ha för att kunna bli behörig. Du kan säkert läsa upp dessa kurser genom distans på komvux medan du arbetar med det arbetet som du har idag. Du kan ju läsa dessa kurser på 25%-100% studietakt.

Men vänta inte för länge, läser du dessa kurser nu på 50-100% kanske du hinner bli klar till höstens kursstart, observera att det ser ut som att det kommer att bli färre utbildningsplatser nästa år till lokförare.
Citera
2020-01-21, 09:23
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m8dOb8m

Beror på när du tog studenten. Möjligheterna att läsa upp betyg för att få gymnasiebehörigheten försvinner år efter år ner i åldrarna.

Till exempel. De som tog studenten 2003 kan idag inte läsa upp sina betyg längre. Min fru tog studenten 2007 och hon kan inte studera upp sina betyg från gymnasiet längre.
Citera
2020-01-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Beror på när du tog studenten. Möjligheterna att läsa upp betyg för att få gymnasiebehörigheten försvinner år efter år ner i åldrarna.

Till exempel. De som tog studenten 2003 kan idag inte läsa upp sina betyg längre. Min fru tog studenten 2007 och hon kan inte studera upp sina betyg från gymnasiet längre.

Jag tog studenten innan 2003, och jag läste för skojs skull några kurser som inte ingick i mitt gymnasieprogram, dessa kunde jag läsa via komvux i min kommun. Däremot kanske man inte kan höja betyg i kurser från G t.ex, jag vet inte.
Men om någon har IG i en kurs borde de väl kunna läsas in via komvux, även om man tog studentexamen före 2003?
Citera
2020-01-21, 12:32
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag tog studenten innan 2003, och jag läste för skojs skull några kurser som inte ingick i mitt gymnasieprogram, dessa kunde jag läsa via komvux i min kommun. Däremot kanske man inte kan höja betyg i kurser från G t.ex, jag vet inte.
Men om någon har IG i en kurs borde de väl kunna läsas in via komvux, även om man tog studentexamen före 2003?

Man kan absolut läsa kurser på komvux som inte ingick i ens gymnasieprogram. Däremot kan du inte vid IG i en kurs läsa upp den till G eller VG om du är född 1987 och bakåt.

Min fru studerade upp sina betyg från gymnasiet till gymnasiekompetens 2017 och hon tog studenten 2007 om jag inte minns fel nu. 2018 var sista året för dom som var födda 1987 att läsa in gymnasiekompetens eller högskolebehörigheten på komvux. Min fru berättade det för mig.

Jag kollade själv upp det nämligen när jag sökte till utbildningen som lokförare första gången 2010. Jag saknar gymnasiekompetensen, jag har bara samlat betygsdokument som det heter. För att jag skulle kunna bli antagen till lokförarutbildningen så var jag tvungen att läsa in gymnasiekompetensen trots om jag klarade alla förtester. Sökte sedan två gånger till lokförarutbildningen och föll på testen hemma vid datorn (talserieföljderna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in