Citat:
Ursprungligen postat av
JoyyeBoy
Jag tog studenten innan 2003, och jag läste för skojs skull några kurser som inte ingick i mitt gymnasieprogram, dessa kunde jag läsa via komvux i min kommun. Däremot kanske man inte kan höja betyg i kurser från G t.ex, jag vet inte.
Men om någon har IG i en kurs borde de väl kunna läsas in via komvux, även om man tog studentexamen före 2003?
Man kan absolut läsa kurser på komvux som inte ingick i ens gymnasieprogram. Däremot kan du inte vid IG i en kurs läsa upp den till G eller VG om du är född 1987 och bakåt.
Min fru studerade upp sina betyg från gymnasiet till gymnasiekompetens 2017 och hon tog studenten 2007 om jag inte minns fel nu. 2018 var sista året för dom som var födda 1987 att läsa in gymnasiekompetens eller högskolebehörigheten på komvux. Min fru berättade det för mig.
Jag kollade själv upp det nämligen när jag sökte till utbildningen som lokförare första gången 2010. Jag saknar gymnasiekompetensen, jag har bara
samlat betygsdokument som det heter. För att jag skulle kunna bli antagen till lokförarutbildningen så var jag tvungen att läsa in gymnasiekompetensen trots om jag klarade alla förtester. Sökte sedan två gånger till lokförarutbildningen och föll på testen hemma vid datorn (talserieföljderna).