2020-01-20, 21:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
i en utopisk marknadsekonomi där allt fungerar perfekt så gör företagen 0 vinst.

Men så djärva är inte människor. Trygghet framför frihet är ledorden. Så det blir fortsatt pyramidspel.

Det är inte "irrationellt" med fallande priser i en skuldkris. Det är fullt normalt. Det är bara kolla historiskt, se Söderhavsbubblan exv:
https://en.wikipedia.org/wiki/South_Sea_Company

Du glömde återigen att svara på frågorna du citerade:

En gigantisk börsbubbla alltså. Hur stor då, hur långt ner ska P/E-talen gå anser du?

Enorm penningmängdsökning säger du, förstår du inte att det är irrationellt men fallande priser när penningmängden ökar kraftigt?
2020-01-20, 21:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
jag förutspådde IT-bubblan
Citat:
Eftersom marknaden har gett os dessa priser är det en mycket bättre bedömning av vad som är vettiga priser än vad någon expert kan ge
De flesta av oss har nog gissat att du i verkligheten har en IQ något under genomsnittet, men som inte nödvändigtvis gör vardagen besvärlig, d.v.s. 90-95. Med tanke på hur många gånger man måste upprepa dina diskrepanser innan du begriper problemet med dem får vi kanske omvärdera.

Det blir så tråkigt när man måste peka ut allt explicit (kan vi inte bara skratta åt dig och ha roligt?), men du menar alltså att experter inte kan klå marknaden. Det kan däremot du själv, för du fick nämligen högt resultat på ett "IQ-test" på internet.

Vid sidan av detta har jag alltså just citerat ett inlägg där du försökte påtala att någon annan led av Dunning-Kruger, i samma inlägg som du skriver att du själv egentligen platsar i Mensa (pga ovan nämnda IQ-test på internet).

Förstår du verkligen inte varför du är så ofrivilligt underhållande?
Senast redigerad av Trillske 2020-01-20 kl. 21:44.
2020-01-20, 21:39
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Du glömde återigen att svara på frågorna du citerade:

En gigantisk börsbubbla alltså. Hur stor då, hur långt ner ska P/E-talen gå anser du?

Enorm penningmängdsökning säger du, förstår du inte att det är irrationellt men fallande priser när penningmängden ökar kraftigt?
idiot jag svarade.

Jag håller med i att din iq verkar ligga till vänster i normalfördelningen.
2020-01-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Det var en bra fråga, både ja och nej.

Men belåningen just nu är väldigt bred och djup, många har beviljats lån som har anställningsformer som bara för 10-15 år sedan inte klassats som fasta, utan tillfälliga jobb.
I dagens "gig-ekonomi" kallar vi dessa för fasta anställningar, men egentligen är de mycket konjunkturkänsliga.
Så, en finanskris hade försatt en ovanligt stor mängd människor i svårigheter.

Bubblan (prisutvecklingen) kommer att fortgå tills kreditkranen dras åt, det finns fnv väldigt få som kan peka på något som skulle dra åt den.

Förutom stigande inflation, som inte verkar synas på horisonten just nu, är det svårt att komma på något som skulle höja räntan.

Det finns inget som heter ”fast” jobb om man inte jobbar som parasit i offentlig sektor. Om ett företag inte lyckas sälja sina varor och/eller tjänster så måste man skära ner på personal, så enkelt är det. Pengar måste rulla in. Så har det alltid varit och så kommer det alltid vara.
2020-01-20, 21:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
De flesta av oss har nog gissat att du i verkligheten har en IQ något under genomsnittet, men som inte nödvändigtvis gör vardagen besvärlig, d.v.s. 90-95. Med tanke på hur många gånger man måste upprepa dina diskrepanser innan du begriper problemet med dem får vi kanske omvärdera.

Det blir så tråkigt när man måste peka ut allt explicit (kan vi inte bara skratta åt dig och ha roligt?), men du menar alltså att experter inte kan klå marknaden. Det kan däremot du själv, för du fick nämligen högt resultat på ett "IQ-test" internet.

Uppenbarligen tror du att det finns en motsägelse där men så är du inte så intelligent heller.

Att marknaden är bättre en enskilda experter betyder inte att enstaka individer kan avvika från marknadens bedömningar och tjäna pengar på det. Jag har gjort det vid ett antal tillfällen och fått rått flera gånger och tjänat stora pengar på det. Om jag haft tur eller extrem skicklighet får du bedöma själv.

Jag har i alla fall vågat att agera efter min tro och placera pengar efter den, har du vågat placera pengar på din tro om att marknaden är övervärderad och hur har det gått?
2020-01-20, 21:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
idiot jag svarade.

Jag håller med i att din iq verkar ligga till vänster i normalfördelningen.

Nej du gav inga svar på dessa frågor:

Vilka P/E-tal anser du att börsen ska falla ner till, 10, 5 eller kanske 3?
När hade vi senast de P/E-tal du anser är vettiga?
2020-01-20, 21:50
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Det var en bra fråga, både ja och nej.

Men belåningen just nu är väldigt bred och djup, många har beviljats lån som har anställningsformer som bara för 10-15 år sedan inte klassats som fasta, utan tillfälliga jobb.
I dagens "gig-ekonomi" kallar vi dessa för fasta anställningar, men egentligen är de mycket konjunkturkänsliga.
Så, en finanskris hade försatt en ovanligt stor mängd människor i svårigheter.

Bubblan (prisutvecklingen) kommer att fortgå tills kreditkranen dras åt, det finns fnv väldigt få som kan peka på något som skulle dra åt den.

Förutom stigande inflation, som inte verkar synas på horisonten just nu, är det svårt att komma på något som skulle höja räntan.
inflationen mätt i tillgångspriser är jättehög.

Att säga att inflationen är låg och hänvisa till KPI är metodikfel.
Senast redigerad av estetik 2020-01-20 kl. 21:54.
2020-01-20, 21:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
inflationen mätt i tillgångspriser är jättehög..

Hur hög då?
2020-01-20, 21:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
har du vågat placera pengar på din tro om att marknaden är övervärderad och hur har det gått?
Det är redan lite för enkelt att lista ut att svaret är ja och bra. Dessutom är det en av de resor du gör åtminstone årligen, du försöker tävla i RIO (hur kul det nu egentligen är mellan internet-avatarer), får reda att det är helt orimligt att försöka tävla med mitt resultat (nej du är inte nära, och man når inte ens dit enkom via skicklighet så det är irrelevant).

Det fiktiva RIO man får via någon slags word-in-the-game genom att skriva saker då? Ptjah, enda gångerna jag kallat Stockholms bostadsmarknad negativt EMV (snarare än pratat om asymmetri vid hög belåning) är.. sent 2016 och 2017. Så vi får väl sluta där vi började: jag beklagar sorgen.
2020-01-20, 21:59
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Hur hög då?
enligt denna
https://4.bp.blogspot.com/-e4eOdk6WuJY/Wdx2_dDEumI/AAAAAAAAuMw/4ArowCd_bjc1ZMdjDtDsZETSm64Bhv5uwCLcBGAs/s1600/stockholm_reala_huspriser_1875-2017p.png
så är inflationen

166% mellan 2000-2017 med avseende på huspriser.
9,76% per år alltså.
2020-01-20, 22:00
Medlem
Citat:
inflationen mätt i tillgångspriser är jättehög.

Att säga att inflationen är låg och hänvisa till KPI är metodikfel.

Visst är det ett mätfel, men riksbankschefer vet detta, och tillgångspriser räknas ej.

Återstår är att acceptera kpi som publiceras
2020-01-20, 22:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är redan lite för enkelt att lista ut att svaret är ja och bra. Dessutom är det en av de resor du gör åtminstone årligen, du försöker tävla i RIO (hur kul det nu egentligen är mellan internet-avatarer), får reda att det är helt orimligt att försöka tävla med mitt resultat (nej du är inte nära, och man når inte ens dit enkom via skicklighet så det är irrelevant).

Det fiktiva RIO man får via någon slags word-in-the-game genom att skriva saker då? Ptjah, enda gångerna jag kallat Stockholms bostadsmarknad negativt EMV (snarare än pratat om asymmetri vid hög belåning) är.. sent 2016 och 2017. Så vi får väl sluta där vi började: jag beklagar sorgen.

Jaha så vilka placeringar har du tagit som baseras på din negativa marknadstro, du glömde att berätta om det.
Jag har frågat dig det flera gånger under åren men aldrig fått några svar på det så det var rätt väntat att det inte skulle komma nu heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in