2020-01-20, 21:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Ja nä jag kunde inte lämna det. Detta är kul. Förvillad bakom sin egen kognitiva dimridå. Man måste vara riktigt smart om man inte kan lista ut hur man själv tänker.

Vad är din poäng, att IT-haussen innan år 2000 var befogad och att jag hade fel? Känner du inte till att priserna kollapsade som jag hade förutspått?
2020-01-20, 21:08
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Är det denna som åker fram när man inte kommer längre i sin argumentation tro?

Trodde mer på att denna skulle dyka upp igen http://3.bp.blogspot.com/-MSxgfKCAGXU/U4Q3a_lNtlI/AAAAAAAAZaI/OAhS6OtFO4c/s1600/bubblor.png
Är detta ditt sätt att kommunicera att du inte kommer längre i din argumentation. Eftersom det är du själv som länkar den där bilden.

"ekonomiska grundkunskaper".

Du gjorde min dag
2020-01-20, 21:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Är detta ditt sätt att kommunicera att du inte kommer längre i din argumentation. Eftersom det är du själv som länkar den där bilden.

"ekonomiska grundkunskaper".

Du gjorde min dag

Prova gärna att lägga in börsutvecklingen i den grafen så får vi se om du förstår något.
2020-01-20, 21:22
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Prova gärna att lägga in börsutvecklingen i den grafen så får vi se om du förstår något.
ja för börsutvecklingen är ju inte heller en gigantisk kreditbubbla.

Här är lite "ekonomisk grundkunskap", den klassiska kvantitetsteorin (med konstant V) :
P-hatt = M-hatt - Y-hatt

dvs förändring i inflationen bestäms av förändring i penningmängd minus förändring i real BNP.

Vi har haft helt enorm penningmängdsökning, men låg inflation.

=> penningmängdsökningen söker sig inte till konsumtion i KPI-korgen. Den söker sig till att pumpa upp tillgångsvärden på aktier och fastigheter = B-U-B-B-L-A

Se exempelvis Sveriges bostadsmarknad eller fenomenet stock-repurchases för empiri.
Senast redigerad av estetik 2020-01-20 kl. 21:24.
2020-01-20, 21:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Vad är din poäng, att IT-haussen innan år 2000 var befogad och att jag hade fel? Känner du inte till att priserna kollapsade som jag hade förutspått?

Jag hoppas fler ser detta. Det är guld.
2020-01-20, 21:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
ja för börsutvecklingen är ju inte heller en gigantisk kreditbubbla.

Här är lite "ekonomisk grundkunskap", den klassiska kvantitetsteorin (med konstant V) :
P-hatt = M-hatt - Y-hatt

dvs förändring i inflationen bestäms av förändring i penningmängd minus förändring i real BNP.

Vi har haft helt enorm penningmängdsökning, dålig real BNP-utveckling och låg inflation.

=> penningmängdsökningen söker sig inte till produktionsutveckling och konsumtion i KPI-korgen. Den söker sig till att pumpa upp tillgångsvärden på aktier och fastigheter = B-U-B-B-L-A

Se exempelvis Sveriges bostadsmarknad eller fenomenet stock-repurchases för empiri.

En gigantisk börsbubbla alltså. Hur stor då, hur lång ner ska P/E-talen gå anser du?

Enorm penningmängdsökning säger du, förstår du inte att det är irrationellt men fallande priser när penningmängden ökar kraftigt?
2020-01-20, 21:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Jag hoppas fler ser detta. Det är guld.

Du är snurrig, tror du att du kan snacka ner mig för att jag förutspådde IT-bubblan?
2020-01-20, 21:30
Medlem
estetiks avatar
Citat:
En gigantisk börsbubbla alltså. Hur stor då, hur lång ner ska P/E-talen gå anser du?

Enorm penningmängdsökning säger du, förstår du inte att det är irrationellt men fallande priser när penningmängden ökar kraftigt?
Förstår du inte att ökade krediter är enorm systemrisk för hela finansiella ekonomin?

"Alla finanskriser är en skuldkris"
- Alfred Marshall

Fick ni inte den "ekonomiska grundkunskapen" vid eran fina utbildning?
2020-01-20, 21:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Oj, va smart du är. Leta du rätt på lite ödetorp som det flyttat in invandrare. Återkom sedan.
Vad du säger är att några timmars begrundande räckte inte för att du skulle se felet.
Får väl hjälpa till då.

Jag sa att det skulle vara fler ödehus utan invandring. Det innebär att folk skulle ha lämnat hus obebodda. Men med invandringen lämnas de inte obebodda, eftersom folkmängden är större.

Detta lyckas du då fantisera ihop till att folk, trots den större folkmängden, skulle ha lämnat hos obebodda så att de blir ödegårdar.
Sedan skall invandrare ha flyttat in i ödegårdarna och de skulle fortfarande vara ödegårdar trots att det bor folk i dom.
På något mystiskt sätt har du kunnat sätta något nytt slags rekord i att skriva verklighetsfrämmande saker.

Citat:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Utöver i rubriken nämns ordet bostadsbubbla inte ens i första inlägget.
Det nämns i rubriken (vilken hör till #1) och dessutom talas om krasch, vilket är konsistent med användning av termen bubbla.
Det lär övriga i tråden hålla med om.

Citat:
De frågor du skriver om ställs inte heller.
De frågorna är en direkt konsekvens av det som skrivs i #1.

Citat:
Som sagt: Jag svarar på vad du skriver. Inte på vad du tänker.
Hade du svarat på vad jag skrev hade jag inte haft skäl att invända.

Det du gjorde dock var att grovt fantisera ihop stolleri som du tillskrev mig.

Citat:
Och det du skrev var det här:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Du påstår att vi skulle ha rivit kåkar och byggt nya om vi inte hade haft någon invandring. Ett sinnesjukt påstående
Det har byggts kåkar och rivits. Det jag säger är att det skulle rivits fler iom att vi skulle varit klart färre. Det borde inte komma som en chock.

Och jag vill minnas att jag förklarade varför. Och förklaringen är inte det minsta konstig, utan trivial. Lika många skulle ha flyttat till storstäderna där de byggts. Och resten av landet tömts betydligt mer omfattande, vilket leder till ödegårdar och rivningar av tomma hyreshus.

Citat:
Nej, det är nettoutflyttning av etniska svenska nu. Wilderäng har siffror. Men det räcker att du åker med bussen och tittar dig omkring.
Nej Wilderäng har inga siffror. SCB har data. Och Stockholms region har data.
Och från nettoflödet 2017 ser man att Norrbotten är 3:e största nettoinflyttnings län till Stockholm.
3:e största alltså. (Västra Götaland är största nettoinflyttarna. Västernorrland strax före Norrbotten. Största nettoutflyttningen är till Uppsala. Föga förvånande. Folk flyttar dit av olika skäl och jobbar kvar i Stockholm).

Citat:
Jag har inte påstått någonting av det du frågar om.
Du bara inte förstår att det är konsekvenser av det du påstår.

Citat:
Och ingenting av det här heller. Men däremot att efterfrågan på bostadsmarknaden drivits upp på grund av skattefinansierat boende.
Jo, du yrar om skattesubventioner. Och då är det skäligt att de redogör för vilka jag har fått.

Efterfrågan på andra varor blir också högre pga ökad folkmängd. Har det lett till att de också är dyrare. Hur har ökad folkmängd drivit upp priserna på bilar?

Ni som gaggar om detta kan inte tänka så långt att ni inser att produktionen stiger och priset består. Riktigt hur ni inte förstår det är obegripligt.
2020-01-20, 21:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förstår du inte att ökade krediter är enorm systemrisk för hela finansiella ekonomin?

"Alla finanskriser är en skuldkris"
- Alfred Marshall

Fick ni inte den "ekonomiska grundkunskapen" vid eran fina utbildning?

Du glömde som vanligt att svara på frågorna du citerade:

En gigantisk börsbubbla alltså. Hur stor då, hur långt ner ska P/E-talen gå anser du?

2020-01-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Fast du kan ju inte påstå att priserna är för höga pga att en finanskris kommer att sänka priserna?

Det var en bra fråga, både ja och nej.

Men belåningen just nu är väldigt bred och djup, många har beviljats lån som har anställningsformer som bara för 10-15 år sedan inte klassats som fasta, utan tillfälliga jobb.
I dagens "gig-ekonomi" kallar vi dessa för fasta anställningar, men egentligen är de mycket konjunkturkänsliga.
Så, en finanskris hade försatt en ovanligt stor mängd människor i svårigheter.

Bubblan (prisutvecklingen) kommer att fortgå tills kreditkranen dras åt, det finns fnv väldigt få som kan peka på något som skulle dra åt den.

Förutom stigande inflation, som inte verkar synas på horisonten just nu, är det svårt att komma på något som skulle höja räntan.
2020-01-20, 21:36
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Du glömde som vanligt att svara på frågorna du citerade:

En gigantisk börsbubbla alltså. Hur stor då, hur långt ner ska P/E-talen gå anser du?

i en utopisk marknadsekonomi där allt fungerar perfekt så gör företagen 0 vinst.

Men så djärva är inte människor. Trygghet framför frihet är ledorden. Så det blir fortsatt pyramidspel.

Det är inte "irrationellt" med fallande priser i en skuldkris. Det är fullt normalt. Det är bara kolla historiskt, se Söderhavsbubblan exv:
https://en.wikipedia.org/wiki/South_Sea_Company

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in